بازداشت بیش از 30 مظنون به ارتباط با کودتا در ترکیه

    کد خبر :452165

پلیس ترکیه با بازداشت بیش از 30 مظنون به همکاری با سازمان گولن، چند دست جلیقه زرد از آنها کشف کرد.

به گزارش فارس، نیروهای امنیتی ترکیه طی ۲۴ ساعت گذشته 33 نفر را به اتهام ارتباط با عاملان کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ بازداشت کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» این افراد که از «واعظان درس‌آموخته مکتب گولن» هستند، به دستور دادستانی این کشور در استان‌ «بورسا» به اتهام عضویت در سازمان وی بازداشت شدند.

این افراد همچنین به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» – برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

پلیس ترکیه علاوه بر دستگاه‌های ارتباطی و اسناد محرمانه، از این افراد 19 جلیقه زرد کشف کرد که گفته می‌شود قرار بود با استفاده از آنها، در این کشور تظاهرات به‌پا کنند.

آنکارا سازمان گولن (واعظ و اپوزسیون آمریکانشین) را تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند.

در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

دولت ترکیه به دستور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور، ضمن اعمال حالت فوق‌العاده در ترکیه، بیش از۷۰ هزار نفر را بازداشت و حدود ۱۷۰ هزار نفر را از مشاغل دولتی اخراج کرده است. این بازداشت‌ها و اخراج‌ها هنوز هم ادامه دارد.

درپی این اقدامات آنکارا بود که چندین کشور اروپایی با انتقاد شدید از نقض حقوق بشر و آزادی بیان در ترکیه، توقف روند مذاکرات را برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، خواستار شدند. این تصمیم کشورهای اروپایی باعث بروز تنش‌های دیپلماتیک جدید با ترکیه و آغاز جدال لفظی بین سران این کشورها شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید