اروپا روابط تجاری خود با آمریکا را قربانی ارتباط با ایران نمی کند

    کد خبر :454083

کارشناس مسائل بین الملل گفت: هدف اصلی در میان کشورهای اروپایی بهبود روابط تجاری با آمریکا است و هیچ کدام حاضر نیستند که روابط تجاری خود را با آمریکا قربانی ارتباط با ایران کنند.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با مهر، در خصوص اعلام مکانیزم مالی ویژه از سوی اروپا تا پایان سال میلادی جاری، اظهار داشت: ما نباید چندان به طرف اروپایی امیدوار باشیم چرا که از نظر آنها چه مکانیزم مالی ویژه جهت تداوم همکاری با ایران ارائه شود چه نشود، چه به ایران امتیاز بدهند یا ندهند ایران در برجام خواهد ماند.

وی گفت: تا زمانی که این ذهنیت بین اروپایی ها در خصوص ایران وجود داشته باشد، این وضعیت هم ادامه خواهد داشت و آنها خود را ملزم به ارائه امتیازی بیشتر و یا رفتاری بهتر نسبت به ایران نمی بینند.

ایزدی تصریح کرد: اروپایی ها در بسیاری از حوزه‌ها هم فکر و همسو با آمریکایی‌ها هستند و طبعاً اگر آنها مجبور به انتخاب میان ایران و آمریکا شوند، انتخاب آنها آمریکا است و البته این انتخاب آنها ده ها سال پیش صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه قرار بود چند هفته پس از خروج آمریکا از برجام اروپایی ها مکانیزم مالی ویژه را تهیه و مراحل اجرایی آن را آغاز کنند، افزود: امروز پس از گذشت هشت ماه از زمان خروج آمریکا از برجام، اروپایی ها وعده آغاز اجرایی شدن این مکانیسم را تا پایان سال میلادی جاری می‌دهند و این موضوع به دلیل آن است که آنها خروج ایران از برجام را جدی تلقی نمی کنند.

وی افزود: خانم موگرینی حرف های خوبی می زند اما به واقع از قدرت لازم جهت عملیاتی کردن مواضعش بهره مند نیست. شما ببینید، دوره خانم موگرینی حدود یک سال دیگر تمام می شود، از سوی دیگر دولتی که در ایتالیا روی کار بود و از آن دولت وی به اتحادیه اروپا معرفی شد دیگر در آن کشور وجود ندارد و دولت دیگری در ایتالیا روی کار آمده است که از خانم موگرینی هم حمایت نمی‌کند.

ایزدی ادامه داد: شاید بتوان این طور گفت که کار خانم موگرینی حرف‌های خوب زدن و اجرا نکردن است که تاکنون هم این کار را به خوبی انجام داده است.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه امروز موضوعی به نام اتحادیه اروپا به معنای واقعی کلمه آن نداریم چرا که هر یک از کشورهای اروپایی در حوزه های مختلف با یکدیگر رقابت دارند، افزود: یکی از حوزه های رقابتی میان کشورهای اروپایی، تلاش برای بهبود هرچه بهتر روابط دوجانبه آن کشور ها با این دولت امریکا است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که هدف اصلی در میان کشورهای اروپایی بهبود روابط تجاری با آمریکا است بنابراین موضوع ایران از اهمیت بالایی برای آنها برخوردار نیست و هیچ کدام حاضر نیستند که روابط تجاری خود با را آمریکا قربانی ارتباط با ایران کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید