طراحی ایمپلنت ایرانی توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران

رئیس پژوهشکده علوم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از طراحی ایمپلنت ایرانی خبر داد و گفت: این ایمپلنت می‌تواند جایگزین خوبی برای ایمپلنت‌های وارداتی مشابه باشد.

به گزارش بازتاب به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با دستور کار فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشکده علوم دندانپزشکی برگزار شد.

دکتر امیررضا رکن رئیس پژوهشکده علوم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با معرفی این مرکز و فعالیت‌های آن گفت: پژوهشکده علوم دندانپزشکی باهدف توسعه فعالیت‌های پژوهشی در رشته‌های تخصصی دندان‌پزشکی و مواد دندانی فعالیت رسمی خود را از سال ۹۱ آغاز کرد و در حال حاضر ۴ مرکز تحقیقاتی دندانپزشکی، لیزر در دندانپزشکی، ایمپلنت‌های دندانی و پیشگیری و پوسیدگی دندان در این پژوهشکده فعالیت دارند.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تعداد طرح‌های مصوب پژوهشکده از آذر ۹۳ تاکنون را ۱۶۰ طرح برشمرد که ۸۱ طرح آن خاتمه یافته است و افزود: در این بازه زمانی ۳۲ جلسه شورای پژوهشی برگزارشده که در آن ۱۷۷ طرح مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به امتیاز و جایگاه چهار مرکز تحقیقاتی فعال در این پژوهشکده گفت: از سال ۹۲ پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی در پژوهشکده صورت گرفت. در مجموع در این سال‌ها ۷ دانشجوی PhD پذیرش شدند که ۳ نفر از آنان فارغ‌التحصیل و مابقی در حال تحصیل هستند.

رکن یادآور شد: مرکز تحقیقات دندانپزشکی تاکنون نرم‌افزار طرح درمان ارتودنسی و دستگاه ارزیابی ترک‌های مینای دندان را ثبت اختراع کرده است. در این مرکز مجله JDTUMS منتشر می‌شود که در سایت‌های معتبر بین‌المللی از جمله PubMed نمایه شده است و مقالات آن در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در مرکز تحقیقات دندانپزشکی، آزمایشگاه‌های متعددی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین‌های آن، آزمایشگاه مرجع مواد دندانی است. تاکنون ۱۵ استاندارد ملی مواد دندانی در این مرکز تدوین‌شده است. در این آزمایشگاه، کنترل کیفی محصولات دندانپزشکی وارداتی و تولیدات داخلی انجام می‌شود. به دلیل کیفیت این آزمایشگاه بسیاری از دانشگاه‌ها برای استفاده از امکانات آن مراجعه می‌کنند.

رئیس پژوهشکده علوم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فعالیت آزمایشگاه آسیب‌شناسی مرکز تحقیقات دندانپزشکی گفت: در این مرکز آزمایش‌های ایمونوهیستوشیمی انجام می‌شود. در این آزمایشگاه، بانک ضایعات دهان نیز ایجاد شده که کار جدیدی است و برای فعالیت‌های پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در معرفی فعالیت‌های آزمایشگاه سلولی مولکولی گفت: این آزمایشگاه با برخورداری از تجهیزات پیشرفته، آمادگی ارائه خدمات مربوط به جداسازی و کشت اولیه سلول‌های پریودنشیوم را دارد.

رکن آزمایشگاه میکروبیولوژی دهان و آزمایشگاه مطالعات حیوانی را دو آزمایشگاه مهم دیگر این مرکز خواند و گفت: این آزمایشگاه‌ها از نظر تأمین نیروی انسانی و تأمین امکانات نیاز به حمایت دانشگاه دارند.

وی با معرفی مرکز تحقیقات لیزر در دندانپزشکی گفت: کاربرد لیزر در دندانپزشکی جزء روش‌های نوین محسوب می‌شود به همین دلیل بخش عمده فعالیت مرکز تحقیقات لیزر در حوزه آموزش است و به همین منظور تاکنون سه دوره دانشجوی Ph.D by Research پذیرش شده‌اند. این مرکز با امکانات پیشرفته‌ تنها مرکزی است که مجوز آموزش لیزر را از وزارت بهداشت کسب کرده است.

رئیس پژوهشکده علوم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در توضیح مرکز تحقیقات ایمپلنت‌های دندانی گفت: از ابتدای تشکیل این مرکز بر طراحی و ساخت ایمپلنت ایرانی، درمان Perimplantitis ، ورود به عرصه ایمپلنتولوژی دیجیتال و تولید مامبران کلاژن هدف‌گذاری کردیم.

وی با اشاره به دستاوردهای مرکز تحقیقات ایمپلنت‌های دندانی افزود: در زمینه درمان ضایعات پری ایمپلنتایتیس فرمولاسیون و سامانه رهایش موضعی دارو را طراحی کردیم. مطالعات حیوانی این دارو انجام‌شده و برای تولید نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. با توجه به اینکه ۱۷ تا ۱۸ درصد از ایمپلنت‌ها ممکن است دچار التهاب شود که درمان آن بسیار مشکل است؛ این ثبت اختراع می‌تواند تحولی در دنیا باشد.

رکن از طراحی و ساخت یک سیستم ایمپلنت ایرانی مناسب و به‌روز خبر داد و گفت: پس از سال‌ها مطالعه و همکاری با مهندسان رشته‌های مختلف، ایمپلنت ایرانی طراحی‌شده است. نتیجه ارزیابی‌های آن بسیار موفق بوده و می‌تواند جایگزین خوبی برای ایمپلنت‌های وارداتی مشابه باشد.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی دندان گفت: این مرکز از سال ۹۵ به مجموعه پژوهشکده ملحق و تاکنون موفق به چاپ ۲۱ مقاله ایندکس شده در pubmed و ISI شده است. انتظار از این مجموعه بالاست بایستی در زمینه بهبود شاخص‌های سلامت دهان در سطح ملی نقش‌آفرینی کند.

دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده گفت: در ابتدای این دوره مدیریتی، یکی از نگرانی‌هایی که در دانشکده دندانپزشکی وجود داشت اینکه این دانشکده از مسئولیت اصلی خود دور شده است. ضمن ارج نهادن به تلاش‌هایی که در دوره‌های قبل صورت گرفته؛ معتقدم مسئول دانشکده باید حضور مستمر داشته باشد که بتواند پاسخگوی مسائل دانشکده باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره درخواست جذب هیئت علمی پژوهشی گفت: هیئت علمی آموزشی و پژوهشی نباید جدا از هم باشند. رئیس دانشکده و پژوهشکده باید تلاش کند اعضای هیئت علمی درگیر فعالیت‌های پژوهشی هم بشوند. ممکن است پژوهشکده در رشته‌های خاص نیاز به هیئت علمی پژوهشی داشته باشد اما در موارد دیگر باید از توان سایر اعضای هیئت علمی کمک گرفته شود.

وی در زمینه بین‌المللی سازی دانشکده دندانپزشکی گفت: دانشگاه دو رئیس برای دانشکده دندانپزشکی نمی‌خواهد؛ ما نمی‌خواهیم دانشکده بین‌المللی جداگانه‌ای داشته باشیم. مسئول بین‌المللی شدن دانشکده دندانپزشکی رئیس دانشکده است و این مسئله باید با هماهنگی بیشتر با معاونان بین الملل و آموزشی هرچه سریع‌تر حل شود.

کریمی با تأکید بر اینکه دانشکده دندانپزشکی باید مسئولیت پاسخگویی به نیازهای سلامت دهان و دندان را بپذیرد گفت: برای تأمین سلامت منطقه تحت پوشش دانشگاه باید همکاری تنگاتنگی با معاونت بهداشت داشته باشید. بارها تأکید کرده‌ام راهی بهتر از گفتگو، همکاری و هماهنگی برای پیشبرد کارها نیست.

وی خواستار بررسی بیشتر دلایل انتخاب دانشکده‌های دندانپزشکی، توسط رتبه‌های برتر کنکور شد و گفت: پزشکی دانشگاه همیشه انتخاب اول نفرات برتر کنکور سراسری است و لازم است چنین رویکردی در دندانپزشکی هم وجود داشته باشد و اگر این‌طور نیست باید دلایل آن بررسی شود.