هشدار جدی ایران به اروپا

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ۱۲:۴۸
    کد خبر :458644

پیمان سعادت، سفیر ایران در اتحادیه اروپا، طی یادداشتی در یک رسانه اروپایی از بی‌عملی اروپا در تامین منافع اقتصادی ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای انتقاد کرد.

به گزارش فرارو، پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اتحادیه اروپا وعده‌هایی برای جبران خسارت‌های ایران از خروج یکجانبه آمریکا از برجام داد. اروپا برای منع شرکت‌های اروپایی از پایبندی به تحریم‌های آمریکایی تدابیر موسوم به «قوانین مسدودساز» و نیز دستورکار بانک سرمایه‌گذاری اروپا در رابطه با ایران را بروز رسانی کرد. علاوه بر این، برای استمرار دادوستد با ایران، بخصوص فروش نفت ایران، بر روی سازوکار ویژه‌ای به نام SPV کار کرد.

اما سعادت در یادداشت خود در وبگاه یورونیوز، می‌گوید این اقدامات اروپا یا عملی نشده یا اینکه درباره آن‌ها شک‌وتردید‌های جدی وجود دارد. سعادت در این خصوص نوشت: «درحالی که درباره عملی بودن قوانین مسدودساز و حکم بانک سرمایه‌گذاری اروپا تردید‌های جدی وجود دارد، SPV هم که با وعده‌های بسیاری همراه بود، عملی نشده است.»

به نوشته سعادت، کمتر از یک ماه پیش، آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سیزدهمین بار پایبندی کامل ایران به برجام را تایید کرد. این پایبندی به لحاظ فنی آسان نیست. به لحاظ سیاسی هم برای دولت حسن روحانی امر شاقی شده است. نه تنها گروه‌های سیاسی پویا، بلکه در حال حاضر حتی بسیاری از ایرانیان، پایبندی یکطرفه به توافقی را که در تحقق منافع تعهدشده اقتصادی ناکام مانده است، غیرموجه می‌دانند. سعادت در ادامه با اشاره به تسلیم شرکت‌های اروپایی به ناقض برجام (آمریکا)، این پرسش استفهامی را مطرح کرد که آیا عاقلانه است یک توافق اجرانشده را به خاطر ارزش حاشیه‌ای بیانیه‌های سیاسی اروپا در حمایت از آن تحمل کرد؟ او نوشت: «ایران پایبند بود نه ناقض، اما در این معادله معیوب، ناقض پیروز می‌شود و (طرف) پایبند شکست می‌خورد.»

سعادت با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، خطاب به اروپا مبنی بر اینکه «نمی‌توانید بدون خیس شدن شنا کنید»، تصریح کرد که اروپا باید برای نجات برجام اقدامات عملی انجام دهد نه اینکه در حمایت از این توافق فقط حرف بزند.

سفیر ایران با بیان اینکه ایران تا حالا صبور بوده است هشدار داد اشتباه تفسیر کردن صبر ایران و رسیدن به این نتیجه که ایران به هر قیمتی در توافق هسته‌ای باقی خواهد ماند، کاملا اشتباه و حتی پرخطر خواهد بود. این وضعیت باعث می‌شود ایران همه گزینه‌های پایدار و دقیق را بررسی کند.

سفیر ایران در اتحادیه اروپا در پایان خاطرنشان کرد: «برجام، فی نفسه، یک دستاورد برد-برد بود و این شامل مرحله اجرای آن می‌شود. اما این نمی‌تواند به ضرر (طرف) پایبند به دستاوردی برای ناقض تبدیل شود. وضعیت کنونی بلاتکلیفی، خطرناک می‌شود. دوره تمسک صرف اروپایی‌ها به بیانیه‌های سیاسی به سر رسیده است. تندرو‌ها در واشنگتن به اعتراضات سیاسی اروپا درباره سیاست‌های بدخواهانه آمریکا اهمیتی نمی‌دهند. بی‌عملی اروپا هزینه دارد؛ و فقط باعث می‌شود که ایران صبر و اعتمادش را از دست بدهد. نگرانی من این است که اوضاع به سمت یک وضعیت شکننده و حساس پیش برود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید