بیماری و مشکلاتی که علت بزرگی شکم شماست

    کد خبر :456668

اغلب افراد دوست دارند کمی وزن کم کنند، به خصوص اطراف بخش میانی بدن. چربی دور بدن ما به معنای عواقب جدی مربوط به سلامتی است. چون این به اندام های ما نزدیک تر هستند، خطرناک تر از حمل چربی در دیگر مناطق بدن مانند مفصل ران یا پاها است. بیماری های مزمن زیادی وجود دارند که توسط این چربی خطرناک ایجاد یا بدتر می شوند.
بیماری های مربوط به شکم بزرگ چه هستند؟

چربی در شکم و اطراف شکم ما از هر دو زیر جلدی و چربی امعا و احشا تشکیل شده است، که به بخش شکممان می رسد. این چربی اعضا و اندام های ما را جمع می کند و منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند بیماری های قلبی، دیابت و حتی انواع سرطان ها می شود.

چربی ترانس دار حتی ممکن است با افزایش خطر سرطان پستان و مشکلات کیسه صفرا در زنان ارتباط داشته باشد. اما یک سوال مهم و آن هم این که علل نگران کننده این چربی اضافه و بزرگی شکم چیست ؟ به خصوص زمانی که ما بدن چاقی نداریم.
علل چربی اضافه و بزرگی شکم:

دلایل بسیاری وجود دارد که شکم افراد چاق می شود.وقتی کالری بیشتری نسبت به سوخت بدنمان داریم، بدن کالری اضافی را به عنوان چربی ذخیره می کند.همین طور که در حال افزایش سن هستیم، به تدریج توده عضلانی خود را از دست می دهیم و چربی به دست می آوریم.

تاریخچه ژنتیکی و خانوادگی ما نیز نقشی در نوع چاقی که بدست می آوریم، ایفا می کند.نوشیدن الکل منجر به چاقی شکم می شود و خطرناک است.
عوامل جدی و خطرناک داشتن شکم بزرگ :

گاز، اسیدیته و نفخ:

اگر متوجه شدید که معده شما بزرگ تر می شود و وزن اضافه نمی کنید، ممکن است این به خاطر اسیدیته و یا گاز، نفخ و باد باشد. برخی از دلایل مشترک باد کردن شامل بلعیدن هوا، مصرف بیش از حد کافئین، نوشیدنی های الکلی و برگشت اسید در معده منجر شود در نتیجه باعث ناراحتی در شکل نفخ شکم می شود.

اسید در معده به عنوان یک محافظ برای کشتن باکتری ها تولید می شود.اما وقتی این اسید با فرآیند هضم تداخل پیدا می کند و یا مقدار آن بیشتر از مقدار مورد نیاز است، می تواند منجر به برگشت و نفخ شکم شود.

یبوست و یا سندروم روده تحریک پذیر ممکن است دلیل اصلی دیگری برای چاقی شکم باشد.
آیا بیماری باعث می شود شکم بزرگ شود؟

استرس، اضطراب کنترل نشده و افسردگی:

در زمان رشد مسئولیت های کاری، استرس به طور طبیعی افزایش می یابد. استرس کنترل نشده می تواند دلیل اصلی اختلالات روده و معده باشد.

علاوه بر این، افسردگی در طول زمان نیز می تواند ترشح هورمون کورتیزول را که از غده آدرنال ترشح می شود، به خطر بیاندازد، در نتیجه منجر به رسوب چربی در اطراف شکم می شود و درنهایت باعث افزایش وزن می شود.

بنابراین، اگر تحت استرس شدید هستید، می تواند دلیل دیگری برای اختلالات شکمی شما باشد.این می تواند ناشی از آن باشد که به خاطرش معده شما بزرگ تر می شود، در حالی که وزن کم کرده اید.

عامل خطر مهم و رایج بزرگی شکم امروزه استرس است ؛ ممکن است فکر کنید که می توانید آن را برای چند سال دیگر در شغل پر استرس خود تحمل کنید، اما مراقب باشید.

سطح بالای استرس باعث تجمع کورتیزول در سیستم های بدن ما می شود.در طول زمان، این هورمون استرس منجر به افزایش چربی شکم می شود
کدام بیماری منجر به بزرگ شدن شکم می شود؟

پیری و الگوی سبک زندگی :

همان طور که میدانید، بدن تمایل دارد چربی را به سمت شکم جمع کند در مقایسه با بخش های دیگر، و این بیشتر منجر به عدم تناسب چربی در بدن می شود.

علاوه بر این، سالمندی همچنین بر استحکام عضلات و سفتی پوست تاثیر می گذارد. در حالی که ماهیچه ها منقبض می شوند، و پوست به خاطر از دست دادن کلاژن، از بین می رود.

اختلالات هورمونی در زنان:

در طول مرحله بعد از یائسگی، بسیاری از زنان تحت تغییرات هورمونی قرار می گیرند، که منجر به کاهش سطح هورمون زنانه و تاثیر بر چربی در بدن میشود.

در حالی که سطوح استروژن و پرژسترون کاهش پیدا می کنند، چربی بدن به سمت شکم بیشتر می شود و باعث بزرگ شدن شکم می شود.

بنابراین اگر شما یک زن سالخورده هستید، تغییرات هورمونی می تواند دلیل مهمی برای این باشد که چرا شکمتان بزرگ تر می شود و وزن کم نمی کنید.
علل دیگر بزرگ شدن شکم بدون افزایش وزن:

انواع چاق شدن ها به ویژه در ناحیه شکم می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی رخ دهد، ازجمله خوردن مواد غذایی پرچرب، ابتلا به بیماری تیروئید، چاقی پس از زایمان، مشکلات گوارشی را در بروز چاقی شکمی و ایجاد نفخ شکمی مؤثر می دانند.

علاوه بر اینها، دلایل دیگری نیز وجود دارد که شامل :آلرژی های خاص، عفونت، رشد و یا شرایط دیگر موثر بر گاستریک، مجاری ادراری یا سیستم تناسلی نیز می تواند باعث بزرگ شدن شکم شود.

بنابراین باید مراقب شکم رو به رشد خود باشید و علایم مرتبط دیگر را یادداشت کنید. گشتن به دنبال نظر پزشکی به موقع و کمک به پیش گیری از مشکلات است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید