فائو ابزار ماهواره ای جدیدی به کشورهای کم آب معرفی کرد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ابزار جدیدی را ارایه کرد که با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های ماهواره‌ای امکان اندازه‌گیری موثر استفاده از آب کشاورزی به ویژه در کشورهای کم‌آب مانند ایران را فراهم می‌کند.دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران، «درگاه اینترنتی بهره‌وری آب با دسترسی آزاد»* راه اندازی شد که از داده‌های ماهواره‌ای لحظه به لحظه بهره می‌گیرد تا کشاورزان بتوانند با اطمینان بیشتر محصولات را تولید و سیستم‌های آبیاری خود را بهینه سازند.
با استفاده از این درگاه می‌توان روی اینترنت تحلیلی مشروح از میزان آب استفاده شده در سیستم‌های کشاورزی را دید و شواهدی تجربی درباره اینکه چگونه می‌توان بیشترین بهره‌وری را از میزان آب معین برد، تولید کرد.
میزان مصرف جهانی آب که بخش عمده ای از آن صرف کشاورزی می‌شود با افزایش نرخ رشد جمعیت بالاتر رفته و در برخی مناطق به شرایط بحران نزدیک شده است.
درگاه نوین فائو با ارزیابی داده‌های ماهواره‌ای و تولید نقشه با استفاده از قدرت پردازش گوگل‌ارت** نشان می‌دهد به ازای هر مترمکعب آب مصرفی چه مقدار زیست‌توده و محصول تولید می‌شود و همچنین تبخیر و تعرق را اندازه‌گیری می‌کند.
«تبخیر و تعرق» از مراحل کلیدی در چرخه طبیعی آب، شامل آبی می شود که به طور مستقیم با تبخیر وارد اتمسفر شده یا پس از حرکت درون گیاهان و تبدیل به بخاری که از شاخه‌ها و برگ‌ها خارج می شود، به اتمسفر بازمی‌گردد.
این ابزار می‌تواند ارزیابی‌های مشروحی برای پایش عملکرد مجموعه مشخصی از برنامه‌های آبیاری ارایه کند، از طرح‌های مدرن‌سازی پشتیبانی کند و به اطمینان یابی از اینکه بهسازی‌ها به دسترسی همه کاربران به خدمات مطمئن‌تر، باصرفه‌تر و سازگارتر با تغییرات فزاینده اقلیمی منجر شود، کمک کند.
حسابداری آب به عنوان یکی از ابزار ضروری‌ بویژه در مناطق کم‌آب، به صورت فزاینده‌ای ترویج می‌شود. این رویکرد شامل ارزیابی منسجم در دسترس بودن منابع آبی است که باید با عوامل اقلیمی ترکیب شود و به اعمال حق عادلانه بویژه تخصیص آب برای کاربری‌های خانگی و صنعتی و نیز برای خدمات گسترده‌تر اکوسیستمی نیازمند است.
فائو در زمینه تدوین چارچوب‌های مناسب حسابداری و حسابرسی آب مشاوره های فنی به کشورهای عضو ارایه می‌کند.
نقشه‌های این درگاه هر 10 روز یک بار به روزرسانی شده و می‌توان آنها را با وضوح 30 تا 250 متر مشاهده کرد.
این برنامه از روش تصاویر بر مبنای پیکسل برای تولید نقشه‌های جامعی استفاده می‌کند که کاربری بهتر منابع طبیعی را تسهیل می‌کند. کارشناسان توسعه کشاورزی با استفاده از داده‌های لحظه ‌به لحظه می‌توانند به کشاورزان یاری رسانده و ابزار معیشت‌ آنان را بهبود بخشیده و پایدارتر سازند.
گروه فناوری اطلاعات فائو و کارشناسان آب و خاک این آژانس تخصصی سازمان ملل «درگاه بهره‌وری آب با دسترسی آزاد» را در یک طرح 10 میلیون دلاری با حمایت مالی دولت هلند طراحی کرده‌اند.
هدف این طرح پوشش دادن کشورهایی است که با کم‌آبی فیزیکی یا زیرساختی در آفریقا و خاورمیانه روبرویند یا بزودی دچار بحران می شوند.
بر اساس برآوردهای فائو، به ازای هر یک سانتیگراد افزایش دما، هفت درصد از جمعیت جهان با کاهش 20 درصدی یا بیشتر منابع تجدیدپذیر آب روبرو می شوند.
فائو بر بهبود مدیریت منابع آب به عنوان یکی از بخش‌های حیاتی در بسیاری از برنامه‌های ملی سازگاری با تغییر اقلیمی و کاهش آثار آن- همسو با توافق اقلیمی پاریس- تاکید دارد.
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از سازمان‌های بین‌المللی است که در سال 1945 توسط 44 کشور عضو سازمان ملل متحد تاسیس شد.
این سازمان برای گسترش و نوسازی کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تامین غذای مناسب برای همگان به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.
هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید