32 سال تخریب کرج را در چند ثانیه ببینید!

    کد خبر :456359

این فیلم روایتی عینی از تغییراتی است که به دلیل ساخت و ساز در شهری که روزی باغشهر خوانده می‌شد ایجاد شده است، اینجا در چند ثانیه می‌توانید ببینید که کرج در 32 سال از کجا به کجا رسیده است.

این فیلم براساس عکس‌های هوایی که در فاصله بین سال‌های 1363 تا 1395 از کرج گرفته شده ساخته شده است؛ جمعیت کرج در طول این 32 سال حدود 10 برابر شده و تراکم آن نیز به 20 برابر میانگین تراکم شهرهای کشور رسیده است.

گسترش بافت مسکونی به موازات تخریب اراضی و محو شدن فضاهای سبز کرج در این فیلم به خوبی مشخص است که یکی از علل آن سیاست‌های مرکزگرایانه و مهاجرت جمعیت از اقصی نقاط کشور به تهران و کرج در طول این سال‌هاست.

تراکم بالای جمعیت در مناطق مختلف کرج یکی از تبعات این روند بوده است به طوری که تا سال 95 باید حداکثر 50 هزار نفر در منطقه کمالشهر ساکن می‌شد اما اکنون جمعیت این منطقه از 170 هزار نفر نیز عبور کرده است، یا در فردیس که اکثر مدارس با کلاس‌هایی 45 نفره تشکیل می‌شود.

تغییرات کالبدی جهانشهر، حصارک و کمالشهر، فردیس و محمدشهر و کلاک در این فیلم در طول این 32 سال به تصویر کشیده شده است.

تراکم جمعیت و استقرار 44 درصد واحدهای صنعتی و تولیدی کشور باعث شده تا کرج پس از تهران و مشهد سومین کلانشهری باشد که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند؛ البته آلودگی هوا تنها مشکل زیست محیطی استان البرز نیست.

پیش از این حسین محمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در سال 93 گفته بود، طی ۳۰ سال گذشته ۵۰ درصد از فضای سبز کرج تغییر کاربری داده شده است.

وی گفته، کلانشهر کرج در ۳۰ سال گذشته دست خوش تغییر شده و ۵۰ درصد فضای سبز تغییر کاربری داده شده است.در این وضعیت باغ شهر کرج به شهر خاکستری تبدیل شده است و برای مقابله با این وضعیت در دولت تدبیر و امید برنامه پایش آلودگی هوای کلانشهرها به تصویب رسید که حفظ و توسعه فضای سبز یکی از برنامه‌های آن است.

وی با اشاره به وضعیت باغ سیب مهرشهر خاطرنشان کرده، در این راستا باغ سیب مهرشهر کرج با پیگیری یک برنامه سه ساله احیا خواهد شد. بنیاد مستضعفان به کندن درختان مسن و بیمار اقدام کرده و بیش از ۷۰ هکتار از این باغ مجدداً در حال کشت است.

به گزارش ایسنا، باغ سیب اکسیژن شهر کرج را تامین می‌کند و نبض تپنده این شهر است و حجت‌الاسلام فخرالدین، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز در این باره گفته، هدف افرادی که تلاش می‌کنند باغ سیب مهرشهر را از فهرست میراث ملی خارج کنند، تخریب و از بین بردن درختان این اثر تاریخی است؛ باغ سیب مهرشهر قدمتی ۵۰ ساله دارد و دارای درختانی کهنسال و مثمر است، بنابراین ضرورت حفاظت از اراضی موسوم به باغ سیب و کاخ مروارید به عنوان میراث فرهنگی، طبیعی و تاریخی در شورای عالی معماری و شهرسازی ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ مصوب شد و مقررات ویژه‌ای هم برای حفاظت از این اثر تاریخی در نظر گرفته شد، بر اساس همین مصوبه در سال ۹۵ سازمان میراث‌فرهنگی این باغ را در فهرست آثار ملی به عنوان میراث طبیعی به ثبت رساند.

وی اضافه کرده، ثبت ملی این اثر تاریخی به دنبال ابراز نگرانی مردم از تخریب باغ سیب بود، چون شهر کرج از قدیم‌الایام به عنوان یک باغ‌شهر شناخته می‌شد و حفاظت از این محوطه خواست مردم این شهر بود.

او با بیان این‌که باغ سیب ۳۶۰ هکتار است و مالک خصوصی ندارد، ادامه داده، اگر این اثر مالک خصوصی داشت، ما قطعا برای ثبت آن با مالک مشورت می‌کردیم، این باغ اکسیژن شهر کرج را تامین می‌کند و در شرایطی که ارگان‌های عمومی همچون شهرداری باید برای ایجاد یک متر فضای سبز میلیون‌ها تومان هزینه کنند، این فضای سبز به‌صورت آماده وجود دارد و باید مورد حفاظت قرار گیرد.

استان البرز با مساحتی حدود 520 هزار هکتار معادل 4/4 درصد مساحت کشور، جمعیتی بالغ بر 4/7 میلیون نفر را در خود جا داده است که این جمعیت سالانه با 3.5 درصد رشد، افزایش می‌یابد، جمعیتی که عمدتا با مهاجرت همراه است و نه رشد طبیعی، این به آن معناست که افراد با حضور در استان نیازهایی را هم با خود به همراه می‌آورند.

عبدالهی، بخشدار وقت آسارا در سال 93 گفته، با بیان این که 22 هزار متر مربع ساخت و ساز غیرمجاز در مسیر جاده چالوس تخریب شده است، می‌گوید: متاسفانه مسیر زیبای جاده چالوس به علت ساخت و سازهای غیر مجاز دیگر آن زیبایی سابق را ندارد و به زحمت می‌توان آنرا پنجاهمین جاده زیبای جهان نامید. متاسفانه بسیاری از قوانین در خصوص مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز از ضمانت اجرایی مناسبی برخوردار نیستند و امیدواریم به جایی برسیم تا قوانین مناسبی در این خصوص وضع شود.

بخشدار آسارا در خصوص انتقال آب رودخانه کرج به تهران و مشکلات زیست محیطی ناشی از آن اظهار کرده، مسولان عالی استانی و به خصوص مدیران محیط زیست با در نظر گرفتن عوامل زیست محیطی باید تصمیمی زیست محیطی و مناسب اتخاذ کنند که به علت شرکت نکردن در جلساتی که در این باره برگزار شده است، قادر به اظهار نظر نیستم.

محمدی مدیرکل پیشین محیط زیست استان البرز در سال 93، تراکم جمعیت، استقرار حدود 13 درصد واحدهای صنعتی و تولیدی کشور، سهم 20 درصدی استان از ترافیک برون شهری کشور و توزیع سوخت غیر استاندارد و کاهش سطح باغات و فضای سبز را از جمله دلایل بروزچالش جدی آلودگی هوا دانسته و عنوان می‌کند: نتایج سنجش ایستگاه‌ها نشان می‌دهد سالهای 91 و 92 به ترتیب دارای 130 و 127 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 20 و17 روز ناسالم برای همه گروه‌ها در کرج وجود داشته است.

وی ادامه داده، توسعه پدیده بیابان زایی و در معرض فرسایش باد قرار داشتن حدود 50 هکتار از مساحت استان در غرب و جنوب غرب به علاوه دشتهای جنوب قزوین و دشتهایی از غرب استان تهران و شمال شرقی استان مرکزی و وقوع خشکسالی در سال گذشته در حال حاضر استان را با پدیده ریزگرد از استان مرکزی و قزوین مواجه کرده است.

شهر کرج، مرکز استان البرز در گذشته‌ای نه چندان دور، با توجه به آب و هوای مناسب و وجود منابع آبی چون رودخانه کرج، باغ شهری سبز با درختان کهن و بی‌شمار بود اما طی ۴۰ سال اخیر و با هجوم جمعیت از سراسر ایران به این شهر، رفته رفته باغ‌های آن تخریب و با مناطق مسکونی و راه‌ها جایگزین شد.

امروز کرج، با جمعیتی بالغ بر 1.6 میلیون نفر پس از تهران بزرگ‌ترین شهر مهاجرپذیر ایران است و اگر این روند ادامه داشته باشد هر روز مشکلات بیش تری دامن گیر این استان خواهد بود، اما امیدواریم با توسعه منطقی و توجه مسئولان محیط زیست به استان همسایه پایتخت از بروز مشکلات زیست محیطی بیشتر جلوگیری شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید