نخست وزیر ژاپن: اواخر ماه جاری به مسکو می‌روم

    کد خبر :460289

نخست وزیر ژاپن امروز (جمعه) گفته که تمایل دارد تا با روسیه به توافق صلح برسد تا تنش چندین ساله بر سر قلمروی مورد ادعای دو کشور حل و فصل شود.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن قرار است 14 ژانویه در بیست و پنجمین نشست خود در مسکو در ماه جاری میلادی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کند؛ هدف از برگزاری این نشست پایان عدم توافق بر سر گروهی از جزایر مورد مناقشه است که در روزهای پایانی جنگ دوم جهانی به تصرف نیروهای شوروی درآمده و ژاپن مدعی مالکیت آنهاست.

آبه در جریان نشست خبری گفت: من اواخر ماه جاری میلادی به مسکو می‌روم و تمایل دارم تا در ارتباط با دستیابی به یک توافق صلح با پوتین گفتگو کنم. بیش از ۷۰ سال است که هیچ پیشرفتی در این باره به دست نیامده است.

نخست وزیر ژاپن همچنین با اعلام اینکه هیچ تضمینی برای توافق وجود ندارد، افزود: دو کشور باید درباره این جزایر مورد مناقشه همکاری کنند.

پوتین در نشست سال گذشته میلادی ولادیووستوک پیشنهاد امضای توافق صلحی را بدون هیچ پیش شرطی داده بود و آبه این پیشنهاد را رد کرده و بر موضع کشورش درباره سازش حق حاکمیت این جزایر مورد مناقشه پافشاری کرده بود.

آبه د جریان دیدار با پوتین در نوامبر ۲۰۱۸ در سنگاپور گفته بود که آنها درباره تسریع مذاکرات براساس بیانیه مشترک ۱۹۵۶ توافق کردند؛ بیانیه‌ای که در آن مسکو با انتقال دو جزیره کوچک به ژاپن پس از یک توافق صلح موافقت کرده بود.

برخی از کارشناسان می‌گویند، پوتین حالا ممکن است برای چنین توافقی آماده باشد چون این مساله می‌تواند بعنوان یک عامل بر هم زننده تعادل برای چین و جذب کننده سرمایه گذاری و فناوری بیشتر از جانب ژاپن قلمداد شود.

دیگر کارشناسان اما نسبت به توافق صلح از سوی پوتین تردید دارند و علتش این است که اکثریت مردم روسیه مخالف بازگردانده شدن این جزایر به ژاپن هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید