مخالفت نمایندگان با افزایش ناگهانی قیمت بنزین/ واردات گسترده گوشت گوسفندی با ارز 4200 تومانی

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ ۹:۵۰
    کد خبر :452206

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی از مخالفت نمایندگان با افزایش ناگهانی قیمت بنزین خبر داد.

احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه دولت در حال ارزان فروشی بلکه مفت فروشی ثروت‌های ملی با هدف احیای محبوبیت از دست رفته است، گفت: ارزان فروشی ثروت‌های ملی بیش از هر کس برای قاچاقچیانی که سوخت و دام زنده را از کشور خارج می‌کنند، ملموس است.

این نماینده مجلس با اشاره به سخنان رئیس جمهور در زمان تقدیم لایحه بودجه گفت: شعار «گرانفروشی دولت» محصول جدید مشاوران تبلیغاتی و رسانه رئیس جمهور است. چراکه در حال حاضر اگر اقتصاددانی قیمت سوخت، انرژی و خدمات از جمله درمانی و حمل و نقل عمومی را در ایران گران معرفی کند، به منزله آن است که حیثیت حرفه‌ای خود را نابود کرده باشد.

آزادی‌خواه سیاست دولت، یعنی خفه کردن مصرف کننده در یارانه‌های کالایی را مشابه توزیع رایگان سیب زمینی دانست و به رئیس جمهور در مورد انتخاب مشاوران رسانه‌ای چیره‌دست، برخلاف تیم اقتصادی، تبریک گفت و مهمترین دستاورد تیم تبلیغاتی دولت را بحرانی جلوه دادن وضعیت کشور در زمان تصویب شدن FATF و CFT عنوان کرد.

وی همچنین با بیان اینکه نمایندگان مجلس همه روزه با مراجعات متعدد از سوی شهروندان آبرومندی مواجه‌اند که حاضر نیستند تحت پوشش کمیته امداد قرار گیرند، افزود: اغلب این خانوارهای نیازمند که خودروی شخصی نداشته و جزو مشترکین کم مصرف آب و برق و گاز هستند، امکان بهرمندی از یارانه کالایی را ندارند و عملاً یارانه‌های دولتی بیش از همه به سوی دهک‌های بالای جامعه جریان می‌یابد. شاید نان تنها کالای یارانه‌ای است که همه دهک‌ها تقریباً به شکل عادلانه‌ای از آن برخوردار هستند.

آزادی‌خواه ضمن مخالفت با افزایش ناگهانی قیمت بنزین اظهار داشت: ما از دولت می‌خواهیم سازوکاری را ایجاد نماید تا خانوارهایی که خودرو شخصی ندارند نیز بتوانند سهم خود از این ثروت ملی را کسب نمایند. در مقابل خانوارهایی که بیش از یک خودرو دارند، نتوانند سهم دیگران را به خود اختصاص دهند.

وی اقدام دولت برای توزیع بنزین از طریق کارت سوخت را اقدامی خوب ولی ناکافی دانست و توضیح داد: عرضه سوخت از طریق کارت تنها می‌تواند قاچاق آن را محدود کند و لازم است سهمیه‌بندی سوخت نیز صورت گیرد تا این ثروت ملی به‌طور عادلانه میان دهک‌های جامعه توزیع شود.

وی در پایان بخش اول سخنان خود با اشاره به بیکاری بخش بزرگی از جامعه گفت درصورتی که سهم دهک‌های پایین جامعه از یارانه کالایی به طور عادلانه در اختیار این اقشار قرار گیرد، اظهار داشت: قطعاً تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد کاهش خواهد یافت، این درحالی است که تداوم سیاست ارزان فروشی ثروت‌های همگانی، و عدم بهرمندی اقشار ضعیف از یارانه‌های کالایی، در حال حاضر موجب افزایش روزافزون جامعه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) شده است.

آزادی‌خواه در بخش دوم سخنان خود به موضوع واردات گسترده گوشت گرم گوسفندی با ارز 4200 تومانی اشاره کرد و افزود: چطور است که واردات بی‌رویه فقط برای خودروسازی مضر است ولی چند میلیون جمعیت روستایی که به طور سنتی پس‌انداز خود را به صورت دام سبک نگه‌داری می‌کنند و در دو سال گذشته طی رقابت با واردکنندگان صاحب نفوذ، خاک نشین شده‌اند، از سوی وزیر جهادکشاورزی به افزایش بهره‌وری و تجمیع امکانات برای واردات خوراک دام و فروش مستقیم محصول در بازار توصیه می‌شوند.

این نماینده مردم استان همدان در ادامه افزود: اگر دولت قصد تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها به نفع مصرف کننده را دارد چرا با خرید مستقیم و تضمینی گوشت از دامدار به قیمت مناسب و عرضه آن به قیمت یارانه‌ای، اقدام نمی‌کند. چرا باید چند شخص و شرکت معدود با دسترسی به رانت و ارز 4200 تومانی سی درصد گوشت موجود بازار را وارد نمایند.

آزادی‌خواه با بیان اینکه تنها دامداران صنعتی با استفاده از نژادهای اصلاح شده امکان رقابت با گوشت وارداتی یارانه‌ای را دارند، گفت: عمده جمعیت دام سبک کشور نژاد بومی هستند و جایگزینی همه آنها با نژادهای وارداتی اصلاح شده نه ممکن است و نه مطلوب.

وی با انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی که مسئولیت اقتصاد دام کشور را به عهده دارد گفت: ظاهراً کسانی امروز جانشین جهادگران انقلابی گذشته شده‌اند که معدودی دارندگان مجوز واردات گوشت با ارز دولتی را به میلیون‌ها روستایی که دام بخشی از زندگی آنهاست ترجیح می‌دهند و از انقلابی‌گری فقط نگران آن هستند که مبادا مردم بگویند در فلان دولت قیمت گوشت گران شد.

آزادی‌خواه در مورد کاهش جمعیت دامی کشور برای آینده هشدار داده و گفت: طی دو سال گذشته کشوری که صادرکننده دام سبک بوده است به واردکننده‌ بزرگ گوشت گوسفند تبدیل شده است و تعداد کشتار دام سبک در کشتارگاه‌های کشور در شش ماهه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 30 درصد کاهش یافته است.

وی در پایان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را بیراهه رفتن دانست و تأکید کرد باید سکان اقتصاد، تولید و کشاورزی را از مشاوران رسانه‌ای و تبلیغاتی دولت پس گرفته و رئیس جمهور را از مسیر پوپولیسم بازگردانید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید