اهداف آشکار و پنهان امارات و بحرین از بازگشایی مجدد سفارت‌خانه‌های‌شان در سوریه

    کد خبر :456223

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تشریح اهداف امارات از بازگشایی مجدد سفارتش در سوریه، اظهار کرد: یکی از اهداف امارات متحده عربی از این موضوع حضور در روند بازسازی سوریه و استفاده از فرصتی است که در این زمینه به وجود آمده است.

صباح زنگنه با بیان این که امارات متحده عربی در شش – هفت سال پیش از نیروهای مخالف بشار اسد در سوریه حمایت می‌کرد، ادامه داد: اما بعد از پیروزی‌های ارتش سوریه و موفقیت بشار اسد جهت حفظ حکومتش روند تغییر کرد و از طرف دیگر دولت امارات متحده عربی متوجه شد که اخوان‌المسلمین و جریان نظامی وابسته به آن که در برخی از نقاط سوریه در حال مبارزه با بشار اسد هستند، یک تهدید مشترک برای دو کشور سوریه و امارات متحده عربی است و همین عامل تهدید مشترک باعث نزدیکی امارات متحده عربی به سوریه شد.

وی با اشاره به نگاه اماراتی‌ها به جریان اخوان‌المسلمین و این‌که آنها اخوان را یک تهدید جدی برای خود می‌دانند که موجودیت‌شان را به خطر می‌اندازد، اظهار کرد: یکی‌دیگر از اهداف امارات متحده عربی از بازگشایی سفارتش در دمشق این است که اکنون این کشور می‌خواهد روابط اقتصادی خود با سوریه را گسترش دهد چنانکه بتواند در بازار بزرگ سوریه که نیازمند بازسازی است حضور پیدا کند و از منافع اقتصادی آن بهره ببرد. از دیگر سو در لوای این اقدامات تجاری و اقتصادی این زمینه نیز فراهم می‌شود که سازمان‌های امنیتی امارات متحده عربی در سوریه اقدام به ایجاد شبکه‌های ارتباطی در سوریه و نقش‌آفرینی در آینده این کشور کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد دلایل بحرین جهت ارتقاء روابط سیاسی‌اش با سوریه نیز گفت: دولت بحرین روابط خود را در طول این سال‌ها با سوریه قطع نکرده بود، بلکه سطح روابط را کاهش داده بود و اکنون با اقدام خود جهت ارتقاء روابط می‌خواهد این زمینه را فراهم کند که پدرخوانده‌اش یعنی عربستان سعودی نیز بتواند روابط خود را با سوریه از سر بگیرد.

زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا از سرگیری روابط برخی از کشورهای عربی با سوریه را می‌توان زمینه ساز حضور مجدد دولت دمشق در اتحادیه عرب عنوان کرد، گفت: قطعا روند به این سمت حرکت خواهد کرد، گرچه دولت سوریه معتقد است که اتحادیه عرب سازمانی است که از کارافتاده است و برای کشوری که با اقتدار توانسته در برابر تهدیدها ایستادگی کند، عضویت در این اتحادیه افتخار نیست، ولی برخی از کشورهای عربی از جمله مصر تمایل دارند که سوریه به اتحادیه عرب برگردد و قطعا بازگشت امارات متحده عربی و بحرین به سوریه این زمینه را فراهم می‌کند که تعدادی دیگر از کشورهای عربی که روابط خود با دمشق را قطع کرده بودند بار دیگر اقدام به احیای روابط دیپلماتیک خود با سوریه کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی بین اقدام بحرین و امارات متحده عربی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک‌شان با دولت دمشق و تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و تاکید رییس جمهور این کشور مبنی بر این‌که سعودی‌ها به جای آمریکایی‌ها در امر بازسازی سوریه مشارکت خواهند داشت، وجود دارد؟ اظهار کرد: آمریکا برای حضور در منطقه هیچ‌گاه از جیب خود هزینه نکرده است. اگر اکنون در عراق حضور دارد هزینه این حضور توسط عراق تامین می‌شود. در سوریه نیز هزینه حضور نیروهای آمریکایی توسط عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و … تامین می‌شد. از طرف دیگر باید به این موضوع توجه داشت که نیروهای نظامی آمریکا در سوریه از قدرت ایستادگی و ماندگاری برخوردار نبودند و اگر چنین توانی داشتند ترامپ تصمیم نمی‌گرفت که آنها را از سوریه خارج کند و به حضور نظامی در سوریه ادامه می‌داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید