جت ژاپنی چهارمین مهمان برجامی ایران

بعد از نهایی شدن قرارداد ایران ایر با سه شرکت بویینگ، ایرباس و ای تی آر، حالا به نظر می‌رسد فضا برای نهایی کردن قرارداد میان ایرلاین‌های ایرانی و یکی از تنها سازنده‌های هواپیما در آسیا فراهم شده است، قراردادی که باز هم به خرید هواپیماهای کوچک اختصاص خواهد یافت.

در طول ماه‌هایی که از نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران می‌گذرد، مسولان وزارت راه و شهرسازی بارها اعلام کرده‌اند که ناوگان کشور طرحی کلان برای نوسازی را پشت سر خواهد گذاشت و در قالب برنامه‌ای ۱۰ ساله، حدود ۵۰۰ فروند هواپیما به ایران می‌آیند.

بعد از آنکه در قالب سه قرارداد جداگانه ایران ایر خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافری را نهایی کرد و البته شرکت آسمان نیز در گام نخست ۳۰ فروند بویینگ را قطعی کرده، حالا نوبت به نهایی شدن مذاکرات با شرکت ژاپنی میتسوبیشی رسیده است.

جت منطقه‌ای ATR به عنوان نخستین هواپیمای کوتاه برد ایران که بعد از برجام خریداری شده در آینده نزدیک به ناوگان کشکور خواهد رسید و بناست تعداد هواپیماهای این مدل تا پایان سال ۲۰۱۸، به ۲۰ فروند برسد. حالا این هواپیمای ایتالیایی باید خود را آماده رقابت با نمونه ژاپنی خود کند.

پایگاه خبری بیزینس ژورنال خبر داده با وجود آنکه شرکت آسمان  توافق خرید ۳۰ فروند بویینگ را نهایی کرده اما به دنبال آن است که در آینده خرید هواپیمای میتسوبیشی ژاپن را نیز در برنامه‌های خود قرار دهد و در این مسیر احتمال تداوم مذاکره میان ایران ایر و طرف ژاپنی نیز مطرح خواهد بود. از سوی دیگر میتسوبیشی نیز علاقه زیادی دارد که در برنامه کلان نوسازی ناوگان ایران نقشی جدی ایفا کند و این علاقه دو طرفه می‌تواند در آینده به نهایی شدن قراردادی جدید منجر شود.

هرچند هنوز مقامات ایرانی و ژاپنی به طور رسمی بحث نهایی شدن توافق در این زمینه را اعلام نکرده‌اند اما پیش از این اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه وشهرسازی گفته بود مذاکرات ایران با میتسوبیشی از مدت‌ها قبل آغاز شده و احتمالا شرکت آسمان تعدادی از هواپیماهای این شرکت را خریداری خواهد کرد. هواپیماهایی که با توجه به ظرفیت مسافرگیری و مسافتی که در آن قابلیت پرواز دارند احتمالا به سفرهای داخلی اختصاص خواهند یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید