سومین عرضه نفت در بورس انرژی طی دو هفته آینده

    کد خبر :452750

حسینی مدیرعامل بورس انرژی گفت: با صدور مجوز سومین عرضه نفت خام در بورس انرژی، به نظر می‌رسد این عرضه تا هفته دیگر با حجمی بیشتر از دفعات پیش انجام پذیرد و از آنجاکه عرضه نفت در بورس قانون است، دولت ملزم به این امر بوده و بحث تمایل ویا انگیزه در میان نیست.

با توجه به اعلام وزیر نفت در خصوص صدور مجوز سومین عرضه نفت خام در بورس، مدیرعامل بورس انرژی در گفت و گو با اقتصادآنلاین گفت: هفته گذشته سران سه قوه مجوز تداوم فروش از طریق بورس انرژی را صادر کردند. بر این اساس وزارت نفت هم در حال اعمال شرایط جدید برای سومین عرضه است و به محض نهایی شدن این موضوعات و شرایط جدید اطلاعیه عرضه صادر خواهد شد که فروش نفت در بورس انرژی از سر گرفته خواهد شد. وی در خصوص زمان از سر گیری این عرضه ها نیز گفت: به نظر می رسد عرضه ها از دو هفته دیگر از سر گرفته شود.

در آینده بازهم برای عرضه نفت در بورس نیاز به صدور مجوز است؟

در این میان حسینی در پاسخ به این سوال که برای عرضه های دیگر نیز مجددا نیاز به اخذ مجوز است گفت: فعلا با تغییراتی که در مجوز اخیر از قبیل افزایش دوره زمانی و حجم عرضه اعمال شده است انتظار می رود در کوتاه مدت نیاز به صدور مجوز دیگری نباشد. وی همچنین افزود: روش کار بدین شکل خواهد بود که پس از هر عرضه بر اساس نتایج کار و میزان فروش تمهیداتی برای بهبود عرضه عملی خواهند کرد. چراکه عرضه نفت در بورس امر خطیر و با اهمیتی است و نیاز دارد هر چند وقت یک بار بازخورد مناسبی از عرضه ها گزارش شده و نقاط قوت و ضعف سیستم بررسی شود. در این صورت می توان تصمیم گرفت تا شرایط را چگونه تغییر داد تا روند عرضه ها سهولت یابد. برای مثال در مجوز اخیر، دوره زمانی تسویه از ۶۰ روز به ۹۰ روز افزایش یافته است و همچنین امکان تسویه ۱۰ درصد ریالی نهایی برای خریداران صادر شده است.

به گفته وی اصلی ترین دلیل تسویه ۱۰۰ درصد ریالی به جهت درخواست های مکرر خریدارن و همچنین متقاضیان بالقوه بوده است. در نتیجه نمی توان گفت با همین مجوز اخیر صادر شده دیگر برای تمام عرضه ها مشکلی نیست و این مجوز کفایت می کند. اما به دلیل طولانی بودن زمان در نظر گرفته شده در این مجوز به نظر نمی رسد در کوتاه مدت نیاز به مجوز دیگری باشد.

امکان حضور خریدارن خارجی در میان متقاضیان وجود دارد؟

حسینی در خصوص پاسخ به این سوال گفت: گروه های زیادی مراجعه داشته و مذاکراتی در این باره داشته اند. همچنین تعداد بالایی از این گروه های کد معاملاتی از بورس انرژی اخذ کرده اند اما از آنجا که معاملات نفت از حساسیت بالایی برخوردار است و نیازمند توانمندی بالا در خصوص نوسانات قیمت و مدیریت ریسک است باید در خصوص مشتریان اعتبار سنجی شود. وی حضور مشتریان خارجی در روز عرضه سوم نفت را تکذیب نکرد ولی گفت باید منتظر شویم تا همه چیز در روز عرضه مشخص شود.

تعیین و تکلیف پول نفت فروخته شده در بورس با کیست؟

مدیرعامل بورس انرژی در مورد بازگشت پول محموله های فروخته شده در عرضه های پیشین گفت: هنوز موعد تسویه وجوه نفت فروخته شده در دو عرضه گذشته فرا نرسیده است. که اطلاع رسانی این موضوع بخشی به عهده شرکت ملی نفت و بخش دیگری برعهده شرکت سپرده‌گذاری تسویه وجوه است.

دولت به ادامه عرضه نفت در بورس انرژی متمایل است؟

مدیرعامل بورس انرژی در باره گفت: نخست اینکه عرضه نفت در بورس یک قانون است و بحث تمایل و انگیزه دولت ممکن است در پیشبرد این قانون مطرح باشد ولی در دولت نمی تواند در برابر قانون مقاومت کند. گفتنی است، قانون ششم توسعه به صراحت دولت را مکلف کرده که از طریق بورس انرژی، نفت خام، فراورده‌های نفتی و میعانات را عرضه کند. وی همچنین افزود: البته با توجه به پیگیری های دولت در خصوص بهبود و تسهیل شرایط عرضه نفت خام در بورس می توان گفت که عزم دولت برای این موضوع جدی است.

شایان ذکر است امروز بیژن زنگنه وزیر نفت نیز از فروش سه میلیون بشکه ای نفت در عرضه آتی خبر داد و گفت: گزارش این دو مرحله فروش به شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه ارائه و مجوز جدید برای مرحله جدید فروش نفت در بورس اخذ شد. وی همچنین از تسویه 100 درصد ریالی وجوه حاصل از فروش نفت در عرضه آتی با نرخ سنا خبر داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید