مزایا و مضرات درمان جوش با ویتامین A

    کد خبر :453152

احتمالا می‌دانید ویتامین A که در مواد غذایی نارنجی و زرد رنگ و همچنین سبزیجات به وفور یافت می‌شود، به عنوان یک آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد مبارزه می‌کند و برای داشتن پوستی سالم و زیبا، مصرف آن ضروری است.

هنگامی که صحبت از درمان آکنه و التهابات پوستی به کمک ویتامین A می‌شود، در واقع صحبت از فرمول رتیول و رتینوئیدهاست که ترکیبات شیمیایی از ویتامین A هستند و بیشترین اثر درمانی را دارند. ویتامین A دارای آنتی اکسیدان است و با مبارزه با رادیکال های آزاد در سطح پوست، در واقع به کاهش سرعت روند پیری کمک می‌کند. بنابراین، گرچه مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین برای سلامتی کلی بدن و پوست مفید است،‌ اما مصرف محصولات موضعی و مکمل‌های حاوی این ویتامین، به طور مستقیم جوش و التهابات پوستی را هدف قرار می‌دهد و برای درمان انواع مختلف آکنه مؤثر است. چون این مواد ظرفیت بازسازی و ترمیم بالایی دارند و با ترمیم سریع مشکلات پوستی، باعث سلامت و شادابی پوست می‌شوند.

سازوکار ویتامین A در درمان انواع جوش، آکنه و التهابات پوستی به شرح زیر است:‌

کاهش التهاب پوستی
افزایش سلول‌های پوستی برای بهبود ضایعات و زخم‌ها
احتمال کاهش تولید سبوم(چربی)
کمک به داشتن پوستی صاف
محافظت از چوست در برابر آسیب‌های محیطی

اما خوب است بدانید که تا کنون تحقیقات زیادی درباره مصرف و استفاده از ویتامین A برای درمان جوش و آکنه شده و در برخی موارد، نتایج با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال یک تحقیق قدیمی نشان می‌دهد که مصرف خوراکی مکمل‌های حاوی ویتامین A را برای درمان آکنه چندان مؤثر نیست،‌ در حالی که محققان امروزی معتقدند این ویتامین در جلوگیری از پیشرفت آکنه تأثیر خواهد داشت.

البته چون این ویتامین محلول در چربی است و در بدن انباشته می‌شود، نباید بیش از نیاز بدن مورد استفاده قرار گیرد. محققان برای درمان آکنه، روزانه مصرف 300000 تا 500000 واحد بین المللی از این ویتامین را توصیه می‌کنند که البته میزان دقیق آن با نظر پزشک تجویز می شود.

توجه کنید که نباید در مصرف مکمل ها و محصولات حاوی ویتامین A، خودسرانه عمل کرد و لازم پیش از مصرف برای جلوگیری از تداخل دارویی و سایر عوارض دیگر، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید