در پی احتمال دخالت ترامپ در فرآیند تصویب لایحه؛

لایحه تحریم‌های ایران و روسیه به بن بست خورد

    کد خبر :45545

رسانه‌های آمریکا از به مشکل خوردن تصویب لایحه تحریم‌های ایران و روسیه در مجلس نمایندگان به دلیل احتمال دخالت ترامپ در نزدیک کردن مفاد لایحه به نظرات خود خبر دادند.

به گزارش بازتاب به نقل از «پولیتیکو»، لایحه تحریم‌های ایران و روسیه که در مجلس سنا از سوی هر دو حزب آمریکا مورد حمایت قرار گرفته بود، روز چهارشنبه با مانع روبه‌رو شد. دموکرات‌ها به دنبال تضمین از سوی جمهوری خواهان هستند که مبادا آن‌ها این لایحه را تضعیف کنند.

به گزارش این رسانه آمریکایی سناتورهای ارشد با همتایانشان در مجلس نمایندگان از زمان تصویب لایحه توسط سنا با رای ۹۸ به دو، در حال مذاکره‌ هستند. اما زمانی که دموکرات‌ها از اصرار کاخ سفید به جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان برای تغییر لایحه و نزدیک کردن مفاد آن به منویات ترامپ خبردار شده‌اند، از حزب جمهوری‌خواه درخواست کرده‌اند که زمانی که این لایحه به مجلس نمایندگان ارجاع داده می‌شود، تغییری در آن ایجاد نکنند. با این حال به گفته یک سناتور دموکرات آن‌ها به این درخواست پایبند نبوده‌اند.

باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا واکنش دموکرات‌ها را «نقض غرض» و در واقع همکاری با روسیه از طریق به تعویق انداختن تبدیل این لایحه به قانون خوانده است.

کورکر روز چهارشنبه گفت: این وضعیت مسخره‌ای است که اجازه نمی‌دهید این لایحه در شرایط مساعدی به مجلس نمایندگان برود در حالی که می‌دانید مجلس نمایندگان قرار است چطور با لایحه‌ای که ما به تصویب رسانده‌ایم برخورد کند.

سناتور بن کاردین گفته قبل از ترکیدن حباب تنش‌های دو حزب و قبل از اینکه این لایحه نهایی شود، قرار بود تغییرات فنی‌ در بسته تحریم‌ها ایجاد شود .

برای دموکرات‌هایی که برای ادبیات و مفاد این لایحه تلاش زیادی کرده‌اند و سعی داشتند تا جای ممکن توانایی ترامپ برای رابطه با دولت پوتین را محدود کنند چشم‌انداز رقیق شدن بسته تحریم‌ها در مجلس نمایندگان بسیار سخت و دردناک است.

یکی از دموکرات‌ها گفته ما از اینکه تغییراتی در لایحه ایجاد کنیم که اجازه تضعیف بنیادین در هسته لایحه را به سایرین ندهد، خوشحالیم. ما باید ضمانت لازم برای اینکه لایحه قرار نیست در مجلس نمایندگان تضیعف شود را داشته باشیم.

این رسانه آمریکایی همچنین نوشت: پیچیدگی تعویق تحریم‌ها یکی از مفاد لایحه تصویب شده در سناست که به کنگره اجازه می‌دهد ترامپ را از هر گونه لغو تحریم‌های روسیه منع کند. تغییر تحریم‌ها بر درآمد‌های فدرال نیز تاثیر می‌گذارد و بر اساس قانون اساسی هر تغییری در درآمد باید در مجلس نمایندگان به صورت لایحه مطرح شود.

دموکرات‌ها نگرانی‌شان را از طرح کاخ سفید برای فشار به دموکرات‌های مجلس نمایندگان برای تجدیدنظر در مفاد لایحه و منطبق کردن آن با نظرات رییس‌جمهور اعلام کرده‌اند. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان هرگونه فشارپذیری و انگیزه سیاسی را در پروسه تعلیق لایحه سنا رد کرده‌اند.

«اد رویس» رییس امور خارجی مجلس نمایندگان به فاکس نیوز گفت: هم‌اکنون که سنا به واسطه تاخیر در رای به طرح سلامت وقت کافی دارد باید به مشکل قانون اساسی در این لایحه رسیدگی کند.

رویس افزود: ما باید پیامی را به پوتین و روسیه مخابره کنید که بداند هر مداخله‌ای در تضعیف دموکراسی‌ها در جهان با نتایجی همراه خواهد بود.

«بن کاردین» روز سه شنبه گفته بود من فکر می‌کنم با تغییر با تغییرات پیشنهادی مجلس نمایندگان موافق باشم. او هشدار داده که دموکرات‌ها الزاما در ‌‌نهایت به همه تغییرات موافق نخواهند بود.

به گفته کاردین تغییرات پیشنهادی بر لایحه تحریم‌ها نباید بر قدرت تاثیرگذاری این لایحه اثرگذار باشد.

سناتور ایالت مریلند گفته: دموکرات‌ها نسبت به تغییر این لایحه و تعویق تصویب آن به واسطه مداخله روس‌ها نگرانند و معتقدند این کار ماهیت ماکیاوولی دارد.

لایحه سنا تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرده و تحریم‌های فعلی را نیز به قانون تبدیل خواهد کرد و همچنین جرایمی را برای برنامه‌های موشکی تهران و نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسیم ترتیب داده است.

یکی از منابع آگاه تغییرات احتمالی را در راستای ملاحظات فنی دانسته نه ماهوی و افزوده که کمیته مربوطه در مجلس نمایندگان موارد اندکی را مستلزم تغییر می‌داند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید