علائمی که خبر از کبد بیمار می دهد

    کد خبر :458796

بیماری های کبدی بیشتر اوقات به دلیل زمینه ارثی بروز می کنند. گاهی اوقات آسیب کبد در اثر مصرف الکل، چاقی و بیماری های ویروسی باعث بیماری کبد می شود. مشکلات طولانی مدت کبد نیز باعث سیروز می شود. سیروز یک بیماری خطرناک است که اغلب باعث نارسایی کبد و مرگ فرد می گردد. لذا شناخت علائم بیماری کبد، لازم و حیاتی است.

بوی بد دهان

افراد مبتلا به بیماری های کبد دچار بوی بد دهان می شوند. نفس این بیماران بوی چرک و کپک زدگی می دهد. بوی بد دهان، معمولا قبل از علائم واضح تر بیماری بروز می کند.

زبان باردار

زبان باردار نشان می دهد که بدن نمی تواند غذاها را به درستی هضم و گوارش کند و اجازه می دهد که باکتری ها و مخمرهای روده، بیش از حد رشد کنند.

سیاهی و کبودی زیر چشم از علائم بیماری کبدی است

کبد با تولید ماده ای به نام صفرا، به هضم چربی ها کمک می کند.

وقتی مشکلی وجود دارد، کبد نمی تواند صفرا را به میزان کافی برای هضم درست چربی ها تولید کند.

بوی نامطبوع بدن

مشکلات کبدی باعث بوی بد بدن می شوند. بیماری کبد، غلظت و ترکیب عرق را تغییر می دهد و عرق بوی چرک می گیرد.

اگر دچار تعریق شبانه (عرق کردن در خواب شب)، تعریق بیش از حد و یا تعریق سرد گشتید و یا بوی خاصی (بوی میوه) می دادید، به پزشک مراجعه کنید.

سیاهی زیر چشم

سیاهی و کبودی پایین چشم از علائم بیماری کبدی است. در تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به بیماری کبد، حلقه های سیاه رنگ در ناحیه صورت دیده می شود. به خصوص افراد مبتلا به التهاب کبد دچار حلقه های سیاه زیر چشم می شوند.

مدفوع بدرنگ

رنگ مدفوع در افراد سالم، قهوه ای است. کمرنگ شدن مدفوع می تواند نشانه انسداد مجاری صفراوی یا بیماری کبدی باشد.

اگر رنگ مدفوع به رنگ گل رس باشد، ممکن است مشکلی در عمل کشیدن آب سیستم صفراوی وجود داشته باشد که شامل کبد، لوزالمعده (پانکراس) و کیسه صفرا است.

خارش و ورم کف دست ها و کف پاها

خارش مداوم دست ها و پاها می تواند علامت نارسایی کبد باشد. التهاب و زخمی شدن کبد با بیماری کبد چرب ارتباط دارد و می تواند باعث خارش بدن شود. این خارش از کف دست ها و پاها شروع می شود و می توانند ورم هم کنند.

زردی

در مشکل زردی، رنگ پوست، ناخن ها و سفیدی چشم زرد می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که کبد نمی تواند ماده ای به نام بیلی روبین را به طور مناسب تجزیه کند.

در افرادی که دچار زردی می شوند، ممکن است ادرار تیره رنگ و مدفوع کمرنگ شود.

حالت تهوع

نخستین علائم بیماری کبد معمولا شامل حالت تهوع، کاهش اشتها، اسهال و خستگی است. اما این علائم می توانند در اثر مشکلات دیگر نیز بروز کنند.

اگر به طور مکرر دچار حالت تهوع می شوید، به خصوص اگر علائم دیگری هم دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا ببینید بیماری کبدی دارید یا نه.

عدم تعادل هورمون ها

بیماری کبد باعث می شود بدن نتواند به خوبی تولید و فرایند هورمون ها را کنترل نماید. این مسئله در مردان باعث بزرگ شدن سینه ها (ژنیکوماستی) و چروکیدگی بیضه ها می شود. در زنان نیز باعث بی نظمی و به هم ریختگی قاعدگیمی گردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید