سید عباس صالحی:

نمی‌توان با بودجه اندک وزارت ارشاد آرمان‌گرایانه عمل کرد

    کد خبر :450932

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تنها ۱۵درصد از بودجه ردیف فرهنگ، گردشگری و ورزش در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌گیرد.

سید عباس صالحی صبح امروز، سوم دی ماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که در محل دفتر امام جمعه ارومیه برگزار شد، با اشاره به اینکه سهم بودجه فرهنگی با سرفصل های فرهنگ، گردشگری و تربیت بدنی از بودجه عمومی کشور در دو سال اخیر در حدود ۲.۵ درصد بوده است، بیان کرد: کل بودجه بخش فرهنگ، گردشگری و ورزش در سال جاری ۹۱۰۰ میلیارد تومان بوده است و در ردیف بودجه سال ۹۸ نیز از میان ۱۰ ردیف اصلی بودجه‌ای در رتبه هشتم قرار دارد.

او با تاکید بر اینکه باید انتظارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع‌گرایانه باشد، افزود: وزارت فرهنگ با داشتن حدود ۴۵۰ نهاد به صورت مستقل و وابسته در زیر مجموعه خود تنها ۱۵ درصد از بودجه ۹۱۰۰ میلیاردی بخش فرهنگ، گردشگری و ورزش به آن پرداخت می‌شود که نمی‌توان با چنین بودجه اندکی آرمان گرایانه عمل کرد.

صالحی موضوع فرهنگ را همچون هوا برای زندگی اجتماعی حیاتی توصیف و گفت: در جامعه امروز اگر خواهان توسعه پایدار کشور در تمام عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستیم نیاز به توجه ویژه به حوزه فرهنگ داریم؛ چرا که هیچ موفقیتی بدون توجه به بعد فرهنگی و فرهنگ‌سازی آن پایدار نخواهد بود.

او نقش فرهنگ در عرصه اجتماعی را همچون پیشگیری در عرصه بهداشت دانست و افزود: سرمایه گذاری در بخش فرهنگی برای جلوگیری از بروز آسیب‌ها و ناهنجاری های اجتماعی به نوعی خود مراقبتی است که به مراتب مؤثرتر و کم هزینه تر از دگر مراقبتی خواهد بود.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه جایگاه خانواده در جامعه ایرانی بسیار قابل توجه است، اضافه کرد: با وجود اینکه بنیان خانواده در سطح جهانی دچار بحران است اما در جامعه ایرانی علی رغم تأثیراتی که این رویه در خانواده‌های ما داشته است همچنان خانواده به عنوان یکی از مرجع‌های اصلی جامعه ایرانی مطرح است.

او با بیان اینکه رابطه اجتماعی بوجود آمده بین مسوولان و مردم در قالب هویت ایرانی اسلامی، در سایه سار انقلاب اسلامی همواره نقشه‌های شوم دشمنان نظام برای آسیب بر پیکره نظام اسلامی را ناکام گذاشته است، ادامه داد: در چند سال اخیر غرب با شدت بیشتری درصدد براندازی نظام جمهوری اسلامی برآمده بود که با اتحاد ملی و انسجام اسلامی در سطح جامعه و مسوولان موجبات ناکامی دشمن در رسیدن به اهداف شوم خود شده است.

صالحی با تاکید به اینکه باید بر فرصت‌های ملی و منطقه‌ای توجه ویژه داشت، افزود: در حوزه‌هایی نظیر گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت، گردشگری ادبی دارای ظرفیت‌های بسیاری هستیم که می‌توان با استفاده از این پتانسیل‌ها گام هایی درراستای توسعه کشور برداشت.

او هم افزایی تمام نهادهایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با مرتبط با حوزه فرهنگ هستند را از ملزومات بخش فرهنگ برشمرد و گفت: واکاوی فرصت های منطقه‌ای و هم افزایی نهادهای ذی ربط از مهم ترین اهداف شورای عمومی فرهنگ است و باید با توجه به این امر نسبت به جبران کاستی‌های حوزه فرهنگ اقدام کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت تقویت ارتباط با مراکز دانشگاهی بیان کرد: دبیرخانه اتاق فرهنگ و فناوری با هدف تعامل با فضای دانشگاهی در کشور راه اندازی شده است.

صالحی به ایجاد فضای آزادی مسوولانه به رسانه‌ها تاکید و بیان کرد: در مقطع کنونی که شاهد انفجار اطلاعات و گسترش روز افزون رسانه‌ها و انتشار اخبار لحظه‌ای هستیم باید با آزادی مسوولانه و دوری از بداخلاقی‌های رسانه‌ای موجبات رشد و شکوفایی هرچه بیشتر کشور را فراهم سازیم.

به گزارش ایسنا، در پایان شورای فرهنگ عمومی استان تفاهم نامه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری آذربایجان غربی به ارزش ۱۴۱ میلیارد تومان و با هدف ترسیم چشم اندازه سه ساله (تاپایان سال۹۸) برای توسعه فضای فرهنگی استان امضا شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید