افزایش قطع درختان در آذربایجان شرقی

    کد خبر :453789

معاون قضایی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: در روزهای اخیر، قطع و حمل درختان جنگل و غیرجنگلی اعم از مثمر و غیرمثمر در برخی از شهرستان‌ها و بخش‌های استان، افزایش یافته و موجب نگرانی عموم در سطح استان، شده است.

بابک محبوب علیلو در نامه‌ای به رؤسای دادگستری و دادستان‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌های تابعه استان و رؤسای حوزه‌های قضایی بخش‌های تابعه استان، خواستار جلوگیری از قطع و حمل درختان جنگلی بدون دریافت مجوز شد و ادامه داد: استمرار این رویه می‌تواند آثار نامطلوبی بر فضای سبز شهرها و مناطق برجای گذاشته و موجب تخریب منابع طبیعی، محیط زیست و آلودگی هوا شود.

وی بیان کرد: بریدن، ریشه کن کردن و سوزانیدن نهال و درخت و تهیه چوب، هیزم و زغال از منابع ملی و توده‌های جنگلی بدون اخذ پروانه از دستگاه متولی و مسئول، حمل چوب، هیزم و زغال حاصل از درختان جنگلی بدون تحصیل پروانه حمل از سازمان مربوطه و قطع هرنوع درخت یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه‌ها، پارک‌ها، بستان‌ها باغات و نیز محل‌هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ شناخته می‌شوند (در محدوده و حریم شهرها) بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه، ممنوع و دارای وصف مجرمانه و قابل تعقیب کیفری است.

معاون قضایی رییس کل دادگستری استان بر ضرورت عمل به تکلیف قانونی، ذاتی و سازمانی مدیران و مسئولین دستگاه‌های متولی و مسئول از جمله ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست و شهرداری‌های مربوطه در راستای جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان و حمل آن با لحاظ مقررات مرتبط از جمله مواد 42، 48 و 54 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع تأکید کرد.

وی از مسئولین قضایی شهرستان‌های استان خواست تا از اقدام افراد سودجو و فرصت طلب در قطع درختان جنگلی و غیر جنگلی مثمر یا غیر مثمر که مشمول ممنوعیت‌های قانونی اشاره شده و سایر مقررات مشابه به جد جلوگیری کرده و نسبت به تعقیب کیفری افراد سودجو و فرصت طلب که رفتار آن‌ها مجرمانه محسوب می‌شود در محدوده مقررات اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی شهروندان به نحو مقتضی و ممکن و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌ها صورت گیرد.
انتهای پیام

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید