خدادی: توسعه ارتباطات رسانه ای ایران و چین در گسترش مناسبات تاثیرگذار است

    کد خبر :46034

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز جمعه در دیدار با مدیر سازمان رادیو، تلویزیون و فیلم چین با تاکید بر ارتباطات رسانه ای نزدیک میان رسانه های دو کشور، تحقق این مهم را در گسترش مناسبات دوجانبه مهم و تاثیرگذار دانست.
[خدادی: توسعه ارتباطات رسانه ای ایران و چین در گسترش مناسبات تاثیرگذار است]

به گزارش ایرنا، محمد خدادی در دیدار با ‘تونگ گانگ’ Tong Gang مدیر سازمان رادیو، تلویزیون و فیلم چین، خواستار توسعه همکاری رسانه های دو کشور اعم از مکتوب و غیرمکتوب در راستای گسترش روابط خوب و نزدیک ایران و چین در همه زمینه ها شد.
وی تاکید کرد که رسانه ها بیشترین نقش را در تقویت روابط ایران و چین داشته و باید نسبت به شناخت مردم دو کشور از یکدیگر بیشترین کمک را داشته باشند، چون رسانه ها ابزاری برای تبادل دوجانبه است.
مدیر عامل ایرنا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شرایط پیچیده ای هم اکنون در جهان حاکم شده و ایران و چین دشمنان مشترکی دارند و اهداف خاصی را دنبال می کنند. آنها (دشمنان) به دنبال زیر سوال بردن استقلال ایران و چین هستند و همواره تلاش دارند خود را به عنوان قدرت های برتر دنیا معرفی کنند.
وی با تبریک به طرف چینی که کشورش توانست استقلال و قدرت خود را به رخ دشمنان بکشد، گفت که این به رخ کشیدن در عرصه اقتصادی، خبری و رسانه ای کاملا مشهود است.
خدادی گفت: چین همواره مواضع منصفانه و مستقلانه ای در خصوص خاورمیانه دارد و این سیاست در طول مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 5 به اضافه یک نیز کاملا مشاهده بود.
وی روابط ایران و چین را مناسبات بسیار مستحکم توصیف کرد و گفت که این روابط قوی تر از آن است که دشمنان مشترک از جمله آمریکا بخواهند تاثیر منفی روی آن بگذارند.
مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از حضور رسانه ای چین در ایران استقبال کرد و خواستار آن شد که رسانه های دو کشور اعم از مکتوب و غیر مکتوب با استفاده از منابع خبری یکدیگر باعث تقویت بیشتر روابط شوند.
وی گفت که رفت وآمدها، ملاقات ها و برگزاری نشست ها مشترک رسانه ای به درک واقع بینانه از واقعیت های دو کشور کمک شایانی می کند و این نشان دهنده قدرت رسانه ها است که می توانند این وظیفه را به خوبی انجام دهند.
خدادی پیشنهاد برپایی نمایشگاه عکس خبری مشترک، برگزاری دوره های آموزشی خبری، امضای قرارداد بین رسانه های دو کشور از جمله ایرنا و رسانه های کشور چین و استفاده از ظرفیت های زبانی دو کشور جهت هم افزایی کاری و انتشار اخبار در سطح گسترده را به طرف چینی داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح ابتکاری ‘شی جین پینگ’ رئیس جمهوری چین با عنوان یک کمربند – یک راه اشاره کرد که طرحی بزرگ بوده و در راستای همبستگی میان کشورها است.
او گفت: زمانی که از آمریکا و هم پیمانان این کشور صدای طبل جنگ می آید از چین صدای صلح به گوش می رسد و پکن با اجرا طرح های مختلف از جمله طرح جاده ابریشم نوین نشان داد صدای صلح آن بلندتر از صدای جنگ است.
مدیر سازمان رادیو، تلویزیون و فیلم چین نیز طی سخنانی با تاکید بر اینکه ایران و چین همواره روابط خوبی با هم داشته اند، گفت که این روابط نه تنها در حال حاضر بلکه در طول تاریخ همواره با صلح و دوستی همراه بوده است.
‘تونگ گانگ’ ابراز امیدواری کرد که این ارتباطات همواره تداوم داشته باشد و همه زمینه ها را نیز شامل شود.
وی فعالیت های رسانه ای ایران را مورد تقدیر قرار داد و گفت که تولیدات رسانه ای ایران در جهان بسیار مشهور بوده و از جذابیت های فراوانی برخوردار است.
مقام چینی یادآور شد که ایران و چین و بخصوص رسانه های دو کشور می توانند در زمینه های خبری و تبادل تجربه همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند و ایرنا به عنوان رسانه رسمی و پیشرو در عرصه اطلاع رسانی می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.
وی در این رابطه پیشنهاد کرد که ایرنا و رسانه های چینی به صورت مستقیم اطلاعات یکدیگر را کسب و نسبت به انتشار آن اقدام کنند.
مدیر سازمان رادیو، تلویزیون و فیلم چین گفت: ما می توانیم چیزهای زیادی از ایران بیاموزیم و علاوه بر بخش خبری در حوزه فیلم، ورزش بخصوص فوتبال از تجارب ارزنده ایران بهره مند شویم.
تونگ گانگ همچنین با استقبال از پیشنهادهای مطرح شده مدیر عامل ایرنا در خصوص انجام همکاری های مشترک، گفت که بسیار مایل است با ایرنا نسبت به برگزاری نمایشگاه عکس مشترک مبادرت کند تا از این طریق علاوه بر نشان دادن عمق دوستی های رسانه ای، دستاوردهای مناسبات دو کشور در طول سالهای اخیر به نمایش گذاشته شود.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی روز پنجشنبه نیز با ‘سای مینگ ژاو’ (Cai ming Zhhao) رئیس خبرگزاری شین هوا چین دیدار و افزایش روابط بین رسانه های رسمی و معتبر دو کشور را تقویت کننده همکاری در سایر بخش‌ها دانست.
خدادی همچنین به دعوت ‘لی بایوشان’ Li Bayoshan مدیر روزنامه «مردم» چین علاوه بر بازدید از این روزنامه، در خصوص راههای گسترش همکاریهای رسانه ای با وی به گفت وگو پرداخت.
وی به دعوت رسمی دولت چین برای شرکت در دومین اجلاس سازمان ها و نهادهای غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا موسوم به «سیکا» که با حضور نمایندگان بیش از 30 کشور جهان در شهر پکن برگزار شد، به چین سفر کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید