روس ها قول داده بودند ایران را 80 کیلومتر دورتر از اسرائیل نگه دارند، اما….

    کد خبر :455262

هاآرتص نوشت: رژیم صهیونیستی به تازگی حملات هوایی علیه سوریه انجام داد. دلیل این عملیات، چهارشنبه‌شب توسط یک مقام ارشد اسراییلی در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام شد. در تابستان، روس‌ها به اسراییل قول دادند که اجازه نمی‌دهند ایران از هشتاد کیلومتری بلندی‌های جولان به مرزهای اسراییل نزدیک‌تر شود. در عوض اسراییل متعهد شد در تلاش اسد برای تسلط بر مناطق جنوبی سوریه مداخله نکند اما روس‌ها به تعهد خود پایبند نماندند. ایرانی‌ها هنوز در سوریه به خصوص اطراف دمشق فعالیت می‌کنند که اکنون روسیه آن را شامل توافق با اسراییل نمی‌داند.

به گزارش بازتاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: به نظر می‌رسید پس از واقعه سقوط یک هواپیمای روسیه توسط پدافند هوایی سوریه متعاقب حمله هوایی اسراییل، ایران روند ارسال تسلیحات به حزب‌الله و تقویت حضورش در سوریه را تحت فشار روسیه متوقف کرده بود. در نتیجه شاهد کاهش چشمگیر حملات هوایی اسراییل بودیم.

اما سه‌شنبه شب خبر یک حمله جدید هوایی به گوش رسید که ارسال یک محوله جدید تسلیحاتی در حومه دمشق را هدف قرار داد. روسیه این حمله را محکوم کرد اما این واکنش نسبت به عصبانیتش در ماه سپتامبر بسیار ناچیز بود. روسیه و سوریه راه‌های دیگری نیز برای واکنش نشان دادن دارند. اما سیستم پدافند هوایی اس۳۰۰ و سایر تجهیزات دفاعی پیشرفته‌ای که روس‌ها در اختیار دمشق گذاشته بودند، هیچ‌کدام فعال نبودند.

نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در سخنانی در مراسم فارغ‌التحصیلی عده‌ای از خلبانان گفت: «ما محکم به خطوط قرمزمان در سوریه یا هر جای دیگر پایبندیم». انتظار می‌رود در سال پیش رو نیز شرایط پیچیده و تنش در جبهه شمال اسراییل همچنان پابرجا بماند. این هفته نیروهای اسراییل، پنجمین تونل زیرزمینی حزب‌الله در مرز را منهدم کردند. این عملیات برای کشف و انهدام تونل‌های حزب‌الله، تا چند هفته دیگر ادامه خواهد یافت. اما نتانیاهو و اعضای حزب لیکود تاکید دارند که این عملیات پایان یافته است.

در عین حال دونالد ترامپ تاکید دارد که تصمیم برای خارج کردن دو هزار نظامی آمریکایی از سوریه، کار درستی بوده است. او روز جمعه طی دیدار کریسمسی از سربازان آمریکایی در عراق گفت که اسراییل قادر است اوضاع را خودش کنترل کند. به همین خاطر است که آنها سالانه ۴.۵ میلیارد دلار از آمریکا می‌گیرند.

این هفته یک گزارش مضحک در آمریکا منتشر شد که در آن ادعا شده بود خروج نظامیان آمریکایی با هماهنگی اسراییل انجام شد تا پیش از آغاز عملیات تهاجمی ارتش اسراییل علیه حزب‌الله، آمریکایی‌ها از تیررس آماج این حملات دور شوند.

گزارشگر هاآرتص در واشنگتن، در این خصوص از مقامات آمریکایی و اسرائیلی کسب اطلاع کرد که البته با تکذیب هر دو طرف مواجه شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید