جدیدترین اخبار
10 دی 1397 ساعت 11:13 اقتصادی کد خبر :456352

بی ام و 3.0 CSL؛ کلاسیک تکرارنشدنی خودروساز باواریا

بی‌ام‌و 3.0 CSL Batmobile یکی از ساخته‌های پرطرفدار و بسیار خاص و جالب بی‌ام‌و است.

شرکت بی‌ام‌و از آغاز حیات تاکنون، مدل‌های جالب زیادی به دنیای خودرو عرضه کرده که نه‌تنها برای این برند، بلکه برای کل صنعت خودرو مهم برشمرده شده‌اند.

بی شک بی‌ام‌و 3.0 CSL یکی از همین مدل‌هاست که آن را بخش موتور اسپرت بی‌ام‌و تولید کرده است. این خودرو اولین مدلی بود که کد CSL را با خود یدک می‌کشید؛ پسوندی که امروز مدنظر اغلب طرفداران بی‌ام‌و قرار می‌گیرد.

3.0 CSL که نخستین‌بار در سال ۱۹۷۰ تولید شد، هم‌اکنون یکی از خودروهای کلاسیک مهم بی‌ام‌و محسوب می‌شود. این خودرو در ابتدا به‌عنوان خودرو رقابت‌های تورینگ آلمان یا GT ساخته شد. 3.0 CSL درحقیقت نسخه‌ای ارتقایافته و تقویت‌شده‌ی مدل 3.0 CS و 3.0 CSi کوپه بود.

این محصول افسانه‌ای در نمایشگاه خودرو ژنو ۱۹۷۱ رونمایی شد. 3.0 CSL در ابتدا به پیشرانه‌ی سه‌لیتری شش‌سیلندر خطی با دو کاربراتور مجهز بود. این پیشرانه با کد M30 شناخته می‌شد؛ ولی بعدها نسخه‌ی انژکتوری این پیشرانه روی این خودرو نصب شد. این نسخه حجم بیشتری هم داشت و حجم موتورش ۳.۲ لیتر بود و ۲۰۶ اسب‌بخار قدرت و ۲۹۱ نیوتون‌متر گشتاور می‌توانست تولید کند. میزان قدرت و گشتاور این خودرو موضوعی پنهان نبود؛ ولی موضوع محرمانه که بی‌ام‌و در آن زمان سخنی از آن به‌میان نیاورد، سازه‌ی سبک‌وزن این خودرو بود.

ماجرای سبک‌وزنی 3.0 CSL در نام آن نیز مشخص است؛ چون نام این خودرو مخفف Coupe Sport Light است. وزن 3.0 CSL فقط ۱۲۳۰ کیلوگرم بود و درمقایسه‌با مدل استاندارد CS حدود ۲۲۰ کیلوگرم وزن کمتری داشت. این وزن کم با استفاده از پنل‌های آلومینیومی در بدنه و برخی تغییرات دیگر به‌دست آمده بود.

همچنین، مدل CSL به سیستم تعلیق مخصوص ساخت شرکت Bilstein مجهز بود که در این سیستم تعلیق، از کمک فنرهای گازی جدیدی استفاده شده بود. ارتفاع فنرها نیز بیست میلی‌متر کاهش پیدا کرده بود و زاویه‌ی کمبر چرخ‌ها در‌مقایسه‌با مدل استاندارد CS منفی ۱.۱ درجه در جلو و منفی ۱ درجه در عقب افزایش یافته بودند.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • تلاش پمپئو برای کاهش تنش‌ بین آمریکا و دانمارک
  • نگاه ویژه دولت بر توزیع متوازن کالاهای اساسی از بنادر جنوبی
  • آماده‌ایم به تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز ایران کمک کنیم
  • هانکه: نوشته‌های اصغر فرهادی در حد چخوف است
  • کسی نمی‌تواند امنیت تنگه هرمز را بدون ایران تامین کند
  • جزئیاتی از «باور ۳۷۳»/این سامانه نسبت به نمونه خارجی برتری دارد
  • قیمت سکه امروز ۳۱ مرداد ۹۸ به ۴ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان رسید
  • انصراف جیرانی از تهیه‌کنندگی «سرآشپز عاشق»
  • توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری بهترین مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • ۳۰ مرداد، شب کنسرت‌ها؛ از مدیری و معین تا تتلو
  • تشییع پیکر زنده‌یاد ناصر احمدی از کرج
  • افتتاح ورزشگاه پنج هزارنفری نوشهر با حضور جهانگیری
  • مشکلات واگذاری دارایی‌های مازاد بانک‌ها
  • سیاست جدید دولت در حوزه نفت
  • ایران جایگاه نهم تولید برق حرارتی دنیا
  • تطهیر و تقدیس استعمار از سوی زیباکلام تا به کجا؟!
  • خروج بیش از ۳۵ هزار زائر ایرانی از مکه مکرمه
  • معرفی رؤسای پلیس ترافیک شهری و مرکز صدورگواهینامه پلیس راهور
  • ترامپ در پی اتخاذ «دیپلماسی عکاسی» در برابر ایران قبل از انتخابات 2020 است
  • یک دموکرات از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انصراف داد
  • ترامپ: من رهبر برگزیده برای مقابله با چین هستم
  • هوآوی با بحران مرگ و زندگی روبروست
  • اسپر: گزینه توقیف نفتکش ایرانی روی میز است!
  • واکنش روسیه به احیاء جی-۸
  • چین، آمریکا را به انتقام تجاری تهدید کرد
  • مرسدس بنز EQV، اولین ون تمام برقی لوکس جهان، رونمایی شد
  • هایکو ماس: با روسیه درباره حفظ برجام توافق داریم
  • فیلم وودی آلن برای جشنواره دوویل انتخاب شد
  • روحانی: سامانه باور ۳۷۳ از اس – ۳۰۰ قوی‌تر و به اس – ۴۰۰ بسیار نزدیک است
  • ناصر احمدی درگذشت