سفرای مرتجع عرب دست از پا درازتر به دمشق برگشتند

    کد خبر :454377

هفت سال بعد از شروع فتنه سوریه کشورهای مرتجع عربی که سفارت‌خانه‌های خود را در دمشق تعطیل کرده بودند مسابقه بازگشت به دمشق و بازگشایی سفارت راه انداخته‌اند.

به گزارش مشرق، هفت سال پیش وقتی فتنه بزرگ سوریه شروع شد، دولت‌های عرب منطقه که خود آتش بیار این معرکه شیطانی بودند مثل عربستان، اردن، امارات، قطر، بحرین همه یکی پس از دیگری سفارت خانه‌های خود را در دمشق تعطیل و سفرای خود را فرا خواندند.

آنها منتظر بودند که دولت اسد سقوط کند و روابط را با دولت جدید برقرار کنند دولتی که با اسرائیل مشکلی نداشته باشد! همان زمان و در حالی که هنوز ۱۰ ماه از بحران سوریه نمی‌گذشت بشار اسد در واکنش به اقدامات کشورهای مرتجع عربی علیه سوریه، حرف ماندگاری زد. اسد در جمع گروهی از جوانان در کاخ «الشعب» گفت: «آن دسته از برادران عرب ما که الان علیه ما توطئه می‌کنند، بعد از بحران بزودی آنها را در دمشق خواهید دید که برای عذرخواهی آمده‌اند.» رئیس‌جمهور سوریه این حرف را در پاسخ به سؤالی درباره موضع برخی کشورهای عربی علیه سوریه بیان کرد و توضیح داد که «این‌ها جدید نیست برای ما. ما مردم اصیل عرب هستیم و از عروبیت خود دست نمی‌کشیم.»

بازگشایی سفارت خانه‌ها

حالا هفت سال از آن روز گذشته و در حالی که غبار فتنه فرو نشسته همان‌ها که یکی یکی رفته بودند دست از پا درازتر در حال بازگشت هستند و با روشن شدن ماهیت بحران و موفقیت‌های ارتش سوریه در بازپس‌گیری خاک این کشور از گروه‌های تروریستی، اکنون زمزمه بازگشایی سفارتخانه‌ها در سوریه آغاز شده است. عمرالبشیر رئیس‌جمهور سودان که طی سال گذشته روابط خوبی با عربستان و امارات برقرار کرده، هفته گذشته به عنوان اولین رئیس‌جمهور عربی به دیدار بشار اسد در دمشق رفت.

یک هفته بعد، روز پنجشنبه (۲۷ دسامبر) وزارت امور خارجه امارات رسماً از بازگشایی سفارت این کشور در دمشق خبر داد. در مراسم بازگشایی سفارت امارات، «عبدالحکیم ابراهیم»، مشاور و «یوسف النعیمی»، کاردار امارات و «حسین عبدالله بلوچی»، وابسته اداری سفارت و برخی از سفرای کشورهای عربی و نماینده وزارت خارجه سوریه حضور داشتند. به گزارش ایسنا، انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در توئیتر اعلام کرد: تصمیم امارات برای ازسرگیری فعالیت سیاسی و دیپلماتیک در دمشق بعد از بررسی تحولات و رسیدن به این نتیجه که مرحله آتی حضور اعراب و ارتباطشان را با پرونده سوریه می‌طلبد، صورت گرفت.

وی مدعی شد «نقش اعراب در سوریه برای مقابله با نفوذ ایران و ترکیه در این کشور لازم است. امارات امروز از طریق حضور خود در دمشق برای فعال‌سازی این نقش تلاش می‌کند تا اعراب نقش مثبتی در پایان دادن به پرونده جنگ و تقویت فرصت صلح و ایجاد ثبات داشته باشند» (!). امارات در حالی از نقش کشورهای عربی در حمایت از دمشق سخن می‌گوید که به همراه عربستان، قطر و مصر و بحرین، عضویت سوریه اتحادیه عرب و جلسات مرتبط با آن را در نوامبر ۲۰۱۱ تعلیق و از هیچ کاری برای سرنگونی اسد دریغ نکردند. «عبدالحکیم النعیمی» کاردار جدید امارات در سوریه روز پنجشنبه اعلام کرد که بازگشایی سفارت امارات، مقدمه‌ای برای بازگشایی سفارتخانه‌های دیگر کشورها در دمشق است.

برخی منابع دیپلماتیک به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفتند که دولت بحرین نیز قصد دارد سفارت خود در پایتخت سوریه را سریعاً بازگشایی کند. وزارت امور خارجه بحرین بر اهمیت تقویت نقش کشورهای عربی در حفظ استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده است. شبکه العالم نیز گزارش داد که وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از دخالت خارجی در امور سوریه شده است.

برخی منابع خبر می‌گویند که دولت کویت نیز بعد از بحرین و امارات، سومین کشور عربی منطقه خواهد بود که سفارت خود را در دمشق بازگشایی خواهد کرد. پایگاه خبری المصدر نیوز اعلام کرده که کویت بین ۱۰ تا ۱۴ روز دیگر، پس از هفت سال مجدداً سفارت خود را در دمشق راه‌اندازی خواهد کرد.وزارت خارجه بحرین نیز پنجشنبه‌شب با صدور بیانیه‌ای، ازسرگیری فعالیت‌های سفارتخانه این کشور در سوریه را مورد تأیید قرار داد. بر اساس گزارش‌ها اردن نیز قصد دارد به زودی سفارت خود را در دمشق بازگشایی کند. گفتنی است، مرتجعین عرب حالا که در رسیدن به اهداف خود در سوریه شکست خورده و وضعیت آمریکا را هم در سوریه می‌بینند، چاره‌ای ندارند تا «شکست تحقیرآمیز» خود را، با کلمات دیپلماتیک و با ژست پیروزی، بپوشانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید