پوتین: یک موشک قاره‌پیمای «غیرقابل رهگیری» آزمایش کردیم

    کد خبر :453166

روسیه می‌گوید موشکی را با موفقیت آزمایش کرده که چند برابر صوت سرعت دارد و به همین دلیل قابل رهگیری و انهدام نیست. ولادیمیر پوتین آزمایش این موشک را “موفقیتی بزرگ” خوانده که امنیت روسیه را در دهه‌های آینده تضمین می‌کند.

به گزارش بازتاب به نقل از شبکه خبری دویچه وله، پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با شماری از اعضای دولت آزمایش نهایی موشک قاره‌پیما و مافوق صوت ارتش این کشور را “کاملا موفقیت‌آمیز” توصیف کرد.

ولادیمیر پوتین موشک آزمایش شده را یک “جنگ‌افزار استراتژیک” خواند و آن را هدیه‌ای فوق‌العاده به مردم روسیه به مناسبت آغاز سال نوی میلادی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان پوتین گفته است که با این موشک امنیت روسیه برای “دهه‌های آینده” تضمین خواهد شد. کاخ کرملین می‌گوید رئیس جمهور روسیه فرمان پرتاب این موشک را از مرکز ملی مدیریت دفاع در مسکو صادر کرده است.

به گفته یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع روسیه، سامانه‌های دفاع ضد موشکی که در ۳۰ تا ۵۰ سال آینده تولید خواهند شد، قادر به رهگیری موشک مافوق صوت آزمایش شده نخواهند بود.

بنا بر گزارش‌ها این موشک مافوق صوت که “آوانگارد” نامیده شده از محلی در جنوب روسیه شلیک شد و چهار هزار کیلومتر دورتر به هدف تعیین شده در شبه‌ جزیره کامتچاتکا اصابت کرد.

شماری از خبرگزاری‌های روسی از جمله اسپوتنیک و ریانوستی ویدئوی لحظه پرتاب این موشک را که از تلویزیون دولتی روسیه نیز پخش شده در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده‌اند.

موشکی با سرعتی ۲۰ برابر صوت

پوتین خبر ساخت این موشک را که گفته می‌شود ۲۰ برابر سرعت صوت سرعت دارد ماه مارس امسال اعلام کرده بود. او گفته بود این موشک “شکست‌ناپذیر” است و سامانه‌های دفاع ضدموشکی به دلیل سرعت بالا قادر به رهگیری و انهدام آن نیستند.

خبر آزمایش جنگ‌افزار جدید روسیه در روزهایی منتشر شده که مسکو و واشنگتن وارد دور تازه‌ای از رقابت‌های تسلیحاتی شده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا حدود دو ماه پیش مسکو را متهم به نقض پیمان منع گسترش موشک‌های میان‌برد با قابلیت حمل کلاهک اتمی کرده بود که ۱۹۸۷ میان ایالات متحده و شوروی سابق به امضا رسید. او می‌گوید آمریکا به همین دلیل از این پیمان خارج می‌شود.

پوتین در مقابل تهدید کرده که با خروج آمریکا از پیمان یادشده، روسیه تولید موشک‌های جدید با قابلیت حمل کلاهک اتمی را در دستور کار قرار می‌دهد. او اعلام کرده بود که موشک‌های جدید روسیه قادر خواهند بود هر نقطه در جهان را هدف قرار دهند.

دور تازه رقابت‌های تسلیحاتی؟

پوتین می‌گوید برنامه‌های تسلیحاتی واشنگتن، مسکو را وادار به اقدام متقابل کرده و افزایش توان ارتش روسیه به تضمین صلح جهانی کمک می‌کند.

آمریکا به تازگی مهلتی دو ماهه به روسیه داده تا به تعهدات خود در پیمان ۱۹۸۷ پایبند بماند. مطابق این پیمان هر دو کشور قرار بوده از آزمایش موشک‌هایی با برد بین ۵۰۰ تا پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر خودداری کنند. این مهلت میانه ماه فوریه ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد.

قرار است موشک “آوانگارد” که یک موشک قاره‌پیما است از سال آینده میلادی به تولید انبوه برسد و در اختیار ارتش روسیه قرار گیرد. در گزارش‌هایی که منابع روسی و غربی منتشر کرده‌اند به برد نهایی این موشک اشاره‌ای نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید