جیپ ۶ چرخ با موتور بخار؛ نمایش مهندسی قدیم با فناوری مدرن

  • خودرو
  • پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۵۱
    کد خبر :453125

طی سال‌های اخیر ده‌ها جیپ جالب معرفی شده است که شامل جیپ رانگلر همی ۶*۶ مدل نظامی استیو مک کوئین بودند. اما امروز این نمونه، عجیب‌ترین مدل از چیپ خواهد بود.

خودروی جدید که LOCO HAUK نام دارد، توسط شرکت طراحی HAUK در چمبرزبرگ ایالت پنسیلوانیا طراحی و ساخته‌ شده است. این خودرو از شاسی و بدنه جیپ رانگلر استفاده کرده و در موتور بخار آن تغییراتی داده‌ شده است. خودروی عجیب‌وغریب این شرکت به پیشرانه ۱۶۴۰ سی‌سی چهار سیلندر V شکل با پیستون‌های تک اثره و بدنه‌ای (single-acting, trunk-piston)، موتور بخار تک جریان به همراه گیربکس ۶ سرعته دستی NSG۳۷۰ مجهز شده است؛ و همچنین به‌جای استفاده از پیکربندی چهارچرخ استاندارد از ۶ چرخ بهره می‌برد.

البته باید توجه کرد که هدف از این کار، حفظ و ارتقاء بهره‌وری و عملکرد آن نیست؛ بلکه این هیولای جذاب برای حرکت نیاز به آب دارد و در قسمت عقب آن‌ یک مخزن بزرگ آب با حجم بیش از ۲۰۰ لیتر قرار داده‌ شده است. LOCO HAUK با استفاده از این مخزن می‌تواند ۲.۴ کیلومتر را با سرعت ۴۸ تا ۵۶ کیلومتر بر ساعت طی کند.

باید به این نکته توجه کردکه این خودرو که برای فروش قرار داده‌ شده است، بدون پیشرانه بخار به خریدار تحویل داده می‌شود؛ طبق گفته سازندگان آن، موتور بخار خودرو باید بعد از فروش به موزه بازگردانده شود و قابل‌استفاده نیست. ولی دیگر قطعات و اجزای آن شامل گیربکس دستی ۶ سرعته، تایرها، محورها و بدنه خودرو قابل‌فروش است که هنوز برای آن‌ها قیمتی تعیین نشده است.

در نظر برخی، این خودرو بدون موتور بخارش بی‌ارزش بوده و با توجه به تغییرات صورت‌گرفته در ساختار آن جهت نصب و استفاده از موتور بخار دیگر قابل‌استفاده نمی‌باشد. اما باید به این نکته توجه کرد که محصول نام‌برده به‌خودی‌خود یک شاهکار مهندسی است که ارزش بسیاری دارد. دیگر اینکه پیکربندی ۶*۶ این جیپ رانگلر می‌تواند برای پروژه‌های دیگر مورداستفاده قرار بگیرد؛ یا حتی به‌عنوان یک خودروی کلکسیونی در مجموعه‌های شخصی نگهداری شود؛ صرف‌نظر از اینکه مالک جدی این جیپ زیبا و خاص چه فردی باشد و چه تصمیمی برای آن بگیرد. مالکیت چنین خودروی زیبایی که ترکیبی از سنت و مدرنیته است، جالب خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید