توضیح معاون ظریف درباره دیپورت مسافران ایرانی از گرجستان: به سفیر گرجستان تذکر داده شد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ ۱۸:۵۴
    کد خبر :452019

معاون ایرانیان و امور مجلس وزیر امور خارجه توضیحاتی درباره علل دیپورت مسافران ایرانی از گرجستان ارائه کرده است.

به گزارش تسنیم ، حسین پناهی‌آذر معاون ایرانیان و امور مجلس وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی، درباره اتفاقات اخیر ایرانیان در گرجستان، اظهار داشت: ترکیبی از مسائل مختلف منجر به اتفاقات اخیر بین ایران و گرجستان شده است.

وی با بیان اینکه به دنبال اتفاقات اخیری که در گرجستان رخ داده، یک خانم ایرانی از فرودگاه دیپورت شد، به استانبول رفته و از آنجا به تهران برگشت که از نحوه برخورد گرجستانی‌ها شکایت داشت، اظهار داشت: سفیر ایران در گرجستان به این موضوع اعتراض کرد و سفیر گرجستان نیز در ایران احضار، و به وی تذکر داده شد.

معاون ایرانیان و امور مجلس وزیر امور خارجه افزود: مدیرکل کنسولی وزارت خارجه به گرجستان سفر کرده تا موضوع را پیگیری کند و از فرودگاه بازدید به عمل آورد، همچنین فرستاده ایران با مسئولان گرجی صحبت کرده تا گزارشی تهیه شود، در نهایت باید مشخص شود که به طور کامل چه اتفاقاتی رخ داده است.

پناهی‌آذر با بیان اینکه مسائل مختلفی اکنون مطرح است که منجر به حادث شدن این اتفاق شده است، ادامه داد: گرجستان کشوری با جمعیتی 3 و نیم میلیون نفری است که در پذیرش اتباع خارجی محدودیت دارد، یکی از عوامل بروز این اتفاقات این است که گرجستان از افزایش تعداد بالای ایرانیان حاضر در این کشور نگران شده است.

معاون ایرانیان و امور مجلس وزیر امور خارجه که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران و دولت از حقوق ایرانیان حاضر در گرجستان دفاع می‌کند.

پناهی‌آذر با بیان اینکه نحوه برخورد مسئولان گرجی، بررسی اموالی ایرانیان در گرجستان خریداری کرده‌اند، نوع اقامت ایرانیان و مشکلاتی که در زمینه خرید املاک برای ایرانیان رخ داده را بررسی می‌کنیم، افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که قوانین و مقررات گرجستان نیز باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه مسئولان گرجی و سفیر این کشور در ایران یکی از مواردی را که مورد اشاره قرار می‌دهند این است که ورود مکرر ایرانیان به گرجستان طبق قانون انجام نمی‌شود، اظهار داشت: مدیرکل کنسولی وزارت خارجه به گرجستان سفر کرده تا این موارد را بررسی کند.

معاون ایرانیان و امور مجلس وزیر امور خارجه با بیان اینکه ویزاهای صادر شده در فرودگاه گرجستان توریستی است، اظهارداشت: یکی از دلایلی که مسئولان گرجی و سفیرشان در ایران مطرح کرده، این است که ایرانیان با ویزای توریستی وارد گرجستان می‌شوند و سپس فرزندشان را در دانشگاه‌های گرجستان ثبت‌نام می‌کنند یا املاکی را در آن کشور خریداری می‌کنند، در حالی که با ویزای توریستی نباید چنین اقداماتی را انجام داد؛ ویزای توریستی صرفا برای سفر کوتاهمدت به گرجستان است.

پناهی‌آذر با بیان اینکه در تمام سطوح به رفتار گرجی‌ها اعتراض کرده‌ایم، ادامه داد: سفیر گرجستان در ایران را احضار کرده‌ایم و مدیرکل کنسولی وزارت خارجه نیز در سفر خود به نحوه برخورد مسئولان گرجستانی با ایرانیان اعتراض کرده است.

وی درباره اینکه گفته می‌شود آذربایجان به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا است و یکی از موانع پذیرش عضویت وی در اتحادیه اروپا این است که ایرانیان زیادی در این کشور حضور دارند، گفت: تاکنون گرجستانی‌ها این موضوع را که کشورشان قرار است به عضویت اتحادیه اروپا درآید و حضور تعداد بالای ایرانیان مانع از این می‌شود را به عنوان دلیل اتفاقات اخیر بیان نکرده‌اند.

معاون ایرانیان و امور مجلس وزیر امور خارجه بیان کرد: بیشتر بحث گرجستانی‌ها در این خصوص است که مقررات کشورشان رعایت نشده است، یک بحث دیگر مسئولان گرجی در خصوص موادمخدر است که قرار است فرستاده وزارت خارجه این موضوع را بررسی کند.

وی با بیان اینکه باید اطلاعات دقیق‌تری داشته باشیم و هشدارهای مسافرتی را به مسافران بدهیم، افزود: مردم باید از قوانین و مقررات کشورهای همسایه مطلع شوند، در خصوص ترکمنستان نیز همین مشکل را داریم، برای مثال قرص‌هایی که در ایران عادی است، در ترکمنستان به عنوان موادمخدر محسوب می‌شود و اگر فردی چنین دارویی داشته باشد، بازداشت و زندانی می‌شود.

پناهی‌آذر با بیان اینکه ایران و گرجستان لغو روادید نکرده‌اند، گفت: لغو روادید یک طرفه است؛ یعنی براساس توافقی که چند سال پیش با گرجستان امضا شده، این کشور در فرودگاه ویزایی 45 روز را صادر می‌کند که ایرانیان می‌توانند وارد این کشور شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید