آیا ملک سلمان برای راضی کردن کاخ سفید، در حال کاهش اختیارات پسرش است؟

    کد خبر :460413

محمد عبد السلام در عربی ۲۱ نوشت: روزنامه نگار معروف سعودی، ترکی الدخیل، منصب مدیریت شبکه سعودی العربیه را رها کرد، تا کادر قبلی مدیریت این شبکه که در رأس آن عبدالرحمن الراشد و نبیل الخطیب هستند، بار دیگر در این شبکه مشغول به کار شوند؛ آنچه که نشانه واضحی برای کاهش نفوذ، ولی عهد سعودی و بازوان او در مناصبشان، بویژه پس از جریان ترور خاشقجی است.

به گزارش بازتاب، عربی ۲۱ ادامه داد: یک منبع آگاه شبکه العربیه در گفتگو با عربی ۲۱ تاکید کرد که با بازگشت الخطیب و الراشد به العربیه، مدیریت سابق سکان دار این شبکه می‌شوند و این بیانگر شکست عوامل بن سلمان در اداره العربیه است. الدخیل پیش از این در معرض انتقاد‌های گسترده‌ای قرار گرفته بود که علت آن، شکست او در تعامل با بجران خاشقجی است.

این منبع تصریح می‌کند که اولین پوشش خبری العربیه از کشته شدن خاشقجی، در روز نهم اکتوبر گذشته بود، یعنی درست پس از گذشت یک هفته کامل وقوع این جنایت! مصیبت زمانی تکمیل شد که العربیه، قطر را متهم اصلی قتل خاشقجی معرفی کرد و در این میان، باید به این مهم اشاره کنیم که داستان دخالت قطر در ترور خاشقجی، با دستور مستقیم بن سلمان توسط العربیه مطرح شد.

با این اطلاعات، علت اصلی کنار گذاشته شدن الدخیل، به دلیل شکست او در پرداختن به بجران‌های عربستان سعودی، بخصوص بحران خاشقجی است و همین مساله بن سلمان را مجبور کرد تا از بازوی خود، ترکی الدخیل دوری کرده به مدیران سابق العربیه متوسل شود، که در برخورد با حوادث، با هوش بیشتری عمل می‌کردند.

اما احتمال دوم که برخی تحلیلگران از آن صحبت می‌کنند، آن است که ملک سلمان وارد میدان شده است تا از نفوذ فرزندش و سیاست‌های کوکورانه او بکاهد، همانطور که عزل و نصب‌هایی که توسط ملک سلمان صورت گرفت، با هدف راضی کردن آمریکایی‌ها و کنگره انجام شد.

در این بین، الدخیل یکی از بازوان مهم رسانه‌ای و چه بسا مهمترین بازوی رسانه‌ای بن سلمان است که در سال ۲۰۱۵ برای این منصب انتخاب شد، اما این انتصاب به سرعت باعث برانگیخته شدن جدالی گسترده شد؛ چرا که ثروت او پس از ورود به العربیه، با سرعت زیادی افزایش یافت

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید