توسعه بدون مطالعه دلیل ساخت و ساز در حریم گسل‌های تهران

    کد خبر :452715

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران توسعه بدون مطالعه شهر تهران را سبب افزایش ساخت و سازها در حریم گسل ها اعلام کرد.

احمد صادقی در بازدید رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران از اقدامات صورت گرفته شده در خصوص تطبیق نقشه گسل‌ها و تهیه نقشه‌های گسلی و همچنین بازدید از امکانات و تجهیزات سازمان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، اظهارکرد: روزگذشته (سه‌شنبه) شاهد حادثه تلخی برای اتوبوس دانشجویان در دانشگاه آزاد بودیم و من می‌خواهم سخنانم را از همین حادثه آغاز کنم و بر لزوم توجه به نکات ایمنی به منظور کاهش حوادث و خطر پذیری از حوادث تاکید کنم. ما باید درس آموخته‌هایمان از حوادث را به فرهنگ تبدیل کنیم و فرهنگ را نیز به جامعه انتقال داده و در سبد مدیریت مسئولان نیز وارد کنیم تا آنها بتوانند با استفاده از این تجربیات از وقوع این نوع حوادث جلوگیری کنند.

وی با اشاره به سالگرد حادثه بم، خاطرنشان کرد: امروز مصادف با زلزله بم است و در تقویم ملی نیز به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده است. این روز فرصتی شده است تا برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی در این خصوص برگزار شود تا علاوه بر این که یاد چند ده هزار قربانی این فاجعه گرامی داشته می‌شود اقداماتی را انجام دهیم تا از وقوع حوادث دیگر جلوگیری به عمل آوریم.

صادقی با بیان این که به طور میانگین هر 10 سال یک بار زلزله‌ای به بزرگی آن چه که در بم رخ داد در کشور رخ می‌دهد ، گفت: خوشبختانه در دهه‌های اخیر پیشرفت های خوبی در زمینه ایمنی و مدیریت بحران در کشور ما رخ داده است به طوری که استانداردهایی که برای ساخت ساختمانها در نظر گرفته می‌شود ارتقاء یافته است؛ اما باید ببینیم که در عمل چقدر از این استانداردها بهره مند شده ایم.

وی با بیان اینکه تهران یکی از شهرهایی است که تاثیر پذیری بالایی از زلزله دارد، در این باره تصریح کرد: توسعه شهر تهران در دهه‌های گذشته سبب شده است تا بخشی از ساخت و سازها و جمعیت به سمت گسل‌ها کشیده شود. متاسفانه رشد و توسعه بدون مطالعه منجر به افزایش ساخت و ساز در حریم گسل ها شده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مخاطراتی که در سال‌های گذشته در تهران رخ داده است، خاطر نشان کرد: طی پنج سال گذشته حدود 50 مخاطره طبیعی و غیر طبیعی در تهران رخ داده است. ما تلاش کرده‌ایم تا با استفاده از تجربیات این مخاطرات از گسترش آن و تکرار آنها جلوگیری کنیم، اما برای مقابله با تمامی آنها نقاط ضعفی نیز وجود دارد که باید هر چه‌ سریع‌تر رفع شود. به عنوان مثال ضعف در پیش‌بینی، اظهار نظر افراد غیر مرتبط و نظرات غیر کارشناسی ، ایجاد ترافیک و تجمع شهروندان ، عدم هماهنگی و مدیریت واحد در صحنه حادثه، نبود برخی تجهیزات تخصصی و … از جمله آن است. ضمن این که گاهی اوقات موانع قانونی سبب می‌شود تا ما نتوانیم اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

وی درباره ساخت و ساز در حریم گسل ها نیز گفت: با توجه به مطالعاتی که برای دقیق سازی نقشه گسل های تهران به مرحله اجرا در آمده است، ما مراکز زیر ساخت و تاسیسات خدماتی را که در معرض مخاطرات طبیعی هستند شناسایی کرده و میزان آسیب پذیری آنها را نیز در شرایط مختلف بررسی کردیم.

صادقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که زلزله یکی از اصلی ترین خطراتی است که تهران را تهدید می‌کند، افزود: اما نباید از دیگر خطرات در تهران نیز غافل شد و باید برای آنها نیز برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد که خوشبختانه در سازمان مدیریت بحران شهر تهران اقدامات لازم در این خصوص انجام شده است اما تکمیل آن نیازمند حمایت‌های گسترده در سطح ملی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید