اتفاق عجیب بانکی، این بار در بانک ملت / کسر از حساب ضامن چند دقیقه پس از هشدار

    کد خبر :456497

بانک ملت با وجود 24 هزار میلیارد تومان مطالبات از بانک‌های مرکزی (ایران و کشورهای دیگر)، 16.6 هزار میلیارد تومان از سایر بانک‌های کشور و 11.4 هزار میلیارد تومان از دولت در نوع مواجهه با مشتریانی که در حد چند میلیون تومان اقساط آنها به تاخیر افتاده، واکنش متفاوتی را نشان داده است.

به گزارش بازتاب به نقل از تجارت‌نیوز، مطالبات بانک‌ها معمولا یکی از چالش‌های بحران‌ساز در هر بانکی می‌تواند باشد. اما این مطالبات بانک‌ها به چند شکل است که شاید خطرناک‌ترین آنها مطالبات مشکوک‌الوصول باشد. یعنی مطالباتی که تقریبا امیدی به دریافت آنها نیست.

از سوی دیگر فرد یا نهاد بدهکار به هر بانکی نیز اهمیت قابل توجهی دارد، گاهی ممکن است بانک‌های دیگر، گاهی بانک مرکزی و گاهی هم دولت به هرکدام از بانک‌ها بدهکار باشد و در کنار آن سپرده‌گذاران این بانک‌ها هم طبیعتا سهمی از این مطالبات بانک‌ها دارند.

آخرین گزارش مالی بانک ملت در سامانه کدال مربوط به پایان شهریور ماه امسال نشان می‌دهد که این بانک تا این تاریخ ۴۰۰ میلیارد تومان مطالبات مشکوک‌الوصول دارد.

اما نکته قابل تامل دیگر در کارنامه بانک ملت وجود ۲۴ هزار میلیارد تومان مطالبات از بانک‌های مرکزی (ایران و کشورهای دیگر)، ۱۶٫۶ هزار میلیارد تومان از سایر بانک‌های کشور و ۱۱٫۴ هزار میلیارد تومان از دولت است که وضعیت این بانک را در حالت هشداردهنده‌ای از این نظر قرار می‌دهد.

با این حال به نظر می‌رسد بانکی که ۵۲ هزار میلیارد تومان مطالباتش را هنوز نتوانسته از دولت، بانک مرکزی و سایر بانک‌های کشور بگیرد اعمال فشار برای دریافت اقساط معوق مشتریان وام‌های خردش را در برنامه قرار داده است.

یکی از شعب بانک ملت امروز، دوشنبه دهم دی ماه در اقدامی عجیب پس از تماس با یکی از ضامن‌های فرد وام‌گیرنده یک وام خرد بلافاصله اقدام به کسر حساب این ضامن کرده است.

به گفته این مشتری بانک ملت، زمان تماس با فرد ضامن ۱۰ و ۲۶ دقیقه صبح امروز بوده و بعد از آن در ساعت ۱۰ و ۳۸ دقیقه کسر از حساب او اتفاق می‌افتد. او می‌گوید ضامن کارمندی بوده که به دلیل شرایط اقتصادی شغل خود را از دست داده و حالا در اقدامی ضربتی بانک ملت سراغ کسر از حساب ضامن رفته است. آیا بانک ملت که چنین رفتاری با وام‌گیرنده‌های خرد خود می‌کند می‌تواند با بدهکاران بزرگ ۵۲ هزار میلیارد تومانی خود هم چنین رفتاری کند؟

این اتفاق در حالیست که در همان آخرین کارنامه مالی بانک ملت اشاره شده که میزان مطالبات بانک ملت از بانک‌های کشور رشد ۱۴۸ درصدی و از دولت رشد ۱۰ درصدی داشته است.

آیا در شرایطی که میزان بدهی‌های بدهکاران بزرگ بانک ملت رو به افزایش است، این بانک قصد دارد با اقداماتی ضربتی سراغ مشتریان خرد خود برود؟

این در حالیست که مشکلات اقتصادی گریبانگیر خیلی از خانوار کارمند و کارگر شده و در این شرایط باید نظام بانکی که دستش از دریافت مطالبات اصلی‌اش کوتاه است، بیشترین فشار را به کوچکترین مطالبات خود وارد کند؟ این نوع تفاوت رفتار نظام بانکی با مشتریان بزرگ و کوچکش پیش از این هم در دریافت ضمانت‌های بانکی مورد نقد قرار گرفته بود که هرچند برای دریافت خردترین وام‌های بانکی سخت‌ترین شرایط را در نظر می‌گیرند اما برای پرداخت تسهیلات تکلیفی و وام‌های کلان سخت‌گیری‌های آنها به مانند وام‌های خرد نیست و شاید به همین دلیل هم است که معمولا بزرگترین وام‌گیرنده‌های بانکی سهم قابل توجهی در لیست بدهکاران بانکی دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید