کاهش مصرف ذغال سنگ در آمریکا/ رکورد ۳۹ساله جابجا شد

    کد خبر :456093

در حالی که بازارهای جهانی انرژی تعطیلات پایان سال میلادی را سپری می کنند، گزارش های سالیانه این حوزه از سوی سازمان های مختلف منتشر می شود. آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان انرژی آمریکا نمایانگر کاهش مصرف ذغال سنگ در این کشور است به نوبه ای که در سال ۲۰۱۸ کمترین میزان ذغال سنگ را در ۳۹ سال گذشته مصرف کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در گزارش سالانه خود میزان مصرف ذغال سنگ در این کشور را پیش بینی کرد. طبق این گزارش، آمریکا در سال 2018، با کاهش 4 درصدی مصرف نسبت به سال 2017، به کمترین سطح مصرفی ذغال سنگ از سال 1979 تاکنون رسیده است. مصرف ذغال سنگ از نقطه اوج مصرفی خود در سال 2007، کاهش چشمگیری داشته و طبق پیش بینی EIA، در سال 2018، مصرف ذغال سنگ 447 میلیون تن نسبت به سال 2007 کاهش داشته، یعنی آمریکا کاهش 44 درصدی مصرف را در سال 2018 داشته است، که عمدتا به دلیل کاهش مصرف انرژی در بخش برق است.

بخش برق، بزرگترین مصرف کننده ذغال در این کشور است که 93 درصد کل مصرف ذغال سنگ در ایالات متحده را بین سالهای 2007 تا 2018 شامل می شود. کاهش مصرف ذغال سنگ از سال 2007 به دلیل بازنشستگی نیروگاه های ذغال سنگی، همچنین کاهش ظرفیت بهره برداری از کارخانه های ذغال سنگ است. علت این امر نیز افزایش رقابت بین گازهای طبیعی و منابع تجدیدپذیر است که باعث کاهش سهم ذغال سنگ در بازار مصرفی شده است.

در سال 2007، با استفاده از ذغال سنگ، 313 گیگاوات برق در بین 1470 ژنراتور تولید شد. در سال 2017، تعداد 526 دستگاه از این ژنراتورها با ظرفیت 55 گیگاوات از کارافتاده شدند. براساس گزارشی که اپراتورها و صاحبان این کارخانه ها به اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) داده اند، در سال 2018، و تا ماه سپتامبر، 11 گیگاوات از ظرفیت تولید برق توسط زغال سنگ کنار گذاشته شده و در سه ماهه پایانی سال نیز 3 گیگاوات دیگر به این مقدار اضافه خواهد شد. با این پیش بینی، سال 2018، دومین سال بزرگ بازنشستگی تولیدات ذغال سنگی خواهد بود. قرار است 4 گیگاوات دیگر نیز تا پایان سال 2019 کنار گذاشته شوند.

انتظار می رود در سال 2019، تنها یک ژنراتور جدید تولید شده با زغال سنگ با ظرفیت 17 مگاوات، در مدار و در حال فعالیت باشد. از آنجایی که اداره اطلاعات انرژی پیش بینی کرده است واحدهای تولید برق در سال 2018 چهار درصد کمتر و در سال 2019 هشت درصد کمتر از ذغال سنگ استفاده کنند، در نتیجه کاهش ظرفیت تولید برق از طریق واحد های ذغال سنگی، کاهش مصرف این ماده را نیز به همراه خواهد داشت.

یکی از عوامل اصلی کنار گذاشتن زغال سنگ، قیمت آن نسبت به گازطبیعی است. قیمت گاز طبیعی نسبتا پایین است، زیرا تولید گاز طبیعی از سال 2007 در این کشور افزایش پیدا کرده و این دوره پایدار و قیمت پایین گازطبیعی، باعث رقابت شدید در تولید برق از گاز طبیعی و ذغال سنگ شده‌است. از عوامل دیگری که در این امر تاثیرگذار بودند می توان به سن ژنراتورها، تغییر تقاضای برق منطقه ای و افزایش رقابت انرژی های تجدیدپذیر اشاره کرد که باعث کاهش مصرف ذغال سنگ شده است.

ذغال سنگ

ذغال سنگ

علاوه بر این، نگرانی های محیط زیستی نیز در کاهش مصرف ذغال سنگ تاثیرگذار بوده است. بالاترین میزان کنار گذاشتن ذغال سنگ مربوط به سال 2015 است که در این سال مقررات استاندارهای جیوه و سموم هوا(MATS) سخت گیرانه تر اعمال شد. همچنین به جای سرمایه گذاری در فناوری های کنترل انتشار، بسیاری از نیروگاه های کوچک، قبل از اجرای استانداردهای جدید کنار گذاشته شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید