مشکل نظام سلامت کمبود منابع نیست،آسیب های حاکمیت پزشک سالاری

    کد خبر :456365

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به موضوع استعفای وزیر بهداشت گفت: مشکلات وزارت بهداشت نشأت گرفته از ساختار مدیریتی و تفکر پزشک‌سالاری حاکم بر این وزارتخانه است.

محمد شریفی‌مقدم اظهار داشت: به رغم ورود منابع مالی در اشکال مختلف به نظام سلامت، متأسفانه در بحث هزینه‌کرد این منابع، مدیریت شفاف و درستی وجود ندارد.

وی با عنوان این مطلب که بودجه نظام سلامت در اشکال مختلف بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: اگر این پول را به دلار تبدیل کنیم چیزی حدود ۳۳ تا ۳۵ میلیارد دلار منابع مالی است که وارد نظام سلامت می‌شود.

دبیرکل خانه پرستار با انتقاد از اینکه شاهد لجام‌گسیختگی در اختیارات دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم، ادامه داد: دادن اختیارات بی‌حد و حصر به دانشگاه‌های علوم پزشکی، باعث شده که شاهد عدم مدیریت منابع در نظام سلامت باشیم و اصولاً سمت و سوی این منابع به طرف گروه خاص گسیل داده می‌شود.

شریفی‌مقدم با عنوان این مطلب که در شرایطی که مردم از حداقل‌های زندگی محروم هستند، تصریح کرد: صرف بودجه‌های چند هزار میلیاردی در این وزارتخانه منطق ندارد.

به گفته وی، عدم شفافیت لازم در پرداخت‌های نظام سلامت و همچنین عدم پاسخگویی در خصوص نحوه پرداخت‌ها، ناشی از ساختار پوسیده مدیریتی و حاکمیت تفکر پزشک‌سالاری در وزارت بهداشت است.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: همین ساختار پوسیده مدیریتی و تفکر پزشک سالاری باعث شده مردم از خدمات مناسب بهداشتی و درمانی و همچنین از حداقل دریافت خدمات پرستاری محروم بمانند.

شریفی‌مقدم با عنوان این مطلب که بیشترین خدمات مراقبتی را پرستاران ارائه می‌دهند، تأکید کرد: متأسفانه شاخص‌های پرستاری بخصوص در بحث نیروی انسانی در ایران در حد کشورهای عقب‌افتاده است و همین مسئله باعث می‌شود مردم به شدت آسیب ببینند.

وی با بیان اینکه نیروی پرستاری در ایران با یک چهارم استاندارد پرستاری در دنیا، مشغول ارائه خدمات به مردم است، افزود: قطعاً در چنین شرایطی نمی‌توان خدمات باکیفیت پرستاری به مردم ارائه داد.

دبیرکل خانه پرستار اظهار داشت: درحالی‌که می‌توان با جذب ۲۰ هزار نیروی پرستاری که شاید ۱۰۰۰ میلیارد تومان بیشتر بودجه نخواهد، شاهد دگرگونی در ارائه خدمات پرستاری به مردم باشیم.

شریفی‌مقدم گفت: همچنین می‌توان با ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه، قانون تعرفه‌گذاری پرستاری را که از سال ۸۶ بر زمین مانده است، اجرا کرد.

وی ادامه داد: اگر مردم برای وزارت بهداشت مهم هستند، چرا به پرستاری توجه نمی‌شود؟

دبیرکل خانه پرستار افزود: کاش این فشارها برای دریافت بودجه بیشتر، در راستای نیاز واقعی مردم باشد.

شریفی‌مقدم به طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: این طرح توانست دهها هزار میلیارد تومان پول به سمت نظام سلامت گسیل کند اما ما شاهد هستیم که بعد از پرستاران، بیشترین خدمات را در بیمارستان‌ها رزیدنت‌ها و پزشکان عمومی به مردم و بیماران ارائه می‌دهند درحالی‌که از کمترین حقوق قانونی خود برخوردار هستند.

به گزارش مهر ،وی بر ضرورت تحقیق و تفحص در زمینه هزینه‌کرد اعتبارات نظام سلامت تأکید کرد و افزود: اگر کل درآمد نفت هم وارد نظام سلامت شود اما مدیریت منابع نباشد، ثمره‌ی آن به مردم نمی‌رسد.

دبیرکل خانه پرستار بروز این مشکلات را ناشی از ساختار پوسیده مدیریتی در وزارت بهداشت دانست و گفت: دنیا به این سمت رفته که از علم مدیریت در نظام سلامت استفاده کند و اگر چنین سیاستی در کشور ما اجرا شود، بخش عمده‌ای از مشکلات مردم در حوزه سلامت حل خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید