فلاحت‌پیشه: ولیعهد عربستان با تغییر وزیر خارجه به‌دنبال دور کردن انتقادات است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ۹:۲۷
    کد خبر :457200

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مقامات سعودی در سراشیبی انفعال افتاده‌اند، گفت: تغییر وزیر خارجه عربستان از آن جهت صورت گرفته که ولیعهد سعودی به دنبال دور کردن انتقادات از عملکردش است. حال اینکه روز به روز عملکرد ولیعهد عربستان بیشتر از قبل زیر سوال می‌رود.

حشمت الله فلاحت پیشه، با اشاره به تغییر وزیر خارجه عربستان گفت: مقامات سعودی در سراشیبی انفعال افتاده‌اند. تمامی تحولات اخیر در حوزه یمن و بعد از آن قتل خاشقجی به مولفه‌های ثبات، امنیت و شأن سیاسی عربستان ضربه زد که این موارد به عملکرد ولیعهد بر می‌گردد. لذا ولیعهد با چیدن مهره‌های جدید شطرنج تلاش می‌کند که خود را از محل انتقادات دور کند.

وی افزود: وزیر خارجه جدید عربستان از جمله کسانی است که قبلا مغضوب شده بود که با شرایط جدید، ولیعهد عربستان تلاش می‌کند نیروهای اطراف خود را از حوزه سلطنتی و از میان کسانی که قبلا مغضوب شده بودند جذب کند. حال اینکه روز به روز عملکرد ولیعهد عربستان بیش از گذشته زیر سوال می‌رود و دنیا نگران است که صدام دیگری از راه برسد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «عادل الجبیر وزیر خارجه سابق عربستان نتوانست سیاست‌های منفی ولیعهد را توجیه کند» گفت: وزیر خارجه جدید عربستان هم قبلا در حوزه دیگری کار کرده است و تلاقی با ما نداشته که بخواهیم در مورد آن موضع گیری کنیم.

فلاحت پیشه در عین حال اظهار کرد:‌ البته تمامی این افراد بازیگران دستگاه سعودی هستند که سعودی‌ها برای پیشبرد سیاست خارجی‌شان به نسل جدید تکنوکرات‌ها روی آورده‌اند که جزء خاندان موروثی نبودند. الجبیر جزء این دسته بود اکنون سعودی‌ها به سمت خاندان موروثی بازگشته‌اند و تلاش می‌کنند قضایا را خاندانی کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید