عملکرد اتاق فکر دولت در سال جاری چه بوده که بودجه این مؤسسه برای سال آینده 30 درصد رشد کرده است؟

    کد خبر :459749

مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، مجموعه‌ای است وابسته به نهاد ریاست جمهوری و به نوعی می‌توان از آن به اتاق فکر دولت جمهوری اسلامی ایران یاد کرد. بررسی سایت این مؤسسه نشان می‌دهد، عملکرد آن در سال ۹۷ با وظایف در نظر گرفته شده در قانون بودجه این سال فاصله بسیاری دارد؛ اما باز هم بودجه این مؤسسه در لایحه بودجه سال آینده در مقایسه با قانون بودجه سال جاری ۳۰ درصد رشد کرده است.

به گزارش تابناک؛ چند روزی است، از لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ رونمایی شده و در این مدت رسانه‌ها تلاش کرده اند تحلیل‌هایی را در مورد اعداد و ارقام آن ارائه دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهند، بودجه برخی نهاد‌ها و مؤسسات در سال آینده افزایش یافته، اما در مقابل بودجه برخی دیگر از مؤسسات و نهاد‌ها کاهش چشمگیری داشته است. از جمله مؤسساتی که بودجه آن در سال آینده در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۳۹۷ افزایش یافته، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی است.

بهتر است پیش از آن که به بررسی بودجه این مؤسسه در قانون بودجه سال جاری و لایحه بودجه سال آینده بپردازیم، با این مؤسسه بیشتر آشنا شویم.

مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، مجموعه‌ای است وابسته به نهاد ریاست جمهوری و به نوعی می‌توان از آن به اتاق فکر دولت جمهوری اسلامی ایران یاد کرد. عمده فعالیت این مؤسسه در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی است. این مؤسسه علاوه بر اینکه دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را برای مدیران و کارشناسان ارشد دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌کند، با داشتن اعضای هیأت علمی برجسته و اساتید مجرب در مقاطع دکترا در رشته‌های تحصیلی علوم اقتصادی، حقوق خصوصی و مدیریت و همچنین در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های تحصیلی “مهندسی سیستم‌های اقتصادی اجتماعی، حقوق خصوصی، مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی” از طریق آزمون سازمان سنجش آموزش کشور دانشجو می‌پذیرد.

این مؤسسه برای تحقق اهداف خود دارای ارکانی است که عبارتند از؛

الف) هیأت امنا که برنامه و بودجه و آیین نامه‌های مؤسسه را بررسی و تصویب کرده و بر عملکرد آن نظارت می‌نماید.
ب) اعضای هیأت امنا که شامل سرپرست محترم ریاست جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری یا نماینده تام الاختیار ایشان، رئیس مؤسسه (دبیر هیأت امنا)، سه تن از پژوهشگران، متخصصین و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور می‌باشند.
پ) شورای پژوهشی: این شورا با حضور رئیس مؤسسه، معاون پژوهشی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و چند تن از صاحب نظران حوزه‌های پژوهشی و اساتید برجسته تشکیل می‌شود. در این شورا کلیۀ طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی مورد نیاز بررسی و مورد تصویب قرار می‌گیرد.
ث) گروه‌های علمی که برای انجام امور آموزشی و پژوهشی مؤسسه تشکیل شده اند. از مهر ماه سال ۱۳۹۲ تاکنون، ریاست این مؤسسه بر عهده مسعود نیلی بوده است.

بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که بودجه در نظر گرفته شده برای این مؤسسه در سال ۱۳۹۸، ۴۱.۷ میلیارد تومان است، حال آنکه بودجه مصوب برای این مؤسسه در سال جاری، ۳۲ میلیارد تومان بوده است؛ یعنی بودجه این مؤسسه برای سال آینده رشدی ۳۰ درصدی را نسبت به بودجه مصوب سال ۹۷ تجربه کرده است.

بنا به تصویر زیر از ۴۱.۷ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، ۴۱ میلیارد تومان برای بودجه جاری و ۷۰۰ میلیون تومان برای بودجه عمرانی است.

حالا پرسش این است که عملکرد مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی در سال جاری چه بوده که بودجه آن در سال آینده ۳۰ درصد افزایش یافته است؟

پیش از اینکه عملکرد مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی را بررسی کنیم، باید از پیوست شماره ۴ قانون بودجه سال ۹۷ وظایف در نظر گرفته شده برای این مؤسسه را بررسی کنیم.

هنگامی که به پیوست شماره ۴ (بخش دوم) قانون بودجه سال ۹۷ که مربوط به اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی برحسب برنامه، فعالیت و هزینه واحد می‌باشد نگاه می‌کنیم، دیده می شود از مبلغ ۳۲ میلیارد تومان هزینه‌های جاری این مؤسسه در سال جاری، ۳ میلیارد تومان برای برگزاری ۶۵ نشست علمی در سال جاری (یعنی هر نشست علمی به طور متوسط حدود ۴۶.۱ میلیون تومان)، مبلغ ۲.۸ میلیارد تومان برای برگزاری ۴۰ دوره کارگاه علمی و تخصصی کوتاه مدت (هر کارگاه به طور متوسط ۷۰ میلیون تومان) و مبلغ ۴.۶ میلیارد تومان برای توسعه شبکه مجازی علمی و کارشناسی (روزی به طور متوسط ۱۲.۶ میلیون تومان) در نظر گرفته شده است.

هنگامی که به بخش همایش ها، کارگاه‌ها و کنفرانس‌های سایت این مؤسسه سری بزنید، متوجه خواهید شد که از ۶۵ نشست علمی که قرار بوده در سال ۱۳۹۷ برگزار شود، تنها ۱۹ نشست تاکنون برگزار شده و قرار است شش نشست دیگر نیز تا ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷ برگزار شود. از ۴۰ دوره کارگاه علمی و تخصصی کوتاه مدت نیز که قرار بوده است در سال ۱۳۹۷ برگزار شود، تاکنون یا این کارگاه‌ها برگزار نشده اند و یا اگر هم شده اند، گزارش‌های آن‌ها در سایت این مؤسسه قرار نگرفته است.

با این اوصاف، بر پایه لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، این مؤسسه برای سال آینده باز هم پیشنهاد برگزاری ۶۷ نشست علمی را داده که برای این تعداد نشست علمی ۳.۲ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است (هر نشست علمی به طور متوسط حدود ۴۷.۷ میلیون تومان). همچنین قرار است این مؤسسه در سال آینده ۴۱ کارگاه برگزار کند که برای این منظور نیز بودجه‌ای حدود ۳.۳ میلیارد تومان در نظر گرفته است (هر کارگاه به طور متوسط ۸۰.۴ میلیون تومان). مبلغ ۴.۷ میلیارد تومان نیز برای توسعه شبکه مجازی علمی و کارشناسی (روزی به طور متوسط ۱۲.۸ میلیون تومان) در نظر گرفته شده است.

به نظر می‌رسد که دولت باید شفاف سازی بودجه‌ای را از مؤسسه تحت اختیار خود آغاز کند و از این مؤسسه بخواهد که عملکردش در سال جاری را در سایت خود قرار دهد تا همگان از این عملکرد آگاه شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید