سیلی که دست بردار مازندرانی‌ها نیست

    کد خبر :458290

دهیار روستای سلیاکتی شهرستان نور می گوید هنوز درگیر نبود سیل بند در روستایشان هستند و با توجه به رودخانه‌ای که به طول 5 کیلومتر در دل روستای سلیاکتی قرار دارد ساخت این سیل بند از ضروریات روستا برای جلوگیری از وقوع سیل است.

حمیدرضا محمدی در گفت‌وگو با  ایسنا افزوده، زمین‌های روستای سلیاکتی هنوز دستخوش ساخت و ساز ها قرار نگرفته و مردم روستا به شغل کشاورزی مشغول هستند و برای هدایت آب‌ها و آبیاری اراضی زراعی احتیاج به سردهنه در روستا است.

حسین یحیی پور، دهیار روستای مرزنده از بخش چمستان نور در گفت وگو با ایسنا با اشاره به وقوع سیلی ویران کننده در شهریور سال 1394 در این روستا اظهار کرد: این سیل 40 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه را نابود کرد که البته از استانداری و ستاد بحران برای برداشت خاک ها آمدند و دوباره زمین ها احیا شد.

وی با اشاره به اینکه مقرر شد بود با همکاری استانداری و ستاد بحران برای بازسازی پل روستا و حاشیه سازی دو بغل رودخانه به طول 250 متر اقدامات لازم صورت گیرد، گفت: متاسفانه تا به امروز هیچ کار مثبتی انجام نشده و فقط وعده‌ها در حد حرف باقی ماند و با وجود اینکه اعلام شد 300 میلیون به پل روستا اختصاص داده شده اما تاکنون ریالی ار بابت این موضوع به حساب دهیاری واریز نشده است.

در سیل اخیر هم 90 متراز دیواره رودخانه تخریب شد

دهیار روستای مرزنده از بخش چمستان ادامه داد: حدود یک ماه پیش که سیل دوباره اتفاق افتاد، اگر تخلیه مصالح روستا به موقع انجام نمی‌شد دوباره همان ماجرای سال 94 چه بسا فاجعه بارتر از آن با وجود پل های تخریب شده اتفاق می‌افتاد ، هرچند در سیل اخیر هم 90 متراز دیواره رودخانه تخریب شد.

یحیی پور با بیان اینکه اگر رودخانه ای در روستا وجود دارد باید ساماندهی آن انجام شود، تصریح کرد: عدم ساماندهی رودخانه و پل های روستا بازی با جان مردم روستا است.

سید سلیمان حسینی، دهیارروستای رزن از بخش بلده نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: هاشور منابع طبیعی برروی زمین هایی که از سال 1320 زیر کشت جو و گندم رفته، متاسفانه افراد روستا را دچار مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه برای طرح هادی، تعریض معابر، عقب نشینی ، آسفالت روستا به طول 3 کیلومتر هیچگونه اعتباری در نطرگرفته نشده است، تصریح کرد: در این روستا 80 هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت دیم بوده که آب آن از چشمه‌ها تهیه می‌شود اما با خشک شدن این منبع آبی در حال حاضر هیچ آبی برای کشت گندم، جو و مرکبات در این منطقه وجود ندارد.

دهیارروستای رزن از بخش بلده افزود: هرچند با کارگذاشتن پمپ آب در رودخانه توسط جهاد کشاورزی تا حدی توانستیم کار کشت و زرع را سامان دهیم اما به دلیل سرقت تجهیزات و پمپ، در حال حاضر روستا منابع مالی تامین اعتبار برای خرید پمپ و وسایل جانبی را ندارد و این اراضی بلاتکلیف مانده است.

وی با اشاره به اینکه از آنجایی که سوخت نفت برای سیستم گرمایشی واز سوخت گازوئیل برای حمام مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس مصوبه ای که از شرکت نفت برای ثبت نام داده شد به هر سرپرست خانوار یا سوخت نفت داده می‌شود و یا گازوئیل که مردم بلده دچار مشکل از نظر تامین سوخت مایحتاج خود نیز هستند.

*مشکل اساسی آب شرب در روستاهای “تیترستاق” و” نج”

سید حسن حسینی دهیار روستای تیترستاق و نج در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی این روستا آب شرب منطقه و فرسودگی لوله های آب بوده که متاسفانه با وجود پیگیری های فراوان هنوز هیچ اقدامی برای رفع آن صورت نگرفته است.ه راه دسترسی به روستا بسیار سخت است؛ روستا 5 کیلومتر از جاده اصلی فاصله دارد و راه عبور و مرور “نج “هنوز خاکی است.

دهیار روستای تیترستاق و نج تصریح کرد:با توجه به عصر تکنولوژی و الکترونیکی شدن تمامی کارها، نبود اینترنت یکی از چالش های این منطقه است.

*شکست طرح هادی در روستای پیمد

محمد نبی بور شورای روستای پیمد در بخش بلده در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: سال 1394 طرح هادی برای روستای پیمد تعیین شد اما به دلیل اینکه زمین ها و منازل اکثریت بومیان منطقه خارج از بافت قرار گرفت، شورا و بخشدار این طرح را امضا نکردند. با توجه به اینکه مردم را به زندگی در روستا تشویق می کنند اما متاسفانه بیش از 50 ساختمان که دارای پایان کار و پروانه بوده، خارج از بافت قرار گرفته است. همچنین روستا با دو ورودی نیاز به مرمت و بازسای آسفالت دارد که هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

* اعزام تورهای گردشگری به مناطق روستایی

حسن اصغریان رستمی مدیرکل دفتر امور روستایی مازندران در گفت و گو با ایسنا با اشاره به ظرفیت بکر و دیدنی روستاهای مازندران که مطابق ذائقه گردشگران داخلی و خارجی در فصول مختلف سال است، اظهار کرد: پیرامون موضوع گردشگری روستایی به دستور استاندار کمیته گردشگری روستایی و بوم گردی در سطح استان تشکیل شد که در این کمیته ظرفیت های هریک از مناطق روستاهایی را جهت اعزام نیروهای گردشگری، مورد برنامه ریزی قرار گرفت و در فاز اول بیش از 110 روستا از تورهای گردشگری بهره مند خواهند شد.

وی، هدف از اعزام تورهای گردشگری را رونق اقتصادی در سطح روستاها عنوان کرد و افزود: روستاهایی که به عنوان سایت های بوم گردی تعریف شدند، محل اقامت گردشگران و سیاحان خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور روستایی مازندران با اشاره به اینکه گردشگری روستایی می تواند منجر به رونق اقتصادی این مناطق شود، تصریح کرد:با توجه به ورود گردشگران و مسافران طرح تفکیک زباله از مبداء در دستور کار قرار گرفت و تمامی دهیاران در سطح روستا ماموریت دارند تا با همکاری شوراها و اهالی این موضوع مهم را مورد رسیدگی قرار دهند.

اصغریان رستمی تصریح کرد: ایجاد سمن ها (سازمان های مردم نهاد) در سطح روستا برای جلوگیری از آلودگی آب ، خاک ، هوا و همچنین درکاهش زمینه های مختلف اجتماعی و مسائلی مانند اعتیاد و طلاق می تواند موثر باشد.

*تولید محصولات ارگانیک یکی از راه های اشتغالزایی در روستاها

وی موضوع اشتغال در سطح روستاها را برای ماندگاری جمعیت از موضوعات حائز اهمیت برشمرد و افزود: در همین راستا سال گذشته دولت در منابع اعتبارات مناطق ویژه روستایی و عشایری 165 میلیارد و 500 میلیون تومان تخصیص داد و از اعتبارات بانک سینا هم 70 میلیارد تومان اعتبار در مرحله اعطای تسهیلات در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی مازندران با اشاره به تولید محصولات ارگانیک بسیار در سطح استان تاکید کرد: با شناسایی مناطق مستعد این محصولات می توان از این راه ایجاد اشتغالزایی کرد.

وی با اشاره به اینکه نشاط اجتماعی و سلامت جامعه حفظ شود، خاطرنشان کرد: ورزش های همگانی باید برای نشاط اجتماعی و امید اجتماعی در سطح روستاها به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته شود.

به گزارش ایسنا، شهرستان نور یکی از مناطق استراتژیک و دارای ظرفیت های بسیار برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مازندران است و روستاهای این منطقه با دارا بودن جاذبه های بسیار می‌تواند انبوهی از گردشگران را به خود جذب و چرخ اشتغالزایی در مازندران را به حرکت درآورد اما برای این کار ابتدا نیاز به بسترسازی دارد؛ این روستاها از مشکلاتی رنج می‌برند که اگر این چالش‌ها برطرف شود بی شک کارآیی خود را بیش از پیش به نمایش خواهند گذاشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید