راهبرد جدید عربستان برای ایجاد جبهه متفاوت ضد ایران در سوریه!

    کد خبر :455215

عربستان سعوی و متحدان عرب اش و از جمله امارات متحده عربی و بحرین در 8 سال گذشته تلاش گسترده ای را برای ساقط کردن بشار اسد به خرج دادند. تلاش هایی که نتیجه ای برای آن ها نداشته و به همین جهت در حال تغییر استراتژی خود در سوریه هستند.

به گزارش تابناک، به عبارت دیگر، در شرایطی که آن ها رقابت برای پیروزی در میدان نبرد را از دست دادند و شکست خوردند، وارد فاز جدیدی از رقابت شده اند. رقابتی که می توان آن را نبرد برای «بُردن صلح» دانست.

در همین راستا، کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی برای پیروزی در میدان صلح و مقابله با ایران در سوریه، راهبردی جدیدی را طرح ریزی کرده اند. آغاز احیای روابط کشورهای عربی همپیمان به عربستان با دولت سوریه و اعلام آمادگی آن ها برای مشارکت در بازسازی سوریه را باید در همین راستا در نظر گرفت.

یورونیوز در این رابطه نوشته است که عربستان سعودی در حال ایجاد جبهه جدیدی برای مقابله با ایران در سوریه از طریق ورود به مسئله بازسازی سوریه و احیای روابط دیپلماتیک با دمشق است.

در این رابطه، دونالد ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد عربستان سعودی در حال حاضر موافقت کرده است تا پول لازم برای بازسازی سوریه را پرداخت کند.
از سوی دیگر، بازگشایی سفارتخانه‌های عربی در دمشق در حالی اعلام می‌شود که چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به طور ناگهانی نیرو‌های خود را از سوریه خارج کرد. همزمان با خروج آمریکا، کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس از گسترش نقش ایران و ترکیه در آینده سوریه ابراز نگرانی کرده‌اند.

انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی، به مناسبت بازگشایی سفارت کشورش در دمشق، توئیت کرد: «تصمیم دولت امارات متحده عربی برای اعاده کار سیاسی و دیپلماتیک در دمشق پس از بررسی عمیق تحولات گرفته شد و نتیجه این اعتقاد است که مرحله آینده مستلزم حضور و تماس عربی با پرونده سوریه است.»

قرقاش ادامه داد: «نقش عربی برای مقابله با سیطره ایران و ترکیه بر منطقه ضروری‌تر شده است. امروز امارات بواسطه حضورش در دمشق تلاش می‌کند این نقش را فعال کند تا گزینه‌های عربی در دسترس باشند.»

از اواسط دسامبر نشانه‌های واضحی درباره تمایل کشور‌های عربی به احیای روابط سیاسی و دیپلماتیک با سوریه آشکار شده است. در ۱۶ دسامبر، عمر البشیر، در اقدامی قابل‌توجه، به عنوان نخستین رهبر عربی به سوریه سفر و با همتای سوری خود، بشار اسد، دیدار کرد.

بازگشایی سفارتخانه‌های امارات وبحرین، و نیز بازگشایی گذرگاه مرزی بین سوریه و اردن، در کنار سفر البشیر به سوریه، گمانه‌زنی‌هایی درخصوص گرم شدن روابط دولت سوریه با کشور‌های عربی مطرح کرده است.

به طور کلی، برخی ناظران معتقدند کشور‌هایی که بر براندازی نظام سوریه شرط‌بندی کرده بودند، اکنون شکست این شرط‌بندی را درک می‌کنند. با خروج آمریکا از سوریه، کشور‌های عربی احساس می‌کنند که شرایط برای گسترش نفوذ ایران و ترکیه در سوریه فراهم شده است، آن‌ها به دنبال این هستند که با دادن امتیازات سیاسی به سوریه و شکست انزوای آن، دمشق را به خود نزدیک کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید