دلایل کمیسیون حقوقی برای رد طرح مربوط به کودک همسری

    کد خبر :450597

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح دلایل این کمیسیون برای رد طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۶ سال اظهار کرد که کمیسیون به زودی طرح جامع‌تری را با کسب نظر از کارشناسان مربوطه تهیه و تدوین می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسملین حسن نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی به دلیل جامع و کامل نبودن در کمیسیون حقوقی رد شد، ولی اعضای کمیسیون با اخذ از نظر کارشناس طرح جامع‌تری را ارائه خواهند داد.

وی توضیح داد: حداقل سن ازدواج در دختران ۱۶ سال قید شده است که حتی در کشوری مانند فرانسه سن ۱۵ سال در نظر گرفته شده است. همچنین براساس نظر فقها و مراجع بلوغ عقلی و جسمی ملاک تشخیص برای ازدواج است، لذا تعیین سن ۱۶ سال دارای اشکال است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از طرف دیگر مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۶ سال است که اگر قرار بر اصلاح این قانون باشد، باید نظر مجمع تشخیص مصلحت هم گرفته شود.

طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی سن ازدواج دختران ۱۳ سال و پسران ۱۵ سال است که در صورت مصلحت طفل، رضایت والدین و اجازه دادگاه به افراد کمتر از این سن هم اجازه ازدواج داده می‌شود.

تا قبل از سال ۱۳۸۱ سن ازدواج ۹ سالگی بود اما بعد از آن با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام حداقل سن ازدواج برای دختران به ۱۳ سال افزایش پیدا کرد.

مجلس شورای اسلامی در چهار مهرماه سال جاری یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی را تصویب کرد که در تبصره این طرح حداقل سن ازدواج در دختران را ۱۶ و پسران را ۱۸ سال تعیین کرده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید