کانون متولی جشنواره فیلم کودک باشد

    کد خبر :45063

معاون اجرایی مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید کانون به عنوان خاستگاه سینمای کودک باید متولی برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان باشد.

 جعفر گودرزی منتقد و کارشناس سینما که بعد از تجربه های مختلف مدیریتی از جمله مدیر روابط عمومی و اجرایی بنیاد سینمایی فارابی اینک قریب به یک سال است در معاونت اجرایی مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می کند درباره فعالیت هایش به خبرنگار مهر گفت: از زمانی که به این مرکز آمدم سعی کردم درکنار قاسم سلیمانی مدیر مرکز آفرینش ها شرایط مناسبی را برای نمایش فیلم ها و سایر اتفاقات فرهنگی و هنری رقم بزنیم.

وی اشاره کرد: امکان نمایش دیجیتال فیلم در سالن هایی که پیش از این غالبا برای مراسم و همایش ها استفاده می شد و ارتقای کیفیت بصری در سالن ها با ظرفیت ۲۰۰ نفر و ۵۷۰ نفر از جمله این فعالیت ها بود. برای برگزاری آخرین جشنواره فیلم فجر هم با رایزنی هایی که انجام دادیم توانستیم بعد از سال ها کانون را به یکی از مراکز نمایش فیلم های فجر تبدیل کنیم و میزبان صنف تهیه کنندگان باشیم.

گودرزی با اشاره به اینکه در ۱۰ روز جشنواره مهمانان از حضور در این محل خرسند بودند، بیان کرد: همه فیلم ها به دور از حاشیه و بی نظمی در کمال آرامش و برنامه ریزی اکران شدند و علیرغم شلوغی و تعداد بالای مهمانان تا آخرین روز بدون دغدغه حتی در سانس های فوق العاده هم نمایش داشتیم.

وی افزود: بعد از جشنواره صنف تهیه کنندگان خواستار شد تا سال آینده هم این محل برایشان در نظر گرفته شود که چنین اتفاقی بستگی به شرایط کانون دارد چون سالن های این مجموعه منبع درآمد ما هستند و همانطور که همه می دانیم برپایی جشنواره فیلم فجر برای حمایت معنوی از این رویداد مهم فرهنگی است و سودی ندارد. البته ما درصددیم با فعالیت هایی که در پیش رو داریم کانون پرورش فکری در طول سال به عنوان پاتوق فرهنگی اهالی سینما و رسانه شناخته شود و مختص به ایام جشنواره نباشد.

دعوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سینماگران

گودرزی همچنین اظهار کرد: از شروع آغاز فعالیتم در کانون همیشه به سینماگران گفته ام هر برنامه ای برای فیلمشان دارند می توانند روی حمایت و همراهی کانون حساب کنند و از همینجا هم اعلام می کنم برای انجام هرگونه فعالیت سینمایی همچون برگزاری اکران های خصوصی و نشست های تخصصی حمایت ما همراه شان خواهد بود.

از شروع آغاز فعالیتم در کانون همیشه به سینماگران گفته ام هر برنامه ای برای فیلم شان دارند می توانند روی حمایت و همراهی کانون حساب کننددبیر یازدهمین جشن بزرگ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در بخش دیگر صحبت هایش عنوان کرد: مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون محل برگزاری جشنواره های متعدد داخلی و جشنواره های غیر کانونی است. امسال هم سومین سالی است که جشن انجمن منتقدان را اینجا برگزار خواهیم کرد. تا کنون فراخوان انجمن را به اعضا رساندیم تا آکادمی رای گیری وارد عمل شود و بتوانیم به زودی کاندیداها را اعلام کنیم. ان شاالله که مراسم را در شان انجمن و کل سینماگران برگزار کنیم چراکه خود اهالی سینما میزبان هستند.

گودرزی با اشاره به اینکه حضور سینماگران اعتبار این جشن و جوایز جشن نیز اعتباری برای هنرمندان خواهد بود، گفت: پیش از این در جشن منتقدان جوایز متعددی داده می شد و اجرای بخش های متنوع باعث طولانی شدن زمان برگزاری و خستگی مهمانان بود ولی امسال در برنامه تغییراتی داده ایم و سعی کردیم از بخش های پراکنده دوری کنیم تا جشن با نظم بیشتر و در مدت زمان مناسب تری برگزار شود.

گودرزی که سال ها به عنوان یکی از اعضای اصلی برگزارکننده جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان و مدیر اجرایی و روابط عمومی این جشنواره فعالیت می کرد به بهانه نزدیک شدن به سی امین دوره این رویداد هنری گفت: به نظر من جایگاه جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در کانون است، یعنی اصلا جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان را باید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی فرهنگی این قشر از جامعه برگزار کند و دیگران هم با تمام توان کمک کنند.

وی یادآور شد: سال هایی که در برگزاری جشنواره فیلم کودک سهیم بودم، عاجزانه از کانون درخواست می کردم که در بحث اجرایی و روابط عمومی حضور فعال داشته باشند اما دیدگاه ها در آن دوره به گونه ای بود که آن زمان این اتفاق نیفتاد. به نظر من مدیران کانون باید دوباره رایزنی کنند تا جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان از پتانسیل کانون نهایت استفاده را ببرد. این محل تمام مختصات سینمای کودک را دارد و خاستگاه این رویداد مهم سینمایی محسوب می شود، بنابراین می تواند با برنامه ریزی اتفاقات خوبی را پیش روی سینمای کودک و نوجوان ترسیم کند.

وی با اشاره به اینکه ما سالن سینمای کودک در کشور نداریم و با وضع موجود چنین فضایی هم قرار نیست در اختیار سینمای کودک قرار بگیرد، ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به پشتوانه ۹۰۰ مرکزی که در سراسر کشور فعال است این پتانسیل را دارد که فضاهای خود را در اختیار سینمای کودک قرار دهد تا این حوزه مهم و حساس جان دوباره بگیرد، کما اینکه مدتی است حمایت ویژه کانون از اکران فیلم های کودک شکل گرفته است.

معاون اجرایی مدیریت مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: ما هر سال فقط به برگزاری جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان فکر می کنیم و طی چند روز جشنواره حرف های دلگرم کننده می زنیم و بعد مراسم که تمام می شود تا سال بعد همه چیز مسکوت می ماند. در سال هایی که به عنوان مشاور اجرایی دبیر و مدیر روابط عمومی جشنواره در تیم برگزاری جشنواره کودک حضور داشتم، تمام تلاشمان این بود که این رویداد بتواند برای سینمای کودک و نوجوان جریان ساز باشد.

هر سال فقط به برگزاری جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان فکر می کنیم و طی چند روز جشنواره حرف های دلگرم کننده می زنیم و بعد مراسم که تمام می شود تا سال بعد همه چیز مسکوت می ماندعضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران عنوان کرد: متاسفانه به سینمای کودک خیلی کودکانه نگاه می شود. در چهار سالی که برگزاری این جشنواره را به عهده داشتیم تمام توان مان براین بود با ثبات محل برگزاری و زمان آن، این رویداد را در دنیا تثبیت کنیم چون یکی از ویژگی های هر جشنواره برگزاری در یک زمان ثابت است. ما هر سال ۱۷ مهر روز جهانی کودک کارمان را آغاز می کردیم اما بعد از آن شرایط دگرگون شد تا جایی که گاهی اوقات اصلا نمی توانیم حدس بزنیم امسال جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان برگزار می شود یا نه.

خاستگاه اصلی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان است

وی گفت: خاستگاه اصلی این جشنواره اصفهان است و باید در این شهر هم باقی بماند. چه بسا غالب جشنواره های سینمایی دنیا مثل کن، برلین، توکیو و … به شهر و زمان ثابت شان شهرت دارند. بعد از این نکته، مهم داشتن دبیرخانه دائمی است که باید در طول سال فعال باشد. خوشبختانه شهر اصفهان برای این برگزاری ثابت شده و امیدوارم از نظر زمانی هم این آیین مهم فرهنگی دچار تغییر نباشد و هیچ سالی تعطیل نشود چون نگاه جشنواره های جهانی در صورت چنین تغییراتی از بین خواهد رفت.

گودرزی ادامه داد: وقتی در فارابی مشغول بودم و جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان را برگزار می کردیم، متوجه شدم تنها جشنواره ایرانی که در دنیا درجه A دارد و به اعتباری جهانی رسیده همین جشنواره است. آخرین سالی که ما برگزارکننده آن بودیم حضور فیلمسازان جهانی مطرح سینمای کودک و نوجوان نشان داد که دنیا هم به این رویداد بی توجه نیست. زمانی که مهمانان و سینماگران ژاپنی به جشنواره فیلم کودک درنای کاغذی اهدا کردند گفتند این سومین درنایی است که در دنیا اهدا کردیم.

وی اشاره کرد: متاسفانه مدتی است بدنه بنیاد سینمایی فارابی دیگر برگزاری این جشنواره را به عهده ندارد و این به تصمیم مسئولان اتفاق افتاده، در صورتی که کارشناسان و نیروهای توانمند حاضر در بنیاد فارابی در برگزاری جشنواره های کودک و فجر کارکشته شده بودند اما مدیران به راحتی از این پتانسیل و نیروهای مجرب گذشتند و با نادیده گرفتن سال‌ها تجربه، خواستند دوباره چرخ را از نو اختراع کنند. سلب این ماموریت از فارابی نادیده گرفتن تجربه های این افراد را در پی داشت که باعث نوعی سرخوردگی شد. به هر حال جشنواره های مهم نظیر کودک و فجر باید همیشه توسط یک نهاد برگزار شود و تکلیف همه روشن شود، اما متاسفانه این دو جشنواره که بین اهالی سینما از اهمیت ویژه ای برخوردار است همیشه بلاتکلیف است و کسی خبر ندارد سال آینده چه اتفاقات تازه ای برایش می افتد.

ضرورت طراحی سالن های سینمایی برای کودکان

گودرزی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر تهران به عنوان مرکز تمام اتفاقات فرهنگی حتی یک سالن سینما ندارد که وقتی کودک وارد آن می شود از نظر فضاسازی بصری احساس کند پا به یک دنیای کودکانه گذاشته است. فضای سالن یا حتی لابی برای سینمای کودک باید متناسب با روحیه او طراحی شود. مثلا در طراحی صندلی به گونه ای باشد که کودک در آن احساس لذت کند. امروزه اگر فیلمی هم در این ژانر اکران شود کودکان یا ایستاده اند یا روی پای پدران شان می نشینند تا پرده را راحت تر ببیند. از طرفی فیلمنامه نویسان هم باید به مسایلی بپردازند که بچه ها به آن احتیاج دارند در این صورت قطعا سینمای کودک ما هم جریان ساز می شود.

این معاون اجرایی امور سینمایی یادآور شد: اکثر کشورهایی که صاحب صنعت سینما هستند ۲سال روی فیلمنامه وقت می گذارند و در ۲۰ روز تولیدش می کنند ما کلا 10 روزه فیلمنامه می نویسیم و چهار ماه فیلمبرداری می کنیم. جالب اینکه گاهی خود نویسنده هم حین فیلمبرداری نمی داند ته قصه چه می شود! ضمن اینکه در پخش و اکران هم اگر شایسته سالاری شود و همه چیز دست یک عده خاص نباشد اوضاع سینما بهتر می شود. متاسفانه دفاتر پخش قدرتمند هم آنقدر نداریم که رقابت سالم میان آنها باعث ارتقای کیفی سینما و بهبود کیفیت آثار شود.

وی در پایان گفت: کانون برای همه ما نوستالژی و خاطره انگیز است و این امتیاز بسیار بالایی است که همه طیف ها حس خوبی به این محفل دارند. جناب آقای حاجیان زاده مدیرعامل محترم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه ریزی و نقشه راه درست و قابل تأملی را برای کانون تدوین و ابلاغ کرده اند و به امید خداوند با تلاش همه همکاران در سال جاری و سال های بعد کانون را قدرتمندتر و پربارتر خواهید دید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید