میرزاده:

آموزش‌وپرورش به‌ تنهایی نمی‌تواند مدارس را استانداردسازی کند

    کد خبر :460798

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این که وزارت آموزش و پرورش با بودجه فعلی نمی‌تواند اقدامی اساسی برای استانداردسازی مدارس انجام دهد، گفت: اگر برایمان سلامتی دانش آموزان مهم است، باید قبل از هر گونه تصمیم گیری نسبت به ساخت انواع پروژه‌ ها اقداماتی برای استانداردسازی مدارس صورت گیرد.

میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در صورت توجه به موضوع استانداردسازی مدارس دیگر شاهد حوادثی همچون آتش سوزی نخواهیم بود. استانداردسازی موضوعی است که تنها بر عهده وزارت آموزش و پرورش نیست و همه باید در این زمینه کمک کنند تا این وزارتخانه با چنین بودجه‌ای گام اساسی بردارد.

وی در این باره توضیح داد: وزارت آموزش و پرورش با همین بودجه همواره حداقل ۱۰ درصد کسری دارد که با این پول نمی تواند حقوق را هم پرداخت کند. بودجه دولت مشخص است که هر ساله میزان معینی به آن افزوده می‌شود ولی باز هم وزارت آموزش و پرورش برای پرداخت حقوق معلمان کسری دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در بخش دیگری از صحبت‌هایش، خاطرنشان کرد: همه این را می دانند که با این بودجه وضعیت وزارت آموزش و پرورش چطور است و حتی توانایی پرداخت حقوق را ندارد چه برسد به این که مدارس را نوسازی کند. لذا باید تصمیم گیری اساسی شود یعنی این که ساخت راه‌آهن، آسفالت جاده، ساخت پل و کارخانه و انواع پروژه‌ ها مهم تر است یا سلامتی دانش آموزان؟ اگر برایمان سلامتی فرزندانمان مهم است باید اعتبارات خاص را برای استانداردسازی مدارس اختصاص داده و بعد پروژه‌ های روی زمین مانده را حتی دو سال دیرتر اجرا کنیم. وگرنه نباید توقع داشت وزارت آموزش و پرورش با این پول نسبت به نوسازی و استانداردسازی مدارس اقدام کند.

میرزاده با تاکید مجدد بر این که وزارت آموزش و پرورش با این وضعیت نمی‌تواند استانداردسازی کند، گفت: قبل از انقلاب برخی از مدارس از محل عوارض شهرداری ها ساخته می‌شد. آن زمان شهرداری متولی ساخت و ساز مدارس بود. روندی که در حال‌ حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد، ولی در کشور ما شهرک های مسکونی افتتاح می‌شوند، اما مدرسه‌ای در آن وجود ندارد. نتیجه‌ این است که با عجله مدارس غیر استاندارد ساخته می‌شود.

وی با تاکید بر این که باید وزارت آموزش و پرورش در اولویت قرار گیرد، گفت: باید شهرداری و دولت به کمک وزارت آموزش و پرورش آمده و در جهت نوسازی و استانداردسازی مدارس کمک کند، وگرنه تا وقتی جان بچه‌ها مهم‌تر از سیمان و آجر و آهن نباشد وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید