میزان بالای صادرات تسلیحات آلمان به مناطق بحرانی در سال ۲۰۱۸

    کد خبر :455377

پاسخ وزارت اقتصاد آلمان به یک درخواست حزب سبز این کشور نشان می‌دهد که میزان صادرات تسلیحات آلمان به مناطق بحرانی و کشورهای درگیر جنگ از جمله عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ همچنان بالا بوده است.

به گزارش بازتاب ، روزنامه “تاگس سایتونگ” آلمان در گزارشی نوشت: میزان صادرات تسلیحات آلمان به کشورهایی که همچنان درگیر جنگ بوده و یا مرتکب نقض حقوق بشر شده اند همچنان بالا است.

در سال 2018 نیز آلمان برای دهمین سال پیاپی جزو چهار کشور بزرگ صادر کننده تسلیحات بعد از آمریکا، روسیه و چین قرار داشت. تا اواسط دسامبر سال جاری میلادی البته دولت آلمان صادرات جدید کم تری از سال 2017 داشت، اما درصد صادرات این کشور به کشورهایی مانند عربستان سعودی که با تسلیحات آلمانی همچنان جنگ هایی را رهبری کرده و موارد نقض حقوق بشر سختی را در پرونده خود دارند همچنان بالا است.

بر اساس یک پاسخ وزارت اقتصاد آلمان به یک درخواست “امید نوری پور” از نمایندگان حزب سبز پارلمان این کشور تا 13 دسامبر سال جاری میلادی مجوزصادرات سلاح و کالاهای تسلیحاتی به ارزش حدود 4.62 میلیارد یورو تصویب شده است. میزان مصوبات صادرات تسلیحات آلمان در تمام سال گذشته حدود 6.24 میلیارد یورو بوده است.

بر این اساس بهترین مشتری کالاهای تسلیحاتی آلمان در سال 2018 مانند سال قبل از آن الجزایر با تجارتی به میزان 802 میلیون یورو بوده است. بعد از آن آمریکا با مبادلات تسلیحاتی به ارزش 506 میلیون یورو و استرالیا با 432 میلیون یورو و در جایگاه چهارم هم عربستان سعودی قرار دارد که با وجود مشارکت در جنگ یمن میزان صادرات تسلیحاتی به ارزش 416 میلیون یورو به این کشور وجود داشته است.

این در حالی است که دولت آلمان در ماه مارس و در قرارداد ائتلافی تصمیم گرفت که دیگر هیچ کالای تسلیحاتی را به کشورهایی که در جنگ یمن مشارکت می کنند تحویل ندهد. تازه بعد از قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سفارت عربستان در ترکیه دولت آلمان در ماه نوامبر توقف موقتی صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را صادر کرد.

سبزها این انتقاد را به دولت آلمان وارد می کنند که در سال 2018 همچنان در حجم بالا صادرات تسلیحات نه تنها به عربستان سعودی که رهبری جنگ یمن را بر عهده دارد صادر کرده است بلکه همچنین صادرات تسلیحات بالایی به دولت های مستبد و مناطق بحرانی داشته است.

“نوری پور” تصریح کرد که با وجود توافق در قرارداد ائتلافی درباره توقف صادرات تسلیحات به مناطق بحرانی نتیجه گزارش صادرات تسلیحات برای سال جاری فاجعه بار است. در کنار الجزایر و عربستان سعودی در بین 20 تا از مهم ترین کشورهای وارد کننده تسلیحات آلمانی 9 کشور وجود دارد که به اتحادیه اروپا و یا ناتو تعلق نداشته که در بین آن ها پاکستان با 152 میلیون یورو و رژیم صهیونیستی با 101 میلیون یورو و قطر با 96 میلیون یورو حجم مبادلات تسلیحاتی با آلمان قرار دارد.

کلیساها هم انتقاد شدیدی به صادرات تسلیحات بالای آلمان وارد کرده اند.

دراین میان لابی های تسلیحاتی آلمانی دولت آلمان را برای تداوم صادرات تسلیحات به عربستان سعودی تحت فشار قرار داده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید