حتی افکار عمومی عربستان هم در مورد عزل و نصب ها، قانع نشد

    کد خبر :456123

القدس العربی چاپ لندن نوشت: عزل و نصب هایی اخیرا در عربستان سعودی، حتی خود ملت عربستان را در مورد جدیت سران سعودی در محاکمه شخصیتهای سیاسی دخیل در حادثه ترور خاشقجی قانع نکرد؛ چرا که این برکناری ها، عملا رأس قدرت اجرایی و کسی که صدور دستور قتل خاشقجی بدون اطلاع او غیر ممکن است، را در نظر ندارد.

به گزارش بازتاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: اکنون، پس از گذشت نزدیک به سه ماه از آن حادثه وحشتناک، رهبری سعودی اقدام به عزل و نصب هایی غافلگیر کننده کرده است؛ یکی از این غافلگیریها، برکناری ترکی ال شیخ بود، که به همراه سعود القحطانی یکی از نزدیک ترین افراد به ولی عهد سعودی بودند. اما رابطه شخصی آل شیخ با بن سلمان، مسیر او برای رسیدن به مناصب بهتر را هموار می کند.

دومین حکم دور از انتظار، بازگشت ابراهیم العساف بود که با روی کار آمدن بن سلمان، در لیست طولانی مقامات بازداشتی قرار گرفت. مساله عجیب در مورد تعیین العساف آن است که منصبی مربوط به سابقه مالی اش به او واگذار نشد! نمی توان واگذاری وزارت خارجه به العساف را به منزله «عذرخواهی» از العساف یا تعدادی زیادی از شخصیتهای بازداشتی در هتل ریتر کارلتون بدانیم، بلکه این اقدام را باید در راستای مجازات عادل الجبیر به شمار آورد، که مطابق انتظار ولی عهد، از سیاستهای او دفاع لازم را نکرد.

با اینکه تغییرات صورت گرفته ظاهرا شامل مناصب مهمی می شود، اما برای قانع کردن دیگران در داخل و خارج از عربستان، در مورد اجرای تغییری واقعی در سیاستهای این کشور، کفایت نمی کند؛ بویژه آنکه این تغییرات ظاهری، تنها باعث تاکید و تثبیت صلاحیتها و اختیارات فراوان بن سلمان شد. در حقیقت این تغییرات با هدف کاهش فشارهای بین المللی بر حکومت سعودی صورت گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید