نمایشگاه «کوچه» با نگاهی به فرهنگ عامه برپا می‌شود

    کد خبر :45079

ایمان صفایی چیدمان «کوچه» را با نگاهی به فرهنگ عامه به گالری شیرین می برد.

ایمان صفایی گرافیست و مجسمه ساز درباره جدیدترین فعالیت نمایشگاهی و هنری خود به خبرنگار مهر گفت: اسم نمایشگاه جدیدم که ۹ تیرماه در گالری شیرین افتتاح می شود «کوچه» است. در این نمایشگاه تعدادی کارهای اینستالیشن ارائه می دهم و برای همین اینکه بگویم چه تعداد کار در نمایشگاه به نمایش درمی آید دشوار است.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه به طور مثال یک کار ارائه می دهم که شامل ۱۰۰ بوم ۳۰ در ۴۰ سانتی متر است و یا کار دیگری دارم که ۴۳ زینک ۵۰ در ۳۵ است. یک اینستالیشن بزرگ نیز با تعداد زیادی توپ اجرا می شود.

صفایی که علاقه اش کار کردن روی فرهنگ عامه است در این باره بیان کرد: من بازی های زبانی و ضراب المثل هایی را که مبنای فرهنگ عامه است بسیار دوست دارم و علاقه شخصی ام روی این حوزه است که کانسپت این نمایشگاه نیز همین خواهد بود. اینکه دقیقا از کی به این حیطه علاقمند شدم را نمی دانم اما فکر کنم فرهنگ اساسا برای من چیز مهمی است و فرهنگ هر ملتی در زبانش و محاوره های روزمره و کارهای عمومی که مردم با آن درگیر هستند، هویدا می شود.

صفایی درباره این نمایشگاه نوشته است: نمایشگاه «کوچه»، آثار اخیر من هستند که پرچم ها، نوشته ها، گراورها، صفحات زینک و دیگر ابژه ها را شامل می شود. این نمایشگاه در ادامه کاوش هایی است که در گفتمان زبان، در زمینه شعر، چیستان ها، متل ها، فحش ها، گزین گویه ها، لاطائلات، عبارات و ضرب المثل ها از بستری واحد برای رسیدن این بخش های مختلف زبانی به هدفی مشترک در فرم، انتزاع و فرهنگ شکل گرفته است؛ چراکه من معتقدم زبان حافظه جامعه است و حافظه هر جامعه در زبان آن منعکس می شود.

سازه ها و مجسمه ها در این نمایشگاه اغلب از ایده های ساده تشکیل شده ‌اند و بیشتر نشات گرفته از سنت و محیط اطراف هستند که با ترکیبی از بافت ها و مواد خامی مانند آهن یا مواد رایج در زندگی روزمره شکل گرفته اند.

در این آثار متون فارسی و کلمات به گونه ای مبهم و گاه متمایز از نظر بصری، با شبکه‌های هندسی، احاطه شده اند و ادغام این ها منعکس کننده توسعه شهری ای هستند که در تناقض با میراث فرهنگی گذشته ما است.

ایمان صفایی، متولد ۱۳۶۱ است و آثار این هنرمند در تعدادی از مجموعه های خصوصی نگهداری شده و یکی از چیدمان های فلزی او در مجموعه دائمی لاکما (موزه هنرهای معاصر لس آنجلس – آمریکا) قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید