تپش قلب همیشه نشانه اضطراب نیست

    کد خبر :455517

تپش قلب همیشه نشانه اضطراب نیست و گاهی ریشه آن در یک بیماری قلبی به نام اختلال ریتم قلبی نهفته است.

دکتر مسعود اسلامی فوق تخصص قلب و عروق اظهار داشت: به هرگونه نامنظمی ضربان قلب و اختلال ریتم قلبی آرتیمی گفته می شود که شامل دو نوع اصلی است.

وی با بیان اینکه ضربان قلب فرد بالغ در زمان استراحت و در حالت عادی باید بین ۵۰ تا ۸۰ بار در دقیقه باشد گفت: برادی کاردی نوع اول اختلال ریتم قلبی بوده که زمانی رخ می دهد که ضربان قلب بسیار آهسته و کمتر از ۵۰ بار در دقیقه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: تاکی کاردی نوع دیگر آرتیمی است که با ضربان قلب بسیار سریع و بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه مشخص می شود.

اسلامی ادامه داد: آرتیمی خفیف معمولاً بدون علامت بوده اما در موارد شدید اختلال ریتم قلبی، تپش قلب، تنگی نفس، احساس لرزش در قفسه سینه و کاهش سطح هوشیاری از علائم هشدار دهنده این بیماری است.

این فوق تخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه آرتیمی های شدید در صورت عدم درمان ممکن است باعث مرگ بیمار شوند افزود: معمولاً تپش قلب دائمی ناشی از وجود اضطراب در بیمار است اما اگر فردی به صورت کاملاً ناگهانی و به طور موقت از چند دقیقه تا چند ساعت دچار تپش قلب گردد حتماً باید برای انجام معاینات لازم به پزشک متخصص مراجعه نماید.

**اختلال ریتم قلبی به چه دلایلی ایجاد می شود؟

دکتر اسلامی در ادامه گفت: اختلال ریتم قلبی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تنگی رگ های قلبی، نارسایی قلبی، بیماری های دریچه قلب و یا وجود یک عصب اضافه در مدارهای الکتریکی قلب ایجاد گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: پرکاری تیروئید و کم خون نیز از دیگر علل اختلال در ریتم قلبی و ایجاد بی نظمی در ضربان قلب افراد هستند.

وی ادامه داد: گرفتن نوار قلبی (الکتروکاردیوگرام) استفاده از دستگاه هولتر (دستگاه قابل حملی که به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت ضربان قلب بیمار را ثبت می کند) انجام EPS و تحریک الکتریکی قلب از طریق آنژیوگرافی و تست های استرس ورزشی از راه تشخیص آرتیمی به شمار می روند.

فوق تخصص قلب و عروق یادآور شد: آرتیمی خفیف نیاز به درمان نداشته و با پیشگیری از موارد تشدید کننده بیماری مانند مصرف ادویه جات، چای غلیظ، نوشابه و قهمه می توان آن را کنترل نمود.

اسلامی دارو درمانی را راه اول درمان اختلال ریتم قلبی دانست و افزود: هنگامی که استفاده از دارو برای درمان آرتیمی مؤثر واقع نگردد عمل ابلیشن یا سوزاندن بافت قلبی انجام می شود.

وی تصریح کرد: ابلیشن روشی است که با هدایت یک لوله نازک به سیاهرگ و عضله قلبی بیمار، بافت هایی را که باعث ایجاد بی نظمی در ضربان قلب می گردند را به وسیله امواج رادیویی تخریب می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: استفاده از باتری های ضربان ساز، دفیبریلاسیون قلبی و جراحی از دیگر روش های اصلاح ریتم قلبی شدید هستند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید