کلید بهشت به چه کسی می‌رسد؟

    کد خبر :45942

با مشخص شدن اعضای شورای شهر پنجم از سویی و به اتمام رسیدن دوره مدیریت قالیباف بر شهر از سویی دیگر، این روزها بحث انتخاب شهردار بعدی توسط اعضای شورای شهرآینده به دغدغه‌ای بدل شده بگونه ای که مردم و صاحبنظران به تغییر و انتخاب کلیددار بعدی پایتخت حساس شده‌اند.

علی اعطا عضو منتخب شورای پنجم نیز در توئیت جدید خود از بررسی گزینه ها و انتخاب شهردار جدید پایتخت در هفته پیش‌رو خبر داده و نوشته است “: هفته آینده، حساسترین کار شوراست؛ انتخاب شهردار.”

از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 15 تن تاکنون به عنوان شهردار یا سرپرست برای مدت چند ماه تا چند سال بر کرسی شهرداری تهران تکیه زده‌اند که عبارتند از محمد توسلی،  سید رضا زواره‌ای، کمال‌الدین نیک‌روش،  غلامحسین دلجو ،  محمدکاظم سیفیان ، حسین بنکدار، محمد نبی حبیبی، سید مرتضی طباطبائی، غلامحسین کرباسچی، مرتضی الویری، محمدحسن ملک‌مدنی، محمدحسین مقیمی، محمود احمدی‌نژاد، علی سعیدلو و  محمدباقر قالیباف.

شهریور ماه جاری،  ۱۲ سال مدیریت محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران که طولانی‌ترین دوره مدیریت در مقایسه با شهرداران قبلی تهران بود، به پایان می‌رسد دوره مدیریتی که نقد و بررسی عملکردش در این مقال نمی‌گنجد.

بعد از انتخابات شورای شهر تهران انتخاب شانزدهمین شهردار پایتخت یکی از مهمترین مسئولیت‌های منتخبان شورای پنجم است، موضوعی که ماههاست بازار گمانه‌زنی‌هان آن داغ است و هر روز اسامی مختلف، همگون و حتی ناهمگون برای تکیه زدن به صندلی بهشت مطرح و در فضاهای مختلف ارتباطی منتشر می شود، با اینکه تاکنون اعضای شورای 21 نفره حرفی، سخنی و مصاحبه ای در مورد گزینه های شهرداری نداشتند اما اسامی مختلفی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در این باره منتشر می‌شود بگونه ای که الیاس حضرتی  نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «جدی‌ترین گزینه‌ها برای شهرداری تهران محمدعلی نجفی، حسین مرعشی، حبیب الله بیطرف، محسن هاشمی و محمود حجتی هستند که شانس دو نفر آخر بیشتر است.»

از سویی دیگر حسین مرعشی فعال سیاسی اصلاح طلب و سخنگوی حزب کارگزاران نیز در جدیدترین مصاحبه خود عنوان کرده« تاکنون هیچ بحــث مصداقی برای شهردار در شورای شهر مطرح نشــده و در خارج از شورای شهر بین اصلاح‌طلبان و گروه‌های مختلف رایزنی می‌کنند و افرادی مطرح شــده‌اند مثلاً افرادی مثل آقایان دکتر نجفی، حجتی، بی‌طرف و حتی خود بنده مطرح شده‌ایم و آقای محسن هاشمی هم کنار این اسامی مطرح است. این اسامی در برخی محافل سیاســی مطرح شدند ولی هنوز اینها در مرحله ابتدایی بحث است و وارد مطالعات کامل نشده‌اند.»

در این میان نام عباس اخوندی وزیر فعلی مسکن، راه و شهرسازی و پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری مسکن وزارت راه و شهرسازی که از منتقدان اصلی سیاست های قالیباف در شهرداری تهران بود نیز به گوش می رسد.

ناهید خداکرمی عضو منتخب شورای شهر پنجم نیز در جدیدترین پست توئیتری خود نیز  نوشت:«برای شهرداری تهران حتما کاندیدای زن خواهیم داشت» که در این میان نام شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان ریاست جمهوری و معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز به چشم می‌خورد.

در میان نام‌های مطرح شده برای کلیدداری بهشت نام این افراد که در ذیل می‌خوانید بیشتر از اسامی دیگر به گوش می‌رسد:

محمدعلی نجفی: متولد 1330 و66 ساله است، او در کارنامه  خود ریاست بر وزارتخانه آموزش و پرورش را دارد و حتی از سوی کابینه دولت روحانی به عنوان وزیر آموزش وپرورش به مجلس معرفی شد اما نتوانست نظر نیمی از اعضای مجلس را به خود جلب کند و مدتی نیز   سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  را برعهده داشت.

نجفی همچنین عضو شورای شهر سوم نیز بود  درسال ۱۳۹۲ به دنبال انتصاب به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی از این سمت استعفاداد. در کارنامه مدیریت وی معاون رئیس‌جمهور ایران رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر فرهنگ و آموزش عالی و..به چشم می‌خورد.

نجفی در واکنش به شائبه شهردار شدنش گفت: صحبت جدی برای شهردار شدن من برای تهران نشده است اما اگر پیشنهاد شود روی آن فکر می‌کنم، البته بین اعضای شورای شهر وقتی صحبت از کاندیداها بوده نام بنده نیز مطرح شده، اما صحبت جدی نشده است.

حسین مرعشی: متولد  ۱۳۳۷، رفسنجان است. او نمایندهٔ دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی بوده و دایره مسئولیت‌های او از جهاد سازندگی شروع و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ختم شده است. مرعشی در کارنامهٔ فعالیت‌های خود، استانداری کرمان، ریاست دفتر هاشمی رفسنجانی در دوره ریاست جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را نیز در دوره اصلاحات  دارد و در حال حاضر نیز از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی است.

محسن هاشمی رفسنجانی: متولد  ۱۳۴۰ در قم است.او که با رای بیش از یک میلیون و هفتصد هزار رای و با فاصله زیاد از نفربعدی، بعنوان اولین منتخب وارد شورای شهر تهران در دوره پنجم شد در کارنامه خود  مدیریت عامل متروی تهران در دوران محمدباقر قالبیاف را دارد؛  او در تاریخ  اسفندماه ۱۳۸۹ از سمت ریاست هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران کناره‌گیری کرد و شهردار وقت تهران هم با استعفایش موافقت کرد و او را به سمت مشاور شهردار و عضو هیئت‌مدیره منصوب کرد.

او در چهارمین دورهٔ شورای شهر ، گزینهٔ اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود که در نهایت با یک رأی کمتر انتخاب نشد و به دانشگاه آزاد رفت تا معاون عمرانی شود. هرچند محسن هاشمی بارها و بارها به شائبه شهردار شدنش واکنش نشان داده و حتی در آخرین اظهارنظرش عنوان کرد: «لازم است که به سمتی نرویم که موضوع انتخاب شهردار از ابتدا باعث اختلاف بین اعضای شورای شهر شود و باید اجازه دهیم اعضای شورا در فضای آرام و سالم این موضوع را بررسی کنند و دلیلی ندارد از پیش فرضیاتی مطرح کنیم که باعث رد و بدل شدن حرف‌هایی شود که نگاه اختلاف‌گرایانه را موجب شود.» اما در دوره قبلی که رقابتی نفس گیر فی مابین وی و قالیباف وجود داشت، وی برنامه ای کامل و جامع برای شهر تهران ارائه کرده بود.

حبیب الله بیطرف:متولد ۱۳۳۵ در استان یزد است و ۶۱ ساله. در حال حاضر معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزرات نفت و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران است. پیش‌تر استاندار یزد، در

دولت هاشمی رفسنجانی معاون وزیر نیرو و در دو دولت اصلاحات، وزیر نیرو بوده است.

بیطرف سابقه مدیریتی چهار ساله در سمت استانداری یزد، پنج سال در سمت معاونت وزیر نیرو و هشت سال نیز وزیر نیرو در دولت‌های هفتم و هشتم را در کارنامه خود دارد.

در حوزه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی نیز می‌توان به تدریس و عضویت در هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران، عضویت در هیئت امنا دانشگاه یزد، عضویت در کمیته برنامه‌ریزی آموزش‌های علمی-کاربردی وزارت مسکن و شهرسازی و هشت سال مشاور پژوهشگاه نیرو اشاره نمود.

محمود حجتی:متولد 1334 و 62 ساله است، او در حال حاضر وزیر جهاد کشاورزی است و بعنوان یکی از گزینه‌های جدی شهرداری تهران مطرح است.

الیاس حضرتی از وی و محسن هاشمی به عنوان دو گزینه جدی نام برده است، حجتی در کارنامه خود وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و ترابری، استانداری سیستان و بلوچستان و… را دارد.

او در واکنش به صحت اخبار مربوط به پیشنهاد شهردار شدنش در تهران نیز گفته بود: «ولله در همین حد که در سئوال آمد، من هم شنیدم و  اعضای شورای شهر پنجم با من صحبتی  نداشتند و هم اکنون مشغول انجام کارم در وزارت جهاد کشاورزی هستم و فعلا در دولت هستم، دارم کارم را انجام می دهم.»

شهیندخت مولاوردی : متولد 1344  در شهر خوی در استان آذربایجان غربی و 52 ساله است.  حقوق‌دان،  پژوهشگر و فعال امور زنان، معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده است.

او  دبیر کل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و  مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان را در کارنامه کاری خود دارد.

عباس آخوندی: متولد 1336 و استاد دانشگاه است. او در حال حاضر وزیر وزیر راه و شهرسازی است و یکی از منتقدان سیاست‌های شهرسازی قالیباف شهرداری فعلی پایتخت بوده بگونه ای که در جدیدترین اظهارنظرش در پاسخ به این سوال که به عملکرد قالیباف در شهر تهران چه نمره ای می دهید، عنوان کرد« شهرداری که قانون بفروشد اگر از هر انگشتش طلا هم بریزد، فاقد ارزش است؛ چون ما معتقدیم هر گونه توسعه‌ای باید مبتنی بر قانون باشد»

وی درواکنش به احتمال شهردارشدنش نیز گفته است: بحث شخص من اصلا مطرح نیست و به هیچ عنوان به این مساله فکر هم نمی‌کنم. ولی به عنوان نماینده دولت مرکزی برایم بسیار مهم است که نظام مدیریت شهری در تهران و تمام کلانشهرها در آینده قانون‌مدار باشد و طرفدار حقوق شهروندان و به شهرسازی «ریل پایه» باور داشته و به وجوه مختلف شهرسازی از جهت زیبایی، فضاهای عمومی و… نیز توجه کند.

معصومه ابتکار: متولد 1339  و 57 ساله است. در حال حاضر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران است اما در کارنامه فعالیت خود عضویت در شورای شهر، ریاست بر سازمان محیط زیست و… را دارد.

او اولین زنی بود که پس از انقلاب اسلامی به کابینه هیات دولت راه یافت و در سال 92 گزینه شهرداری تهران بود و حتی برنامه  پنج محوری به شورای شهر ارائه کرد.

حال باید دید در جلسات این هفته منتخبان شورای پنجم نام چه فرد و یا افرادی به عنوان نامزدهایی نهایی شهردار جدید تهران انتخاب و کلید شهر به امانت به وی سپرده خواهد شد.

منبع:ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید