مشاور علی لاریجانی: احیای نخست وزیری همکاری مجلس و دولت را بیشتر می کند

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۰۱
    کد خبر :458458

صحبت از تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی هر از چندگاهی در عرصه سیاسی کشور مطرح می شود و موافقان و مخالفانی دارد. موافقان به مشارکت بیشتر مردم در امور کشور و بازگشت مجلس به رأس امور اشاره می کنند و مخالفان می گویند «یک مرتبه نظام پارلمانی را تجربه کردیم چرا دوباره می خواهیم به آن روال برگردیم».

منصور حقیقت پور در گفتگو با نامه نیوز درباره بازگشت به نظام پارلمانی و احیای جایگاه نخست وزیری در قوه مجریه گفت: احیای نظام پارلمانی و نخست وزیری نیازمند اصلاح قانون اساسی است. قانون اساسی ما تغییر کرد که ما از نظام پارلمانی به ریاستی رسیدیم و رئیس جمهور، رئیس دولت شد.

وی با بیان اینکه مکانیزم تغییر قانون اساسی به همین راحتی ها نیست، افزود: البته فکر نمی کنم در دو سال باقی مانده از دولت آقای روحانی شرایط به گونه ای شود که قانون اساسی را دست بزنند چون شاید نکات دیگری هم باشد که اصلاح آنها لازم تشخیص داده شود.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح قانون اساسی در همه جای دنیا مرسوم است، یادآور شد: روند اصلاح قانون اساسی کُند است اما راه اصلاح بسته نیست و می تواند این اتفاق بیفتد. اگر مسئولان جمهوری اسلامی به این جمع بندی رسیدند که نیازمند تغییر در قانون اساسی و پارلمانی شدن نظام هستیم، شاید بعضی فرازهای دیگر قانون اساسی هم نیازمند اصلاح تشخیص داده شوند.

وی ادامه داد: الان بعضی در اظهارنظر خود می گویند «با توجه به روندی که سمت و سوی مسائل در مجلس حالت منطقه ای و محلی پیدا کرده، نظام پارلمانی کشور دو مجلسی شود» تا مجلس سنا مسائل تقنینی کلان و غیرمنطقه ای را پیگیری کند و مجلس شورای اسلامی نیز همین رویکرد کنونی را ادامه دهد.

حقیقت پور اظهار کرد: بازگشت جایگاه نخست وزیری به قوه مجریه معایب و محسناتی دارد. حسنش این است که همکاری های دولت و مجلس بیشتر می شود و همپوشانی بیشتری خواهند داشت چون نخست وزیر از مجلس رأی می گیرد بنابراین سعی می کند بیشتر با مجلس همکاری داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید