خوشمزه‌های کثیف!

    کد خبر :455346

چه سواره و چه پیاده اگر یک بار هم از خیابان‌های اصلی عبور کرده باشید متوجه تعدد اغذیه فروشان و یا به اصطلاح عامیانه فست‌فودی‌های بیشمار شده‌اید، تعدد این واحدهای صنفی به حدی است که گاه چند باب مغازه با فروش‌های مشترک در کنار هم قرار گرفته‌اند.

وضعیت بهداشت برخی از این واحدهای صنفی گاه حتی به زیر صفر نزول می‌کند، از بهداشت فردی گرفته تا بهداشت محیطی. حال این سوال پیش می‌آید که اتحادیه اغذیه فروشان و یا اداره بهداشت تا چه حد به این مسئله اهمیت می‌دهند؟ آیا قوانین باز دارنده هستند یا خیر؟ یا اینکه اصلاً چه نیازی به این همه فست‌فودی وجود دارد؟

جالب است بدانید از این همه فست‌فود جورواجوری که در کرج مثل قارچ رشد کرده فقط 500 واحد از اتحادیه اغذیه‌فروشان مجوز صنفی گرفته‌اند! 150 واحد هم در مراحل نهایی اخذ مجوز هستند، این چیزی است که رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان کرج به ایسنا گفت.

ابوالفضل دهقان در گفت و گو با  ایسنا می‌گوید: ما باید قبول کنیم وضعیت اقتصادی جامعه چندان مناسب نیست و به همین دلیل بسیاری از افراد برای گذران زندگی خود به اینگونه شغل‌ها روی می‌آورند و ما هم عملاً نمیتوانیم فشاری برای جلوگیری از افزایش این واحدها داشته باشیم.

دهقان ادامه می‌دهد: البته تعدد در واحدهای اغذیه فروشی در برخی مناطق شهری که اقتصاد نامناسب‌تری دارند بیشتر است. هنگامی که شخصی برای دریافت مجوز به ما مراجعه می‌کند اگر تمامی شرایط لازمه را داشته باشد ما دلیلی برای ندادن مجوز نداریم.

وی یکی از موارد مهم برای اخذ مجوز را متراژ واحد صنفی اعلام می‌کند و می‌گوید: مجوز کار و پروانه کسب بر اساس متراژ واحد صنفی متفاوت است، اگر واحد صنفی کمتر از ۱۸ متر مساحت داشته باشد فقط اجازه طبخ و فروش فلافل را دارد و اگر واحد صنفی مساحتی بیش از ۵۰ متر داشته باشد اجازه طبخ هرگونه فست فودی اعم از انواع ساندویچ و پیتزا را دارد.

نظارت بر فست‌فودها گاهی نامنظم می‌شود

دهقان در خصوص چگونگی نظارت بر فعالیت این واحدهای صنفی خاطرنشان می‌کند: بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره بهداشت وظیفه بازرسی همه جانبه از واحدهای صنفی را بر عهده دارند. اتحادیه اغذیه فروشان به همراهی بازرسانی از سازمان صنعت، معدن و تجارت گشت‌های مشترک برای نظارت دارند که این گشت‌ها چهار بار در ماه اقدام به بررسی وضعیت این واحدها می‌کنند.

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان گستردگی و وسعت زیاد شهر کرج را یکی از مشکلات اتحادیه می‌داند و اظهار می‌کند: اگر گاهی اوقات گشت‌های نظارت و بازرسی، کمتر از چهار بار در ماه اقدام به بازرسی می‌کنند دلیل آن گستردگی و وسعت زیاد شهر است که باعث می‌شود این بازرسی‌ها به تعویق افتاده و یا نامنظم شوند.

دهقان، اتحادیه را فاقد قدرت کافی برای برخورد می‌داند و بیان می‌کند: اتحادیه به طور مستقل فاقد قدرت برخورد با متخلفین است و اتحادیه در صورت مواجهه با تخلف، فقط ارجاع دهنده آن به اداره بهداشت است، البته در بسیاری از موارد با اخطار از سوی اتحادیه بسیاری از مشکلات در واحد صنفی رفع می‌شود.

فست‌فود به خودی خود مضر نیست

وی در ادامه به بحث‌هایی که در مورد مضرات مصرف فست‌فود وجود دارد هم اشاره و خاطرنشان می‌کند: در این مورد باید به فرهنگ مصرف توجه کرد، فست‌فودها در تمام دنیا استفاده می‌شوند و فقط در کشور ماست صحبت از مضر بودن آن وجود دارد. گفته می‌شود چون در فست‌فودها مواد نگه‌دارنده وجود دارد پس مضر است، این در حالیست که تقریباً تمامی مواد غذایی حاوی مواده نگه دارنده هستند و این مسئله فقط مختص به فست‌فودها نیست.

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان کرج می‌افزاید: البته ما منکر وجود افراد متخلف نمی‌شویم، وجود برخی افراد بی‌مسئولیت باعث ایجاد مشکلاتی در این خصوص می‌شود، برای مثال تعویض روزانه روغن برای جلوگیری از مسمومیت‌ یک قانون است با وجودی که این موضوع به میزان استفاده از آن روغن هم بستگی دارد اما اتحادیه با این گونه تخلفات برخوردی قاطع دارد.

دهقان به آموزش‌های لازم برای شروع کار به این صنف، اشاره و خاطرنشان می‌کند: اتحادیه تمام تلاش خود را مبنی بر اینکه صاحبان این صنف قبل از ورود به کار آموزش‌های لازمه در تمامی موارد را ببینند می‌کند تا شرافت و اهمیت به سلامت شهروندان در رأس امور قرار بگیرد.

وی در پایان اتحادیه و اداره بهداشت را حامی سلامت شهروندان عنوان و اظهار می‌کند: اتحادیه و اداره بهداشت برای جلوگیری از هرگونه تخلف تمامی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

هر سه ماه یکبار به فست‌فودی‌ها سر می‌زنیم

در ادامه مدیر گروه بهداشت محیط استان البرز در خصوص وضعیت بهداشتی فست‌فودهای کلانشهر کرج به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این که بگویم هیچ تخلفی در واحدهای صنفی صورت نمی‌گیرد دروغی واضح است از طرفی اگر بگویم تمامی واحدها هم در حال تخلف هستند دروغی بزرگ است.

مقصود جعفری‌نیا تخلف در این واحدهای صنفی را هم امکان‌پذیر می‌داند و می‌گوید: اداره بهداشت امکان اینکه تمامی مواد غذایی و تمامی مراحل پخت از صفر تا صد را زیر نظر بگیرد ندارد ، وسعت زیاد و جنبه‌های گوناگون، بررسی اداره بهداشت حداقل فصلی یک بار امکان بازرسی از این واحدها را دارد.

بر مراکز تولید سوسیس، کالباس نظارت داریم

وی در ادامه می‌افزاید: بیشتر نظارت‌های اداره بهداشت مربوط به مراکز تولید فست فودها شامل کارخانجات تولید سوسیس، کالباس و انواع ژامبون می‌شود. البته اگر اداره بهداشت در واحدی تخلف مشاهده کند برای تعیین تکلیف و حل آن مشکل، ممکن است چند بار در هفته هم در محل واحد صنفی حضور پیدا کند.

جعفری‌نیا در خصوص شرایط بهداشتی فست‌فودها می‌گوید: هنگامی که مواد غذایی در فر با حرارت پخته و یا در روغن‌های داغ سرخ می‌شود عموماً مشکلی از لحاظ آلودگی ندارد مگر آن که خود فر و یا ابزار آلات به میکروب یا مواد ناسالم آلوده باشد.

وی رعایت بهداشت در واحدهای فروش اغذیه را در پنج سطح اعلام و اظهار می‌کند: سطح اول مربوط به بهداشت فردی آشپزان و مسائل ظاهری آنان است که استفاده از دستکش، لباس مناسب و کلاه را شامل می‌شود، مردم در اطلاع‌رسانی این تخلف نقش پررنگی دارند. سطح دوم مربوط به بهداشت ساختمان است که باید از لحاظ ظاهری در شرایط مساعدی باشد مانند مسائلی چون سرامیک دیوارهای واحد صنفی برای قابل شست و شو، گندزدایی و نظافت مرتب محیط کاری که از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی می‌افزاید: سطح سوم و چهارم مربوط به ابزارهای کار و مواد اولیه است که باید عاری از هرگونه میکروب و آلودگی باشند، ابزارهای کار باید قابل گندزدایی و شست و شو باشند و مواد اولیه نیز دارای تاریخ انقضا باشد.

جعفری‌نیا می‌گوید: سطح پنجم نیز مربوط به مواد غذایی پخته است یعنی دقیقاً چند لحظه قبل از مصرف که باید زمان سرو برای مشتری حتما از دستکش کلاه و ماسک استفاده شود تا از هرگونه آلودگی و میکروب دور بماند.

بیشتر نگران سالاد و سبزی‌های خام هستیم

جعفری‌نیا عمده نگرانی از آلودگی و تخلف را به مواد خام و سبزی‌ها عنوان و اظهار می‌کند: چهار مرحله باید بر روی این مواد خوراکی انجام شود تا قابل مصرف و دور از هرگونه آلودگی باشند، ضد عفونی کردن و انگل‌زدایی از این سبزی‌ها از مراحل مهم این کار است.

وی، سس‌های بسته‌بندی نشده را نیز یکی از مشکلات در این بخش می‌داند و تأکید می‌کند که این مواد باید در شرایط مساعد تهیه و به تاریخ انقضای آن توجه شود.

مدیر گروه بهداشت محیط استان البرز از ممنوعیت استفاده از نان‌های باگت، همبرگر و سایر نان‌های فانتزی به صورت عمده خبر می‌دهد و می‌گوید: واحدهای صنفی نباید مانند گذشته تعداد بالایی نان را سوار بر وانت بارها و یا موتور سیکلت‌ها کرده و در شهر بچرخانند و در آخر نان را قبل از باز شدن مغازه بر روی زمین رها کنند تا در معرض انواع آلودگی‌ها قرار بگیرد، این خود مصداقی از تخلفات بهداشتی‌ست، نان‌های فانتزی باید به صورت بسته‌بندی و استریل شده مورد استفاده قرار بگیرند.

بهداشت فست‌فودهای کرج قابل قبول است/تخلف دیدید به 190 زنگ بزنید

جعفری‌نیا سطح بهداشت را قابل قبول می‌داند و می‌گوید: برخورد اداره بهداشت بر اساس نوع تخلف متفاوت است، نخست نقص‌های بحرانی که در لحظه باید برای رفع مشکل اقدام شود و دوم نقص‌های غیر بحرانی که با اعطای فرصت به واحدهای صنفی باید برای رفع هرچه سریعتر آن اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی اظهار می‌کند: ما ادعایی مبنی بر اینکه تمامی تخلفات را می‌بینیم و رفع می‌کنیم نداریم اما از مردم می‌خواهیم ما را در این مسیر یاری کنند و برای سلامت هرچه بیشتر خود به کمک اداره بهداشت بیایند.

مدیر گروه بهداشت محیط البرز مردم را بهترین بازرسان می‌داند و در پایان اعلام می‌کند: از مردم می‌خواهیم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در تمامی زمینه‌ها، تخلف انجام شده را با شماره تلفن ۱۹۰ که مربوط به تخلفات بهداشتی می‌شود در میان بگذارند تا با یاری یک دیگر سلامت جامعه را بهبود ببخشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید