وزارشت بهداشت دانشجویان معترض دوره های تخصصی را لوله کرد+سند

    کد خبر :45781

اعتراض جمع زیادی از پاتولوژیست ها و دانشجویان دوره های تخصصی رشته پاتولوژی به تصمیم اخیر وزارت بهداشت در مورد فرایند صدور مجوز تأسیس آزمایشگاه های پزشکی، برای بسیاری از دانشجویان این رشته تخصصی بسیار گران تمام شد و آنها با احکام انضباطی و آموزشی رو به رو شدند؛ احکامی سنگین که هیچ تناسبی با جنس اعتراض دانشجویان ندارد و خاطرات تلخ گذشته در برخورد سنگین با دانشجویان را زنده می کند.

پس از اتخاذ تصمیم جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر امکان صدور مجوز تأسیس آزمایشگاه برای متخصصین علوم پایه، جمع زیادی از پاتولوژیست های سراسر کشور و البته دانشجویان دوره های تخصصی این رشته به این تصمیم معترض شدند و برای تغییر نظر وزارت بهداشت به روش های مختلف دست به اعتراض زدند.

تجمع جمع زیادی از پاتولوژیست های فعال در بخش آزمایشگاهی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و نیز ساختمان وزارت بهداشت، صدور بیانیه های اعتراضی پاتولوژیست ها، پرهیز از انجام آزمایش های پزشکی توسط برخی آزمایشگاه های پزشکی کشور و انجام مکاتبات اداری با مسئولان تنها بخشی از اقدامات اعتراضی بود که در هفته های اخیر توسط پاتولوژیست های سراسر کشور انجام شد.

هم راستا با این افراد، جمع زیادی از متخصصین سایر رشته های پزشکی نیز با متخصصین رشته های پاتولوژی همراه شدند و با صدور بیانیه و یا مصاحبه های مختلف حمایت خود را از آنها اعلام کردند.

در بین همه افرادی که به تصمیم اخیر وزارت بهداشت اعتراض دارند و تلاش می کنند با اعتراض های خود نظر وزارت بهداشت را تغییر دهند، حضور و نقش دانشجویان دوره های تخصصی این رشته به ویژه آن دسته از دانشجویانی که در سال های اول تخصص مشغول به تحصیل هستند نیز پر رنگ بود؛ دانشجویانی که احتمالاً با نگاه به آینده شغلی و درآمدی این تخصص در میان همه تخصص های دیگر پزشکی که امکان ادامه تحصیل داشتند، پاتولوژی را انتخاب کردند و حالا با تصمیم وزارت بهداشت، جایگاه علمی و تخصصی رشته خود را در خطر می بینند.

دانشجویان دوره های تخصصی پاتولوژی همگام با فعالین این تخصص در آزمایشگاه های سراسر کشور دست به یک اعتراض صنفی فراگیر و البته هوشمندانه زدند و در اقدامی هماهنگ و متحد از حضور در کلاس های درس و بخش های آموزشی مادامی که وزارت بهداشت بر رأی و تصمیم کنونی خود باشد، امتناع کردند.

همین اقدام این دانشجویان کافی بود تا مسئولان ارشد وزارت بهداشت در برخورد عجیب و حداکثری سنگین ترین احکام انضباطی ممکن را قبال برخی از این دانشجویان اعمال و آنها را برای یک مدت طولانی محروم از تحصیل کنند.

در تصمیم جدید مسئولان آموزشی وزارت بهداشت مبنی بر برخورد انضباطی با دانشجویان دوره های تخصصی پاتولوژی که تا کنون در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و تبریز اجرایی شده و احکام تعدادی از دانشجویان نیز صادر شده است، چند نکته جالب توجه وجود دارد که اشاره به آنها ضروری است.

نخست اینکه بر اساس بررسی های انجام شده این احکام انضباطی که در اکثر آنها برای دانشجویان محرومیت از تحصیل برای دو نیمسال و درج در پرونده با احتساب سنوات تعیین شده است، یکی از سنگین ترین نوع تنبیهاتی است (بند 12 از ماده احکام انضباطی برخورد با تخلفات دانشجویی) که بر اساس قوانین موجود شورای انضباطی مرکزی وزارتخانه می تواند در برابر تخلفات دانشجویی صادر کند و با درج در پرونده عملاً بنای ستاره دار کردن دانشجویان مورد نظر را دارد تا در سال های آینده نیز برخوردهای متناسب با آنها ممکن شود.

دیگر اینکه اکثر دانشجویانی که شامل حال محرومیت دو نیمسال از تحصیل شده اند را دانشجویان سال های اول دوره های تخصصی تشکیل می دهند که این موضوع نشان می دهد مسئولان بنا دارند با این اقدام آنها را از عواقب سنگین ادامه اعتراضات آگاه کنند و به عبارت بهتر آنها را بترسانند. مسئولان برای دانشجویان سال آخری نیز حکم دیگری را اتخاذ و آنها از حضور در جلسه امتحان پایان ترم محروم کرده اند؛ تصمیمی که نه تنها غیرقانونی و غیر منطقی است بلکه عملاً زمان فارغ التحصیلی این دانشجویان را تا یک سال به عقب خواهد انداخت.

از سوی دیگر اعمال محرومیت دو ترم از تحصیل برای دانشجو آن هم تنها به جرم عدم حضور در دوره های آموزشی یا کلاس که می تواند یک تصمیم کاملاً شخصی باشد و در تعاریف موجود در زمینه برهم زدن نظم اجتماعی جامعه یا دانشگاه جایی ندارد، نکته قابل توجهی است که نشان از خشم و عصبانیت شدید مسئولان وزارت بهداشت از نحوه اعتراض هوشمندانه این دانشجویان دارد.

حالا وزارت بهداشت در مسیری گام بر می دارد که انتهای آن ستاره دار و محروم از تحصیل کردن جمعی از دانشجویان رشته های پاتولوژی است؛ دانشجویانی نه تنها اعتراضی سیاسی و امنیتی ندارند بلکه اعتراض آنها تحت هیچ شرایطی مخل نظم اجتماعی و دانشگاهی نیز نبوده و تنها یک روش هوشمندانه برای اعتراض صنفی بوده است.

بر اساس آنچه رفت، مروری بر سابقه برخوردهای انضباطی و گروهی با دانشجویان در سال های نچندان و یادآوری حوادث سال 78 و 88 که در قالب موضوعاتی سیاسی و امنیتی اعتراضات دانشجویی رقم خورد و مقایسه برخورد اخیر وزارت بهداشت با دانشجویان دوره های تخصصی پاتولوژی نشان می دهد، مسئولان این وزارتخانه بار دیگر بنا دارند خاطرات تلخ سال های گذشته دانشگاهی را احیا کنند و با احکام سنگینی که برای دانشجویان صادر کرده اند، ثابت می کنند اگر شرایط فراهم باشد، استعداد بالایی در برخورد لوله وار با دانشجو و دانشگاه را دارند.

منبع:تابناک

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید