سفرهای ظریف به کشورهای منطقه ادامه خواهد داشت

  • سیاسی
  • جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ ۱۶:۴۳
    کد خبر :460343

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ظریف به هند و سپس به عراق سفر می‌کند، گفت: وزیر امور خارجه در آینده نه چندان دور سفرهای دیگری را به کشورهای منطقه خواهد داشت.

به گزارش بازتاب به نقل از صدا و سیما، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رایزنی هایی برای انجام مقدمات آمد و شدهایی با برخی همسایگان وجود دارد و همانگونه که وزیر امور خارجه اعلام کرده، مقصد بعدی وی بعد از هند، کشور عراق خواهد بود.

قاسمی افزود: وزیر امور خارجه در آینده ای نه چندان دور سفرهایی را به کشور های همسایه در ادامه سیاست دائمی و تغییرناپذیر ایران نسبت به همسایگان و در جهت گسترش همکاری های همه جانبه، تعمیق روابط اقتصادی – بازرگانی و رایزنی های سیاسی خواهد داشت.

وی گفت: نگاه ایران به همسایگان و کشورهای منطقه همواره نگاهی مثبت و همزیستی مسالمت آمیز، روابط بهتر و همچنین تلاش جمعی برای صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه و گسترش بیشتر همکاری های اقتصادی است.

قاسمی گفت: ارتباط با کشورهای همسایه به طور مستمر در سالیان اخیر دنبال شده و ارتباط مستمر و تنگاتنگ با همسایگان سیاست کلان، دائمی و روشن جمهوری اسلامی ایران است. علاقه مند هستیم علاوه بر همسایگان و کشورهای پیرامونی بتوانیم با همه کشورهای منطقه در جهت همگرایی و همزیستی مسالمت آمیز و کاهش برخی اختلافات در بین برخی از کشورهای منطقه تلاش کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه راهی بجز این برای ادامه حیات و ایجاد منطقه ای قدرتمند و توسعه یافته وجود ندارد، اظهار داشت: این رویکرد، مسیری مشخص و مستمر است و ما در دوران اخیر روابط خود را با همسایگان تا حد ممکن افزایش داده ایم و با جدیت جلو خواهیم رفت.

قاسمی افزود: وزیر امور خارجه ایران در آینده نه چندان دور سفرهای دیگری را به صورت دوجانبه و برای تعمیق حوزه همکاری ها و مسائل اقتصادی – بازرگانی و رایزنی های سیاسی به کشورهای منطقه خواهد داشت و امیدواریم با این حسن نیت و نگاهی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، برخی از کشورهای منطقه که در گذشته با توهمات موهومی نسبت به جمهوری اسلامی ایران رفتار می‌کردند، این واقعیت را درک کنند و از نگاه ایران به برخی از مسائل و مشکلات منطقه درس عبرت بگیرند که ایران چگونه در جهت صلح و ثبات دیگر کشورهای منطقه تاکنون تلاش کرده است.

وی با بیان اینکه کارنامه ایران در حوزه مسائل منطقه ای بسیار درخشان است، اظهار داشت: کارنامه ایران بخصوص در حوزه کشورهایی مانند عراق، سوریه و حتی یمن در جهت ایجاد ثبات، امنیت و بازگشت آرامش به این کشورها بسیار درخشان است به گونه‌ای که شاهد آغاز مذاکرات گروه های یمنی در سوئد بودیم و امیدواریم آن‌هایی که از روند اتش بس تعیین شده عبور کرده و به خشونت ادامه می دهند؛ همه موازین تفاهم شده را رعایت کنند.

قاسمی افزود: وضع سوریه نیز به گونه‌ای است که همه به مواضع ۵ یا ۶ سال پیش ایران که بسیاری آن را باور نداشتند، بازگشته اند و امروز شاهد بازنگری جدی در مواضع کشورها نسبت به مسئله سوریه و واقعیت تروریسم هستیم و به نظر می رسد، رفته رفته برخی کشورها برای بازگشایی سفارت خانه هایشان در دمشق وارد مرحله عمل می شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تصریح کرد: این مسائل حکایت‌گر خردمندی و درایت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نسبت به برخی از تحولات منطقه است که با تیزبینی خاص خود آینده و امروز را از دیرباز می دید و به دیگران نیز توصیه می کرد شتابزده در مورد مسائل منطقه تصمیم گیری و عمل نکنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید