نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس مطرح کرد؛

بحران کمبود کلاس درس در مرکز خراسان جنوبی

    کد خبر :453945

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: خراسان جنوبی با کمبود کلاس درس مواجه است و بیرجند در وضعیت قرمز قرار دارد.

حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی اظهار کرد: هیچ نقطه‌ای از استان مانند بیرجند دچار بحران کلاس درس نیست و شمال شهر بیرجند محروم از بخش درمان، کلاس درس و ورزش است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: سالن علامه فرزان یکی از سالن‌های بزرگ در استان سال گذشته در آتش سوخت و باید هر چه سریعتر ساخته شود.

عبادی با بیان اینکه باید در توزیع اعتبارات و بودجه‌ها دقت شود، تصریح کرد: بودجه دانشگاه‌های خراسان جنوبی با استان سیستان و بلوچستان تفاوت دارد لذا این همه تفاوت برای چه است؟

وی با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات اشتغال در کشور به دلیل نبود آموزش و مشاوره است، ادامه داد: مردم خراسان جنوبی به علت خشکسالی، کشاورزی را از دست دادند لذا باید اعتباری برای آموزش و مشاوره اشتغال در نظر گرفته شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان استان فاقد یک ساختمان استاندارد است، خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور باید تقویت شود. دچار کمبود معلم در کشور هستیم و بارها در مجلس تاکید شد که دانشگاه فرهنگیان تقویت شود و نیرو بگیرد تا مشکل آموزش و پرورش حل شود اما به جای اینکه تعداد دانشجویان افزایش داشته باشد، کمتر شده است. جوانان نخبه می‌توانند جذب آموزش و پرورش شوند و تا آموزش و پرورش متحول نشود کشور نیز متحول نخواهد شد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس افزود: ساخت راه‌آهن چابهار_زاهدان_بیرجند_گناباد از نظر سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی و قدرت ایران اسلامی در بین‌الملل ضرورت دارد و پروژه‌ای مهم‌تر از پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی در کشور نیست. مردم خراسان جنوبی این احساس را ندارند که بودجه‌ها در مرکز کشور عادلانه تقسیم می‌شود.

سرایان، شهری با بیشترین نرخ بیکاری در خراسان جنوبی

به گزارش ایسنا، محمدرضا امیرحسنخانی، شب گذشته ۶ دی، در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی اظهار کرد: امروز بیشترین آمار مهاجرت در استان مربوط به شهرستان فردوس است و بالاترین نرخ بیکاری را نیز سرایان دارد.

وی با بیان اینکه ردیف‌های ملی استان نسبت به سایر استان‌های کشور کمتر است، گفت: خراسان جنوبی فاقد آزادراه است در حالی که این استان در مسیر دو کریدور شمال و جنوب قرار دارد.

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی افزود: از ابتدای سال جاری تمام منابع و مخاذن جهت گازرسانی به دیهوک آمده و قرار بوده از گمرک آزاد شود اما همچنان دستگاه‌های مورد نیاز در گمرک است و این قابل قبول نیست؛ نباید مردم به خیابان‌ها بیایند و بعد مشکلات را برطرف کنیم. مردم قبل از زمستان گاز می‌خواهند و باید این مشکل حل شود؛ مناطق ویژه استان باید به صورت ویژه دیده شوند.

وی با بیان اینکه به اعتبارات دولت نمی‌توانیم دل خوش کنیم اما به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توان دل خوش کرد، ادامه داد: گاهی مواقع سرمایه‌گذاران را به استان می‌آوریم اما متاسفانه زیرساخت‌ها فراهم نیست.

امیرحسنخانی افزود: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اوضاع خوبی ندارد و پزشکانی که به عنوان طرح به استان می‌آیند در شرایط سختی هستند و وقتی طرح آن‌ها تمام شود، می‌روند.

کمبود فضای آموزشی در استان به ویژه در بیرجند

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: با توجه به گستردگی استان نتوانستیم به خوبی خدمات آموزشی را ارائه دهیم و کمبود فضای آموزشی در استان به ویژه در بیرجند داریم.بخش عمده‌ای از مدارس استان نیز دو شیفته هستند که نشان از کمبود کلاس درس است.

وی با بیان اینکه 151 آموزشگاه شبانه روزی با 18 هزار دانش‌آموز در استان فعال است، گفت: در حال حاضر تعداد 178 هزار دانش‌آموز در 9000 کلاس درس تحصیل می‌کنند. 75 درصد مدارس استان به سیستم گرمایشی مرکزی مجهز هستند.

واقعی با بیان اینکه ورودی و خروجی کارکنان در آموزش و پرورش با هم سنخیت ندارد، تصریح کرد: 120 هنرستان کاردانش و فنی و حرفه‌ای در استان داریم. همچنین 5000 مدرسه در استان فاقد هوشمندسازی هستند و هر کلاس برای تجهیز شدن نیاز به 20 میلیون تومان اعتبار است.

کمبود فضای آموزشی؛ معضلی بزرگ در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی

ایرج مهدی زاده، رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: در پردیس‌های دانشگاه دچار کمبود فضای آموزشی هستیم و فضای آموزشی محدود است. جمعیت دانشجویی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان بیش از 1200 نفر هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان دارای 20 عضو هیات علمی است، گفت: در پردیس‌های دانشگاه دچار کمبود فضای آموزشی هستیم و فضای آموزشی محدود است. استان سابقه 81 ساله در تربیت معلمان داشته اما هنوز نتوانستیم فضای مناسبی در اختیار معلمان قرار دهیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی افزود: سرانه ورزشی در پردیس‌ها محدود است و در هیچ کدام از پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان سرانه ورزشی نداریم.

مهدی زاده تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان استان به عنوان دانشگاه شبانه روزی است و سال گذشته هزینه به ازای هر دانشجو 4 میلیون و 700 تومان در نظر گرفته شده ولی امسال برای هر دانشجو 6 میلیون و 900 هزار تومان بوده است. دانشجویان ما احساس دانشجو بودن به آن‌ها دست نمی‌دهد؛ سرانه فضای کتابخانه در دانشگاه بر هر دانشجو به یک متر مربع نیز نمی‌رسد.

خام فروشی معادن در خراسان جنوبی

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: خراسان جنوبی باید به عنوان قطب علمی در رشته‌های معدن، زمین شناسی و انرژی‌های نو معرفی شود، چرا که خراسان جنوبی از نظر معدنی رتبه چهارم کشور را دارا است اما در بحث ایجاد زیرساخت‌ها و صنایع در حوزه معادن اقدام جدی صورت نگرفته و خام فروشی می‌شود.

وی اظهار کرد: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور و بیست و هشتمین استان از نظر جمعیتی در کشور است. مشکلات زیرساختی از سال‌های گذشته در استان بوده و این مشکلات سابقه دیرینه دارد لذا این استان نیاز به توجه ویژه‌ای دارد.

معتمدیان با بیان اینکه خراسان جنوبی مرز مشترک با کشور افغانستان دارد، تصریح کرد: دولت‌های مختلف سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه بازارچه‌های مرزی کردند اما از چهار بازارچه در استان تنها بازارچه ماهیرود به صورت نیمه فعال، فعالیت می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی در حوزه محصولات کشاورزی علی رغم محدودیت‌های منابع آبی، استان برخورداری است و در محصولات زعفران، زرشک، پنبه، انار، عناب و گل نرگس رتبه برتر کشور و جهان را دارد.

خراسان جنوبی تنها استانی که آزاد راه ندارد

وی با بیان اینکه تکمیل مسیر خراسان جنوبی به استان فراه افغانستان می‌تواند در توسعه استان موثر باشد، افزود: خراسان جنوبی تنها استانی است که یک کیلومتر آزادراه ندارد و علی رغم اینکه با شش استان هم مرز هستیم اما در بحث ریلی اقدام عملی صورت نگرفته است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان ظرفیت مناسبی در انرژی‌های تجدیدپذیر دارد چرا که 300 روز استان در سال آفتابی است و نیازمند توجه به این حوزه هستیم.

معتمدیان با بیان اینکه خدمات بهداشتی و درمانی در استان نامتوازن است، بیان کرد: شمال شهر بیرجند از نقاط کم برخوردار است و کمبودهای بسیاری دارد. همچنین مقاوم‌سازی کلاس‌های درس نیز ضروری است و باید سیستم‌های گرمایشی مدارس استانداردسازی شود.

معتمدیان با بیان اینکه واحدهای بوم‌گردی استان باید تقویت شود، گفت: 14 موزه در استان فعال است و باید این موزه‌ها تقویت شوند تا به رونق گردشگری کمک کنیم. با توجه به مرز مشترک با افغانستان در حوزه گردشگری مذهبی و توریسم درمانی ظرفیت‌های خوبی دارد.

ساخت بیمارستان زیرکوه با مشکل مواجه شده است

محمد دهقانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برای شهرستان زیرکوه احداث بیمارستان 64 تختخوابی برنامه‌ریزی شده و زمین 38 هزار متری نیز برای آن اختصاص یافته اما کمیسیون ماده 23 ندارد و دچار مشکل شده است.

فیروز آبادی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 64 با پذیرش 50 دانشجوی پزشکی و 30 دانشجوی پرستاری فعالیت خود را آغاز کرده است. 3500 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی استان وجود دارد و در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی 9 دانشکده و سه دانشکده اقماری در فردوس، قاین و طبس دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه 259 نفر هستند، افزود: مجوز دانشکده داروسازی در استان اخذ شده و از سال آینده نیز دانشجوی داروسازی پذیرش می‌شود. بودجه سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مبلغ 242 میلیارد تومان بوده که مبلغ 42 میلیارد تومان از خزانه به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اختصاص پیدا نکرد. امیدواریم با تخصیص بیش از 100 درصدی بودجه امسال بخشی از کسری اعتبارات سال گذشته را جبران کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه هنوز بخش زیادی از پاداش پایان خدمت بازنشستگان داده نشده است، خاطرنشان کرد: اعتبارات تملک دارایی 48 درصد رشد منفی داشته است. قرار بود طرح توازن از استان‌های برخوردار برداشته و به استان‌های محروم داده شود که این اعتبارات نیز اختصاص پیدا نکرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید