خروج از سوریه به زمانی نامعلوم موکول می‌شود!

    کد خبر :460926

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه بابیان کرده که ایالات‌متحده هیچ جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ندارد، اما قصد دارد تا برای همیشه در این کشور بماند، سیگنالی قوی در این خصوص فرستاده است که نیروهای آمریکایی می‌توانند تا زمانی که مبارزه با ستیزه جویان داعش پایان یابد، در سوریه باقی بمانند.

مقامات پنتاگون روز جمعه، دو هفته پس‌ازآنکه واشنگتن اعلام کرد که تقریباً 2000 تن از نیروهای ایالات‌متحده سوریه را ترک خواهند کرد، بیان کرده‌اند که نیروهای موردحمایت آمریکا همچنان مشغول بازپس‌گیری مناطق از داعش هستند. رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ، در آن وقت گفته بود که نیروهای نظامی در مأموریت خود موفق بوده‌اند و دیگر نیازی به وجود آن‌ها در سوریه نیست.

اعلام خروج ناگهانی از سوریه از سمت دولت در ماه گذشته که مقامات واشنگتن و متحدان آمریکا را با شگفتی مواجه کرد، به تصمیم جیم ماتیس برای استعفا از سمت وزیر دفاع ایالات‌متحده کمک کرد و موجب این نگرانی شد که دولت اسلامی می‌تواند مجدداً قلمروهای قبلی خود را باز پس بگیرد.

یک مقام رسمی وزارت امور خارجه، که خبرنگاران را قبل از بازدید هفته آینده وزیر امور خارجه مایک پامپئو، از خاورمیانه در جریان این سفر قرار داده است، ظاهراً این نگرانی را بازتاب داده است.

وی گفته: “ما هیچ جدول زمانی برای خروج نیروهای نظامی خود از سوریه نداریم. این کار به‌گونه‌ای انجام خواهد شد که ما و متحدان و همکاران ما فشار را بر داعش در همه نقاط نگاه دارند و هیچ خلائی را برای تروریست‌ها باقی نمی‌گذاریم.”

این مقام افزود که ایالات‌متحده قصد ندارد حضور نظامی نامحدود در سوریه داشته باشد.

مقامات آمریکایی به خبرگزاری رویترز می‌گویند خروج نیروها از سوریه ممکن است چند ماه طول بکشد، که به‌طور بالقوه به نیروهای تحت حمایت ایالات‌متحده فرصت می‌دهد تا ضربات مهلکی به گروه داعش، که قبل از این مناطق گسترده‌ای از سرزمین‌های عراق و سوریه را در تسخیر خود داشتند، وارد کنند.

ترامپ روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات‌متحده به‌آرامی و طبق یک زمان‌بندی مشخص از سوریه خارج می‌شود و از جنگجویان کرد تحت حمایت ایالات‌متحده در کشور همچنان محافظت می‌کند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین در روزهای آینده به اسرائیل و ترکیه سفر خواهد کرد.

گرت مارکیس سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته: “بولتون به اسرائیل و ترکیه سفر خواهد کرد تا درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و نحوه همکاری ایالات‌متحده با متحدان و شرکای خود برای جلوگیری از تجدید حیات داعش رایزنی کند، ما همچنان با کسانی که با ما در برابر داعش مبارزه کرده‌اند خواهیم بود، و با رفتارهای بدخیم ایران مقابله می‌کنیم.

مارکیس گفته که بولتون در ترکیه توسط رئیس ستاد مشترک ژنرال جوزف دانفورد و نماینده ویژه سوریه جیمز جفری همراهی می‌شود.

همچنین شان رابرتسون، سخنگوی فرمانده نیروی دریایی پنتاگون، گفته که نیروهای دموکراتیک سوریه موردحمایت آمریکا که شامل جنگجویان کرد هستند، در روز 2 ژانویه، پس از تسخیر شهر حاجین در روز 25 ژانویه، موفق به بازپس‌گیری شهر کاشمه در 2 ژانویه شده‌اند.

روزی که نیروهای دموکراتیک سوریه در شهر کاشمه را به دست گرفت، همان روزی بود که ترامپ در جلسه هیئت دولت تمایل شدید خود را به خروج تدریجی از سوریه اعلام کرد و این کشور را محل “جرم و جنایت” نامید.

ترامپ همچنین گفت که کشورهای دیگر برای مقابله با داعش، ازجمله روسیه و ایران، در این کشور حضور دارند و اشاره کرد که این گروه یعنی داعش بر سر آخرین تکه‌های قلمرو خود در سوریه می‌جنگد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید