گلایه‌های یک راهنمای گردشگری از فروشندگان صنایع دستی

    کد خبر :45996

یک راهنمای گردشگری گفت: برخی از فروشندگان صنایع دستی راهنمایان گردشگری را تهدید می‌کنند که حتما باید گردشگران خارجی تور خود را به مغازه آن‌ها برای خرید ببرند.

دینا چراغوند از راهنمایان گردشگری ایران درباره اینکه برخی از آژانسداران خارجی به گردشگران خود هنگام سفر به ایران تاکید می کنند که با راهنمای گردشگری به خرید صنایع دستی در اصفهان نروید به خبرنگار مهر گفت: در کتاب راهنمای سفر برخی از کشورها نوشته شده که هنگام سفر به ایران یا صنایع دستی نخرید و یا با راهنمای ایرانی به خرید نروید ما در تلاش بودیم تا این دید را تغییر دهیم.

وی به تخلف آژانسداران در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: برخی از فعالان در دفاتر مسافرتی از راه چنج پول نیز سود می‌برند آنها با قیمت متفاوتی از بازار پول گردشگران را چنج می‌کنند و یا برخی از راهنمایان گردشگری هنگام خرید صنایع دستی آنقدر از فروشنده بابت اینکه گردشگران را به مغازه او برده کمیسیون دریافت می‌کنند که از دستمزد تورش بیشتر می‌شود و یا گردشگر هنگام خرید متوجه می‌شود که دو برابر نرخ واقعی پول داده است.

این راهنمای گردشگری بیان کرد: من از دوستانم شنیده‌ام که هشتگ «در اصفهان خرید نکنید» توسط گردشگران برخی از کشورها ایجاد شده است گویا این دیدگاه در توصیه های سفر خیلی از کشورها آمده و این موضوع حتی قبل از زمانی مطرح بوده که گردشگران ایران زیاد شود و در کتاب لونلی پلنت نیز به آن اشاره شده است.

وی تصریح کرد: معمولا برای فروش برخی از صنایع‌دستی مانند فرش پشمی و یا ابریشمین، در ازای خرید زیاد، درصد کمی پورسانت به فردی که مغازه را معرفی کرده تعلق می‌گیرد آن هم نسبت به قیمت فرش که پشت آن نوشته شده اما برخی اوقات رقم‌هایی مانند ٤٠ یا ٥٠ درصد نیز پورسانت می گیرند این رقم عجیب و گران است. برخی از فروشندگان فرش و یا صنایع‌دستی راهنمایان را تهدید می‌کنند و می‌گویند به اجبار باید گردشگران را به فروشگاه آنها ببرند در مواردی این تهدیدها خیلی شدید و جدی است و مدیر آژانس‌ها نیز از آن آگاه می‌شوند. همیشه وقتی یک راهنمای گردشگری وارد اصفهان می‌شود موبایلش از چند فروشگاه زنگ می‌خورد فروشندگان صنایع‌دستی در پی آن هستند که راهنما را راضی کنند مسافرانش را به آنجا ببرد.

چراغوند بیان کرد: درست است که درآمد راهنمایان کم است اما چرا دنبال راه اصلی آن نرویم؟ بعضی از راهنمایان می‌گویند که درآمدشان از راهنمایی گردشگری کم است اما پورسانت هم نمی‌گیرند ولی در آمدشان بالاست افرادی هم می شناسیم که دستمزد بالایی می گیرند و مدیر آژانس خیالش راحت است که او کار دیگری نمی‌کند چون شخصیتش را می‌شناسد پس سالها با او کار می کند.

وی افزود: از سال‌ها پیش قرار بوده بیمه راهنمایان اجرایی شود اما نشد یا دستمزد معقولی داشته باشیم که اتفاقی در این باره نیفتاده است. گردشگران با هم فرق می‌کنند برخی انعام خوبی به راهنما می‌دهند و برخی هم نمی‌دهند یا اینکه تصور می‌کنند تا ١٢ شب باید همراهشان باشیم ما همه این مسایل را می دانستیم و وارد این صنعت شدیم.

این راهنمای گردشگری گفت: قبل از دوره‌ای که گردشگران زیاد شود در یک نظرسنجی از آنها درباره مشخصه اصلی ایرانی‌ها پرسیدیم ٩٠ درصد آنها گفتند مهمان نوازی شاخصه اصلی مردم است. اما اکنون این موضوع در حال کم رنگ شدن است و به ایران به عنوان جایی که مردمش صادقانه رفتار نمی‌کنند نگاه می‌شود البته هنوز افرادی هستند که آبروی ما را حفظ می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید