خدمات اقتصادى‌‌، مظلومانه و بى‌‌منت سپاه پاسداران

    کد خبر :45853

سرلشکر جعفرى با اشاره به این‌‌که اگر فعالیت‌‌هاى سازندگى سپاه نبود، تحریم‌‌هاى ادامه‌‌دار تاکنون عرصه را بر کشور و دولت تنگ مى‌‌کرد، اضافه کرد:مبناى ما این است که باید ایران را بدون اتکا به بیگانگان بسازیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امام خامنه‌‌اى فرموده اند: «مسؤولیت‌‌پذیرى سپاه پاسداران در طرح‌‌هاى سازندگى کشور نشان‌‌دهنده عظمت روح، تعهدپذیرى، شجاعت و https://baztab.ir/45853/خدمات-اقتصادى‌‌،-مظلومانه-بى‌‌من/خطرپذیرى در میدان‌‌هاى بزرگ تجربه‌‌نشده و عزم و همت انقلاب اسلامى است.»

انقلاب اسلامى در حوزه سازندگى و عمران کشور با وجود تمامى مشکلات و موانعى که با آن مواجه بوده است، دستاوردهاى شگرفى به همراه داشته است که مى‌‌توان شاخصه محورى آن‌‌را در گام‌‌نهادن در مسیر استقلال، قطع وابستگى و تکیه بر توانمندى‌‌هاى خود و باور به ایجاد تحول و پیشرفت دانست. در شرایطى که اقتصاد کشور در رژیم ستم‌‌شاهى کاملاً وابسته به غرب و قدرتهاى بزرگ بود و وابستگى شدیدى به نفت داشت، پس از پیروزى انقلاب اسلامى، سیاست کشور به‌‌سوى استقلال و کاهش وابستگى به نفت و فروش ضابطه‌‌مند آن در چارچوب منافع کشور متمایل گردید. بخش عمده این دستاوردها در گرو مدیریت جهادى مدیرانى بوده است که با استفاده از تجربیات دوران دفاع مقدس به توسعه و پیشرفت کشور همت گماردند. سپاه پاسدارارن نهادى انقلابى و مردمى است که از آغاز پیروزى انقلاب تاکنون یکى ارکان مهم در دفاع از دستاوردهاى انقلاب و مرزهاى کشور است تا جاییکه مقام معظم رهبرى سپاه پاسداران را هدیه الهى به ملت ایران دانسته و بیان مى‌‌کنند. سپاه پاسداران به فضل الهى همچنان یک هدیه الهى به ملت ایران است و امیدواریم همچنان که تا امروز ثابت شده، مکرر ثابت شود که این تشکیلات مبارک، هدیه اى به تاریخ ایران است و بُرد آن فراتر از یک نسل و دو نسل این کشور خواهد بود و برکات آن براى این کشور، ماندگار و همیشگى خواهد بود.سپاه به‌‌دلیل همین خصوصیات موردبغض وکینه دشمنان اسلام وانقلاب ازابتداى تأسیس بوده وهست.اما متاسفانه برخى ازجریانات وافرادنیزناخواسته وبدون توجه به عواقب گفتارخود مواضعى علیه سپاه مى‌‌گیرندکه درنهایت به ضررامنیت کشوروآرامش وآسایش مردم منجرمى شود.

* اصل 147 وفرمان رهبرى؛ مبناى مشارکت سپاه در سازندگى‌‌
پس از پایان پیروزمندانه‌‌ى دفاع مقدس، رهبر معظم انقلاب اسلامى، نیروهاى نظامى را به شرکت در بازسازى و سازندگى کشور و استفاده از تجربیات هشت سال دفاع مقدس و قراردادن توانمندى‌‌هاى مهندسى خود به ملت ایران، فرمان دادند و فرمودند: «ارتش و سپاه و نیروهاى مشمول، ضمن آن‌‌که آمادگى‌‌هاى رزمى را حفظ مى‌‌کنند، در شرایط صلح کامل، باید در خدمت آبادانى و بازسازى کشور باشند. نیروهاى مسلح، ارتش و سپاه مى‌‌توانند سهم خود را در بازسازى عمومى کشور هم ایفا کنند، هم‌‌چنان‌‌که امروز هر دو سازمان و به‌‌خصوص سپاه، طرح‌‌هاى بزرگى را از سازندگى عمومى کشور بر عهده گرفته و شریک شده‌‌اند. ملت ما باید حس کند که نیروهاى مسلح نه فقط در دوران جنگ، بلکه در دوران بازسازى هم مى‌‌توانند پیشگام و پیشقدم باشند.
در طول سال‌‌هاى دفاع مقدس، یگان‌‌هاى مهندسى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و جهاد سازندگى باتوجه به روحیه اعتقادى و مردمى، با به‌‌کارگیرى امکانات محدود موجود و استفاده از ابتکار و خلاقیت‌‌ها در امور مهندسى، اقدام به احداث خاکریز، راه، پل، سنگر و…. مى‌‌نمودند. سه نمونه از آن ابتکارها که در عملیات‌‌ها تأثیر تعیین‌‌کننده‌‌اى داشت، شامل: 1- ایجاد جاده هورالعظیم به طول چهل کیلومتر؛ 2- احداث پل شناور خیبر به طول 14 کیلومتر؛ 3 – احداث دو پل عظیم بر روى رودخانه اروندرود به طول 900 متر.
پس از پایان دفاع مقدس به‌‌لحاظ ضرورت‌‌هاى بازسازى و تکنولوژى، شرایط ویژه‌‌اى جهت فعالیت‌‌هاى مهندسى در مجموعه سپاه ایجاد گردید. بر اساس اصل 147 قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران که نیروهاى مسلح را در زمان صلح موظف به مشارکت در بازسازى و سازندگى مى‌‌نماید و بر مبناى ابلاغ فرماندهى کل قوا در سال 1368 مبنى بر مشارکت مهندسى سپاه در بازسازى و سازندگى کشور، پس از جنگ با استفاده از تجارب گذشته، بخشى از امکانات و منابع انسانى در سازمان مستقلى تحت عنوان قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) سازماندهى شده و وارد عرصه سازندگى گردیدند.
از آن سال تاکنون با رشد شاخص‌‌هاى کمى (تعداد کارکنان، حجم بالاى پروژه‌‌ها، میزان سرمایه) و کیفى (توان فنى و مدیریتى) با ورود به عرصه‌‌هاى جدید و پروژه‌‌هاى پیچیده‌‌اى که قبلاً توسط پیمانکاران خارجى انجام مى‌‌شد و هم‌‌چنین با حضور در مناطق محروم، ناامن و دورافتاده، خدمات چشمگیر انجام داده است.
این قرارگاه سازندگى با به‌‌ره‌‌گیرى از ده‌‌ها گروه اجرایى و شرکت‌‌هاى تابعه و همکار تا کنون قریب به‌‌2000 پروژه در رشته‌‌هاى تخصصى نظیر سد و بند، شبکه آبیارى و زه‌‌کشى، ابنیه مسکونى و ادارى، راه و ابنیه، تونل و سازه‌‌هاى زیرزمینى، بندر و سازه‌‌هاى دریایى، خدمات مهندسى، تأسیسات نفت-گاز و پتروشیمى، مخازن و تصفیه‌‌خانه، سازه‌‌هاى فلزى، خدمات صنعتى، حمل و نقل، خطوط انتقال (نفت، گاز، آب و فاضلاب)، سازه‌‌ها و شناورها، معدن و کشاورزى را به اتمام رسانیده و تعداد 288 پروژه دیگر را هم در دست اجرا دارد که بخشى از این فعالیت‌‌ها در مناطق محروم انجام مى‌‌شود.
* سپاه مدیریت جهادى رابه منصه ظهوررساند
مقام معظم رهبرى در حمایت از فعالیت‌‌هاى سازندگى سپاه پاسداران به‌‌عنوان تبلورى از مدیریت جهادى در فرازى مى‌‌فرمایند: «مسؤولیت‌‌پذیرى سپاه پاسداران در طرح‌‌هاى سازندگى کشور نشان‌‌دهنده عظمت روح، تعهدپذیرى، شجاعت و خطرپذیرى در میدان‌‌هاى بزرگ تجربه‌‌نشده و عزم و همت انقلاب اسلامى است.البته مدیریت جهادى مبتنى بر ویژگى‌‌هایى است که عبارتند از:
1 . تکیه بر تفکر اسلام ناب و تلاش براى گسترش ارزشهاى دینى؛
2. محصول و مولود انقلاب اسلامى؛
3. تکلیف‌‌گرایى معطوف به نتیجه؛
4. عقلانیت و درایت‌‌محور توأم با اخلاق و معنویت؛
5. دانش‌‌پایه همراه با تعهد و برخوردارى از نیروى انسانى متعهد، متخصص و باانگیزه؛
6. آرمان‌‌گرایى واقع‌‌بینانه؛
7. ایثار و اخلاص و تقید به اخلاق اسلامى در فعالیتهاى سازمانى؛
8. باور عمیق به توانایى فردى، گروهى و ملى و اعتماد به جونان و برقرارى ارتباط سالم و سازنده میان مردم و مسؤولین جهادى؛
9. کار و تلاش بى‌‌وقفه با نیت الهى و مبتنى بر علم و درایت و قراردادن رضاى حق در انجام کارها، تلقى عبادت از کار؛
10. استفاده از همه ظرفیتها و راه‌‌هاى میان‌‌بر براى رسیدن به هدف؛
11. روحیه مبارزه با فقر و عشق به محرومان.
12. ولایت پذیرى‌‌

 

* سپاه در عرصه‌‌هاى نفت وگاز و پتروشیمى‌‌
از دى‌‌ماه سال 1386 تاکنون، قرارداد پروژه‌‌هاى بزرگى در صنایع نفت، گاز و پتروشیمى وستاره خلیج فارس به مجموعه قرارگاه سازندگى خاتم الانبیا واگذار شده است که حجم این قراردادها بالغ بر 10 میلیارد دلار برآورد مى‌‌شود.
در حال حاضر قرارگاه سازندگى خاتم الانبیا در طرح توسعه فاز 15 و 16، 22، 23 و 24 میدان مشترک پارس جنوبى مشارکت دارد. هم‌‌چنین پروژه‌‌هاى گاز 15 و 16 به همت اراده جوانان متخصص قرارگاه سازندگى خاتم الانبیا(ص) به مرحله به‌‌ره‌‌بردارى رسیده است و این پروژه‌‌ها از یک مهندسى صددرصد ایرانى برخوردار هستند. در اوایل کار شرکت‌‌هایى مثل توتال، شل و هیونداى کره در کارهاى قرارگاه ایجاد خلل مى‌‌کردند، اما امروز همه پروژه‌‌ها به‌‌صورت بومى به مرحله اجرا مى‌‌رسند.این مجموعه تاکنون قراردادهایى هم به‌‌منظور ساخت و راه‌‌اندازى خطوط لوله انتقال گاز طبیعى امضا کرده است که مجموعه کل خطوط لوله نفت و گاز که توسط خاتم الانبیا در حال اجراست حدود هفت هزار کیلومتر برآورد مى‌‌شود.
در شرایط فعلى عملیات ساخت و راه‌‌اندازى فاز دوم خط لوله هفتم سراسرى به طول 270 کیلومتر، خط لوله ششم سراسرى به طول 600 کیلومتر، خط انتقال گاز 56 اینچ پتاوه- پل کله به طول 175 کیلومتر به همراه یک انشعاب 40 اینچ به طول 32 کیلومتر، خط لوله زمینى انتقال گاز 56 اینچ در سرزمین اصلى و جزیره کیش به طول 92 کیلومتر، خط انتقال گاز 36 اینچ ملایر-خرم آباد به طول 167 کیلومتر و تأسیسات تقویت فشار گاز خورموج- دیلم از مهم‌‌ترین طرحهاى گازى این مجموعه است.
از سوى دیگر تاکنون قرارداد ساخت خط لوله اتیلن مرکز، احداث تأسیسات آبگیر مجتمع پتروشیمى کاویان، تأسیسات آبگیر مجتمع اوره و آمونیاک پتروشیمى پردیس، تلمبه‌‌خانه شهید چمران اهواز، تأسیسات آبگیر و تصفیه‌‌خانه آب طرح توسعه میدان گازى کیش و ساخت انبارهاى مکانیزه و تسهیلات صدور گوگرد در اسکله خدماتى پارس جنوبى از دیگر طرحهاى نفت و پتروشیمیایى در دست اجرا توسط قرارگاه خاتم الانبیاست.
طول خط لوله انتقال نفت سبزآب به رى حدود 650 کیلومتر بوده که با بهره‌‌بردارى از این پروژه در مجموع ظرفیت انتقال نفت خام ایران حدود 450 هزار بشکه در روز افزایش مى‌‌یابد.
هم‌‌چنین عملیات ساخت خط لوله انتقال فرآورده‌‌هاى نفتى از آبادان به رى به طول تقریبى 950 کیلومتر و با هدف انتقال روزانه‌‌3000 هزار بشکه فرآوره‌‌هاى نفتى وارداتى و تولیدات پالایشگاه‌‌هاى نفت آبادان، کرمانشاه و اراک آغاز شده است.
قرارگاه در طول بیش از دو دهه فعالیت، 1500 پروژه عمرانى در حوزه‌‌هاى زیرساخت ریلى و جاده‌‌اى، سد و شبکه‌‌هاى آبى، خطوط انتقال آب، گاز و نفت و ساخت پالایشگاه تقدیم مردم کرده است. خطوط آب‌‌رسانى بیش از 14 استان کشور توسط قرارگاه سازندگى خاتم الانبیا(ص) ساماندهى شده است و اکنون مشغول ارائه خدمات به هموطنان مى‌‌باشند و در حال حاضر نیز این قرارگاه 250 پروژه اجرایى را باتوان مهندسى خوب و استفاده از نیروهاى مجرب در دست اجرا دارد
این قرارگاه هم‌‌چنین پل صدر را در طول 26 ماه با بهترین سرعت و کیفیت و هم‌‌چنین صرفه اقتصادى تحویل کشور داد که پروژه‌‌هاى مشابه آن بیش از شش سال به طول مى‌‌انجامد.
* رسالت الگوسازى براى سازندگى کشور
به گفته فرمانده قرار گاه سازندگى خاتم الانبیا، یکى از رسالت‌‌هاى این قرارگاه، الگوسازى براى ارزش‌‌هاى اسلامى و انقلابى در عرصه‌‌هاى سازندگى با توسعه فرهنگ و تفکر بسیجى است، یعنى این نیروهاى سپاهى و بسیجى فقط در زمان جنگ به درد نمى‌‌خورند بلکه در زمان سازندگى هم از این نیروى جوان، با اعتقاد، با فکر، با آن روحیه بسیجى که در بعضى از این پروژه‌‌ها واقعا سه شیفته کار کردند.مثلاً سد کرخه که سه‌‌شیفته بچه‌‌ها کار مى‌‌کردند یعنى هیچ‌‌وقت تعطیلى نداشتند. شب‌‌ها پرژکتور مى‌‌گذاشتند به‌‌صورت سه‌‌شیفته، خوب این کارها با پیمانکارها اصلاً معنى نداشت و این یعنى استفاده از صرفه اقتصادى سازندگى در پروژه‌‌هاى ملى.

 

* سپاه به اصراردولت‌‌هاسازندگى مى‌‌کند
طى مدت طولانى وبه‌‌ویژه پس ازبرگزارى انتخابات ریاست جمهورى وهم‌‌چنین پاسخ دندان شکن سپاه به عملیات تروریستى 17خردادماه ازسوى دشمنان خارجى وداخلى هجمه‌‌هاى زیادى علیه سپاه آغازشد.ازسویى دیگرچون افکارعمومى دنیا وکشورخدمات و فداکارى‌‌هاى‌‌بى‌‌منت سپاه رامى دانند، فعالیت سازندگى واقتصادى سپاه رامستمسکى جهت حمله به این نهادمقدس قراردادند،متاسفانه مشاوران وبرخى افرادنااهل همراه رئیس جمهورمنتخب باارایه مطالب ناصحیح باعث مى‌‌شودند تاایشان مطالبى رابرزبان جارى کنندکه اصلا به صلاح کشوروحتى خودایشان نباشد.درپى این نوع موضع‌‌گیرى‌‌هاسرلشکر محمد على جعفرى فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى پس از جلسه شوراى راهبردى سازندگى سپاه با بیان این‌‌که خود را مامور به حفاظت از انقلاب و دستاوردهاى آن مى‌‌دانیم، گفت:معتقدیم تلاش براى قطع وابستگى معیشت مردم و اقتصاد کشور از بیگانگان یکى از مصادیق اصلى این حفاظت و حراست است.وى با تأکید براین‌‌که سپاه هرگز متقاضى کار اقتصادى نبوده است، ادامه داد:ما به درخواست دولت‌‌ها و با اصرار آن‌‌ها و بدون آن‌‌که حتى دولت‌‌ها، به بسیارى از تعهدات خود در قبال سپاه عمل کنند، وارد عرصه سازندگى شدیم.ایشان با بیان این‌‌که سپاه فعالیت اقتصادى و انتفاعى نمى‌‌کند،گفت: فعالیت‌‌هاى سپاه در عرصه محرومیت‌‌زدایى، سازندگى و خنثى‌‌سازى راهبردهاى دشمن براى فشار اقتصادى به کشور است. نمى‌‌شود که آقایان کارهاى سخت را با کمترین منافع به سپاه واگذار کنند و به پروژه‌‌هایى که سپاه مى‌‌سازد افتخار کنند، اما در مقابل و در حالى که هزاران میلیارد تومان بابت پروژه‌‌ها بدهکارند علیه سپاه بابى‌‌انصافى حرف بزنند.
سرلشکر جعفرى با اشاره به این‌‌که اگر فعالیت‌‌هاى سازندگى سپاه نبود، تحریم‌‌هاى ادامه‌‌دار تاکنون عرصه را بر کشور و دولت تنگ مى‌‌کرد، اضافه کرد:مبناى ما این است که باید ایران را بدون اتکا به بیگانگان بسازیم، همان‌‌طور که فازهاى مختلف پارس جنوبى و پالایشگاه‌‌هاى ستاره خلیج فارس و بسیارى از سدهاى عظیم کشور و سدها پروژه دیگر در طول سال‌‌هاى اخیر با روحیه جهادى و انقلابى ساخته شد.
وى اظهار داشت: در این‌‌راه، از سرزنش‌‌ها نمى‌‌هراسیم ممکن است ما را صاحبان تفنگ معرفى کنند، بله صاحب تفنگ که سهل است ما صاحب موشک‌‌هاى دشمن‌‌شکن هستیم و آن‌‌ها را علیه دشمنان و براى حفاظت از نظام، مردم و امنیت ایران اسلامى به کار مى‌‌گیریم و اعتقادمان این است که دولتى که تفنگ نداشته باشد توسط دشمنان تحقیر و سرانجام تسلیم مى‌‌شود. ما معتقدیم بیگانگان فقط به فکر منافع خود و دوشیدن ایران هستند و نتیجه اعتماد به آن‌‌ها جز سرافکندگى و مواجه شدن با خیانت‌‌هاى پى‌‌درپى آنان نتیجه دیگرى نخواهد داشت.وى در پایان اظهار داشت: ما احساس مى‌‌کنیم که این قبیل اظهارات با هدف ایجاد دوقطبى‌‌هاى کاذب، فرافکنى و فرار از عمل به تعهدات در زمینه معیشت مردم و کشور انجام مى‌‌شود در حالى که این روش‌‌ها دیگر جواب نخواهد داد اما در عین حال سپاه و بسیج همچنان آماده‌‌اند به هر شکل ممکن در مسیر سازندگى کشور و بهبود معیشت و کاهش آلام اقتصادى مردم توان خویش را در خدمت دولت و مردم قرار دهد.
از منظر غرب، همکارى دولت و سپاه در ایران مى‌‌تواند خنثى‌‌کننده فشارهاى خارجى به سپاه و ایران شو. پس کاملاً معلوم است که تلاش غرب براى جداسازى حساب دولت ایران از سپاه با هدف نهایى تسلط بر ایران صورت مى‌‌گیرد که از بین رفتن دولت ایران هم در ذیل آن خواهد بود و کیست که نداند مهم‌‌ترین ارکان قدرت کشورهایى که امروزه در دنیا حرفى براى گفتن دارند قدرت ناشى از نفوذ ملى و توانمندى دفاعى نیروهایى است که تأمین‌‌کننده محیط فعالیت دولت مى‌‌باشند. نفوذ ملى یک نظام سیاسى ارتباط مستقیم به افتخارات آن نظام دارد و این حس افتخارآمیز بودن نظام با دستاوردهاى امنیتى و نظامى سپاه گره خورده است کما این‌‌که دیدیم حمله موشکى سپاه به تروریست‌‌هاى تکفیرى در دیرالزور هر ایرانى را شادمان کرد و به محورى در وحدت ملى تبدیل گردید. پس اگر غرب بخواهد که قطعاًخواهد دولت ایران را تضعیف کند باید موجبات افتخار آن‌‌را از او سلب نماید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید