مسئولان دانشگاه آزاد پاسکاری نکنند/لزوم برخورد با مقصران آتش‌سوزی مدرسه زاهدان

    کد خبر :456857

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «کوتاهی مسئولان آموزش و پرورش زاهدان و مدیران و مسئولان مدرسه اسوه حسنه زاهدان در حادثه آتش‌سوزی محرز است»، گفت که درباره حادثه دلخراش دانشگاه آزاد مسئولان این دانشگاه پاسکاری نکنند و به دنبال برطرف کردن اشکالات باشند.

محمد رضا عارف در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح اقدامات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در بررسی ابعاد حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان اظهار کرد: بعد از بروز حادثه، هیاتی از کمیسیون آموزش سفری به زاهدان داشته و در آن ضمن بازدید از محل وقوع حادثه با مسئولان مربوطه صحبت کردیم بعد از آن یک جلسه در کمیسیون برای ارائه‌ گزارش تشکیل شد.

وی افزود: روز گذشته کمیسیون جلسه‌ای دیگر را با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار کرد که جمع‌بندی حکایت از قصور اداره کل آموزش و پرورش دارد.

مدیر، معاون و معلم مدرسه زمان حادثه آتش سوزی حضور نداشتند

عارف توضیح داد: طبق گزارش ارائه شده جابه‌جایی مدرسه بدون اطلاع آموزش و پرورش استان بوده است، جالب اینجاست که ناحیه ۲ آموزش و پرورش زاهدان در فاصله ۳۰۰ متری این مدرسه واقع شده بود، اما اطلاعی از جابه‌جایی نداشت. از طرف دیگر در روز حادثه مدیر و معاون مدرسه حضور نداشتند. اتفاقی که در زنگ تفریح رخ داده و حتی معلم هم در داخل مدرسه نبوده است.

وی افزود: در این مدرسه یک اتاق را پارتیشن‌بندی کرده و هفت دانش‌آموز کلاس اول را در قسمتی از این اتاق جا داده بودند که ورود و خروج آنها به زحمت انجام می‌شد که طبق گفته نمایندگان آنها برای جابه‌جایی بخاری نفتی مجبور بودند که بخاری را کج کنند. تمامی شواهد و گزارشات حکایت از کوتاهی مسئولان آموزش و پرورش و مدیران و مسئولان مدرسه دارد که جمع‌بندی کمیسیون برخورد با متخلفان است، اعم از آنهایی که نقش نظارتی داشته یعنی مسئولان ناحیه و آموزش و پرورش استان و اعم از مدیران و مسئولان مدرسه که باید با آنها هم به صورت جدی برخورد شود.

کمیسیون آموزش گزارشی از حادثه آتش سوزی مدرسه زاهدان را در مجلس قرائت می‌کند

وی تاکید کرد: قرار شد وزیر آموزش و پرورش ظرف یک هفته گزارشی از اقدامات انجام شده را به کمیسیون ارائه کند. کمیسیون هم به استناد ماده ۴۵ آیین‌نامه گزارشی را در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت می‌کند.

عارف در ادامه با تاکید بر لزوم نوسازی مدارس فرسوده گفت: البته حادثه آتش‌سوزی در مدرسه غیرانتفاعی زاهدان رخ داده است که انتظار می‌رفت آموزش و پرورش وقتی مجوز تشکیل مدرسه‌ای را می‌دهد حداقل امکانات ایمنی هم وجود داشته باشد، قابل توجیه نیست که مجوزی به مدرسه غیرانتفاعی و غیردولتی داده شده اما حداقل‌های ایمنی را نداشته باشند. وجود کپسول آتش‌نشانی و مسائل اولیه ایمنی برای اطفای حریق و تبدیل بخاری‌های نفتی به بخاری‌های ایمن از جمله کارهای اساسی است که باید برای پیشگیری در تمامی مدارس وجود داشته باشد.

چند ۱۰ هزار بخاری نفتی نامطمئن در مدارس کشور وجود دارد

وی افزود: بر این اساس قرار شد که وزارت آموزش و پرورش پیشنهادات خود را برای ایمن سازی مدارس و نوسازی مدارس فرسوده به کمیسیون آموزش ارائه دهد تا کمیسیون در زمان بودجه آن را لحاظ کند، چون متاسفانه در بسیاری از استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان و تهران درصد مدارس فرسوده به بالای ۳۵ درصد می‌رسد که وضعیتی نگران‌کننده است. باید نوسازی مدارس در اولویت آموزش و پرورش قرار گیرد و دولت و مجلس شورای اسلامی هم آن را دنبال کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر چند ۱۰ هزار بخاری نفتی نامطمئن وجود دارد که باید آنها را با بخاری‌های ایمن و استاندارد جایگزین کرد. قرار است وزیر آموزش و پرورش ظرف دو هفته تمامی پیشنهادات را ارائه کند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی‌های این کمیسیون درباره دانشگاه آزاد، گفت: به محض وقوع حادثه دانشگاه آزاد کمیته‌ای مامور بررسی این حادثه شد، در همان ساعات اولیه تعدادی از نمایندگان در محل حادثه حضور پیدا کردند. بنده هم در بیمارستان با تعدادی از آسیب‌دیدگان ملاقات کردم. این حادثه دلخراش تاسف‌بار است. ما با خانواده‌های داغدار تماس گرفته و به آنها تسلیت گفتیم ولی به هرحال هیچ توجیهی برای این حادثه وجود ندارد.

مسئولان دانشگاه آزاد در مواجهه با حادثه پاسکاری نکنند

عارف با اشاره به حضور رییس دانشگاه آزاد در جلسه فردای این کمیسیون گفت: قرار است رییس دانشگاه آزاد گزارشی را به کمیسیون ارائه کند البته که برخورد با خاطیان ضروری است. انتظار ما این است که در دانشگاه آزاد در مواجهه با این حادثه پاسکاری صورت نگیرد، به هر حال مدیران فعلی این دانشگاه مسئول هستند. وقتی مسئولیت می‌پذیرند باید آگاهانه باشد و شرایط را درک کرده و اشکالات را سریع برطرف کند.

وی یادآور شد: استفاده از وسائل نقلیه غیراستاندارد و نامطمئن توجیه‌پذیر نیست که ظاهرا بعضی از این وسائل از چند سال گذشته معاینه فنی نداشته است. معاینه فنی اتوبوس حادثه‌آفرین مربوط به سال ۹۱ بوده که نتیجه آن بروز این اتفاق تلخ است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان به خانواده‌های داغ دیده در دو حادثه دلخراش آتش‌سوزی مدرسه زاهدان و دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تسلیت گفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید